Herbeleef FASHIONCLASH: het festival waar mode en kunst samenkomen
De Nederlandse stad Maastricht vormde eind november 2022 opnieuw het decor voor het gerenommeerde interdisciplinaire FASHIONCLASH Festival. Drie dagen lang brachten modemakers en artiesten van over de hele wereld hun visies op de modecultuur samen tot een eclectisch hoogtepunt. L'OFFICIEL neemt je mee langs de highlights (én tipt hoe je ze alsnog zelf kan ervaren).
Dat er met FASHIONCLASH een frisse wind waait door de traditionele principes waarop mode-events vaak steunen, blijkt maar weer erg duidelijk uit het eigenzinnige programma. Met een rijk aanbod bestaande uit fashion films, discussies, exposities, live performances en meer – stuk voor stuk te beleven op enkele van de fraaiste plekjes in de Maastrichtse binnenstad – biedt het festival ook dit jaar een letterlijk en figuurlijk podium aan zowel startende als bewezen designers en kunstenaars. Uiteindelijk strijken meer dan 50 deelnemers neer in de bruisende Maasstad om te imponeren met hun kijk op de hedendaagse ontwikkelingen in modeland en in dialoog te treden met het aanwezige publiek.
Maar de eerste fysieke editie sinds de coronacrisis is net zo goed een ode aan de mens. Niet alleen tonen de campagnebeelden een goedlachse crew in flitsende paars-gele sportoutfits, bij de aftrap in Lumière Cinema blijkt tevens dat FASHIONCLASH afscheid neemt van organisatoren Laurens Hamacher en Nawie Kuiper, die het festival samen met Branko Popovic van meet af aan hebben getrokken. Het thema weeft zich als rode draad doorheen de rest van het dynamische weekend, met enkele rake hoogtepunten die we je uiteraard niet willen onthouden.
Open Mic Night
Op een steenworp van het Frontenpark, de achtertuin van het trendy Sphinxkwartier, treffen we Studio Radium aan. Het industriële pareltje maakt deel uit van het LABgebouw, een monumentaal pand dat zijn wortels vindt in het rubberverleden van de stad en nog niets aan authenticiteit heeft ingeboet. Op vrijdagavond treden de hoge schoorstenen en stalen balken echter even buiten het voetlicht om plaats te maken voor zes jonge, Nederlandse modetalenten. In de vorm van een comedy-avond presenteren ze hun collectie er net wat anders dan anders, vaak refererend aan hun kindertijd. Een markante passage is daarbij weggelegd voor de Nederlands-Indonesische Loïs Brandsen en haar collectie ‘Blanket, the feeling of not knowing where to belong’ – geïnspireerd op een vraagstuk dat haar jeugdjaren sterk heeft gekleurd. Een wat luchtigere act vinden we terug in ‘Buitenspelen’ van Kunstbende-winnaar Lauren Thoonen, met kleurrijk uitgedoste modellen die hun innerlijke kind herontdekken terwijl ze het podium als speeltuin gebruiken.
Herbeleef Open Mic Night hier
New Fashion Narratives
Verspreid over diverse locaties in de stad lopen tentoonstellingen waarbij mode, sociaal design en visual arts feilloos in elkaar overvloeien. Met ruimte voor zowel nationale als internationale creaties bieden ze bovendien een springplank voor ontwerpers die maatschappelijke vraagstukken willen belichten, alternatieve praktijken aandragen en zo bouwen aan een betere (mode)wereld.
Tussen de (in samenwerking met Glamcult) gecureerde werken in Bureau Europa springt de meterslange ‘Lady in Rug’ van creative studio House of Rubber meteen in het oog. De sculptuur is bedekt met handgetufte wol en toont hoe uitgestrekt kleding en mode kunnen zijn door het lichaam te objectiveren, het object te vermenselijken en de grenzen van creatieve disciplines te doen vervagen.
In Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur, is elk hoekje en gaatje integraal gewijd aan talent van eigen bodem. Twee sfeervolle etages herbergen een mix van gevestigde en opkomende artiesten, die hun werk met terechte trots voorzien van een woordje uitleg. Centraal in het gebouw zwaaien de binnendeuren open naar een uit oude kleding vervaardigd plantenimperium. Heen en weer lopend op een stuk ongerepte, zwart-wit geruite tegelvloer legt ontwerpster Bobbine Berden uit dat haar ‘REAL FAKE’-collectie het emotionele aspect van kleding weergeeft. Alle designs zijn daarbij geïnspireerd op levensverhalen van ouderen, of op herinneringen van hun nabestaanden.
Herbeleef New Fashion Narratives Exhibition #1 hier
Herbeleef New Fashion Narratives Exhibition #2 hier
Fashion Film & Video
Al net zo vernuftig is de filmcomponent van FASHIONCLASH, die ontwerpers, kunstenaars en filmmakers de handen in elkaar laat slaan om de aloude barrières van de fashion film te doorbreken. We zakken opnieuw af naar het door water omgeven filmhuis Lumière, waar vijf geselecteerde kortfilms het muisstil toeziende publiek mee op sleeptouw nemen in een soms surrealistische belevingswereld – en een driekoppige jury de projecten met argusogen bekijkt. Uiteindelijk vallen twee films in de prijzen. Zo wordt de Kaltblut Magazine Award uitgereikt aan het collectief ANT EYE, dat met het ludieke en non-narratieve ‘Sock Monster’ het fenomeen van zoekgeraakte sokken verkent. Het Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg kiest op zijn beurt voor Arkan Zakharov en Erik Bergrin’s ‘The 8 Dissolutions’, dat zijn naam dankt aan een boeddhistische meditatiepraktijk die de stapsgewijze uitschakeling van de zintuigen visualiseert. Voor de kleding maakte Bergrin gebruik van bijzondere materialen als gefermenteerde thee en zeewier, gecombineerd met ambachtelijke technieken.
The CLASH House
Onder de kundige vleugels van professionele coaches hebben de deelnemers van The Clash House maandenlang gezwoegd en gezweet om een performance op te zetten die mode verbindt met andere kunstdisciplines. Zaterdagavond om half negen is het dan eindelijk zover: vijf ontwerpers van over het hele contintent presenteren hun eigen catwalkshow turned theaterstuk, waarin ze overigens ook zélf een rol vervullen. Visuele extravaganza wordt aangeboden door de Jeruzalemse ontwerpster en acrobate Maya Kaplan (Human Marionette), die als een levenloze pop aan touwen bungelt en met twee evenbeeldige modellen een dansact opvoert. De bonte patronen op de kostuums vinden hun oorsprong in vervormde en uitvergrote kindertekeningen, terwijl de perfecte pasvorm toe te schrijven is aan technieken als 3D-modellering en scanning – maar net zo goed aan ouderwetse ambacht. Op de achtergrond weerklinkt ondertussen een oude geluidsopname van een gesprek tussen kleine Maya en haar ouders. De volgende voorstelling is die van Dirk Vaessen (BRAVE HENDRIK’S NEW IDENTITIES Chapter 2), een alumnus van London College of Fashion die op vijftienjarige leeftijd een cursus schoendesign besloot te volgen omdat er geen hoge hakken waren in zijn maat. Vandaag bestudeert hij het concept ‘identiteit’ vanuit het perspectief van zijn alter ego, Brave Hendrik. Zijn collectie toont diens verschillende potentiële identiteiten, geboren uit arm-, hand- en vingerbewegingen.
Herbeleef The Clash House hier