Art & Culture

Almine Rech x Umar Rashid: de must-see wintertentoonstelling in Brussel

Voor zijn tweede solotentoonstelling in Brussel presenteert de Amerikaanse kunstenaar Umar Rashid met Galerie Almine Rech zijn serie "L'époque Totalitaire part one". Een fantastisch epos dat het verleden anders bekijkt om het heden te verkennen, onconventioneel en geëngageerd.

art painting person adult female woman water

De 47-jarige schilder, die ook de naam Frohawk Two Feathers draagt, komt oorspronkelijk uit Chicago en woont momenteel in Los Angeles. Hij evoceert in zijn nieuwe serie drie fictieve ex-revolutionairen die consuls worden van het ingebeelde Frengland aan het einde van de 18de eeuw. Een (echt) historisch en sociologisch kantelpunt en een voedingsbodem voor allegorieën. Hij portretteert Lucien, een gedreven volkstribuun met een passie voor geweld en Charles, een militair leider met talent voor de strijd die nochtans verrassend oncharismatisch is. Aan hun zijde staat kapitein Tarek, een Griek uit Turkije die opgroeide in Frankrijk. Hij verwerpt alles wat te maken heeft met het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie en verafschuwt de mammelukken, die verantwoordelijk waren voor de afslachting van zijn familie in Egypte. Dat eclectische team van emblematische figuren vol zelfoverwinning, wil van Frengland een waar imperium maken.

Als je het kunt bouwen, kun je het ook vernietigen. Sommige dingen hebben we niet in de hand.” Dat is de mantra van deze tentoonstelling, die volgt op Umar Rashids recente reeks veelzijdige visuele experimenten ("Ancien Regime Change, Parts 1-6"), die de onverbiddelijke ondergang tonen van Frenglands revolutionaire leiders: vrijheidsstrijders die in hebzuchtige, op oorlog beluste tirannen veranderen.

Umar Rashid is een verhalenverteller van het soort dat altijd in de geschiedenis heeft bestaan. Hij wekt emoties op over onze onrustige wereld en onze intieme strubbelingen. In zijn heruitgevonden opus van een gefantaseerd Frengland (een fusie van Frankrijk en Engeland zonder de Brexit en de oorlogen uit een ander millennium), extrapoleert de kunstenaar de Napoleontische evolutie van drie Frengland-leiders die geconfronteerd worden met onverwachte tegenspoed. Er is altijd wel ergens een vijand, wat goede fictie oplevert en personages uit een coalitie van Pruisische, Oostenrijkse, Russische en Ottomaanse strijdkrachten op aarde, met de hulp van een rebellenmacht in de ruimte genaamd Control. Een militair Star Wars.

"If there’s been a way to build it" speelt zich af op verschillende plaatsen in Europa en Egypte, de stratosfeer en op het Indiase subcontinent. Het werk van Rashid is onconventioneel en humoristisch, met een bijtende ondertoon als filter om de essentie van de geschiedenis te herzien en te bekritiseren. De geschiedenis herhaalt zich in onverbiddelijke, soms wanhopige lussen. De kunstenaar: "Hier beginnen we de opkomst te zien van een nieuw soort leider, gedreven door ideeën uit de oude wereld". Voor hem is "de revolutie langzaam veranderd in een imperium, zoals gewoonlijk". In zijn werken benadrukt hij vooral de vage verhaallijnen: in het imaginaire Frengland-imperium blijven de grenzen tussen geschiedenis, geschiedschrijving (zijn verhaal), iconen, iconiciteit en de creatie van iconen kneedbaar. Hij haalt inspiratie uit verschillende populaire culturen, historische figuren en muzikale referenties. Een soort culturele tijdgeest doordringt zijn schilderijen, tekeningen en sculpturen.

De spectaculair kunst van Umar Rashid is doordrenkt met herinterpretaties van reële feiten en personen, zoals Janet Jackson die in de ruimte met haar team vecht tegen een groep rebellen die vastbesloten zijn om de controle over de planeet over te nemen. De kunstenaar weeft een web van fantastische en afro-futuristische verhalen met een pedagogisch doel. Zijn monumentale doeken nemen de kijker mee op een reis door allegorische plaatsen die in de werkelijkheid geworteld zijn.

Almine Rech x Umar Rashid is nog tot 13 januari 2024 in Brussel te zien.
alminerech.com

Tags

Recommended posts for you