Mode

Nora Gharib staat op de cover van het nieuwe Speciale Mode - nummer van L'OFFICIEL België

Nora Gharib windt zich niet op. Het Belgische multitalent surft op een golf van projecten en die gaan alle kanten uit - van de criminele onderwereld naar de wondere onderwaterwereld. Vanaf 3 april in de kiosken.

publication adult female person woman magazine clothing jeans pants face

Fotografie: Laura Lacourt
Styling: Sabah Mesbahi
Productie: Jade Dierckx & Céline Pécheux
Hair: Jevan Barwari voor Dessange
Make-up: Mary Corbeel
Styling assistent: Sarah Azmani
Lights: Pablo Kharroubi
Location: La Fabrique 22A

Dat we haar nog voor een shoot konden strikken, is eigenlijk een klein agenda mirakel: ze heeft er bij dit schrijven nog maar net de promocampagne van haar nieuwe film Patsers op zitten, en trapt binnen enkele dagen een tournee met K3 af. De switch maken is een continue oefening. Vorige week stond ik op de rode loper voor een film over drugscriminelen, waar ik ‘s anderendaags vroeg in de studio werd verwacht om Oya Lélé in te oefenen. Dat is soms wel raar, al zou ik het niet anders willen: ik weet nog dat ik er als tiener tegenop zag om ooit één job te moeten kiezen. Dat is voor mij geen optie: ik raak te snel verveeld en wil steeds nieuwe dingen uitproberen.

finger hand person adult female woman pants face portrait accessories

Hoe verschillend ook, de twee ondernemingen hebben iets gemeen, want beiden vormen ze flashback naar haar beginjaren. Nora verscheen exact -“toeval bestaat niet”- tien jaar geleden immers ten tonele tijdens de TV-zoektocht K3 Zoekt K3. Toen greep ze naast het popsterkroontje, maar die nederlaag zou haar geen windeieren leggen want ze wist de aandacht van top regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah te grijpen. Zij verrastten vriend en vijand door haar als de stoere tomboy Badia te casten in Patser. Regenboogjurkjes werden ingeruild voor bokshandschoenen, een metamorfose die ze zich moeiteloos eigen maakte-ook al had ze nooit eerder geacteerd. Sindsdien was ze te zien in series als The Team, Blackout en Grond, maar ook jeugdfilms zoals Nachtwacht. Ook als presentatrice duikt ze regelmatig op het kleine scherm op. Dit voorjaar maakt ze dan weer een comeback op de planken, want tot ieders verbazing vervangt ze K3-tje Marthe De Pillecyn tijdens diens zwangerschapsverlof in de muzikale show K3 Zeesterren. Een filmster die met glitterpompons in de hand staat te zingen en zwaaien voor een kinderpubliek, is dat geen stapje achteruit? Absoluut niét! Ik heb het allergrootste respect voor wat Hanne, Marthe en Julia doen. Het ziet er allemaal heel schattig en gemakkelijk uit, maar ik ben aan het ontdekken hoe moeilijk hun job is. Meerstemmig zingen, dansen en acteren tegelijk, steeds opnieuw voor een live publiek: dat is enkel voor de besten weggelegd. Voor de vele actiescènes in Patser heb ik me fysiek moeten klaarstomen als frêle meisje van 1m57: maandenlang trainde ik met topbokser Carlos Schram. Heftig, maar toch was dat minder zwaar dan wat ik nu doe: elke dag opnieuw acht uur aan een stuk zingen en dansen, dat is pas stoer! In het begin kwam ik thuis en kon ik letterlijk niet meer bewegen, terwijl Hanne en Julia vrolijk bleven gaan. Ondertussen ben ik dat tempo al wat gewend en kan ik na een dag K3 wel nog uit eten. We zitten nu in de laatste rechte lijn richting de eerste show, en ik denk dat ik nog nooit zo zenuwachtig ben geweest! Of het moeilijk is om van Badia over te springen naar ‘Nora van K3’? Dat valt eigenlijk goed mee: ik zoek in elke rol een stukje van mezelf, dat ik vervolgens uitvergroot. Dat was zo voor Badia en hetzelfde geldt voor K3: ik hoef niet te spelen dat ik graag zing en dans, ik word er gewoon écht happy van.

“Ik zoek in elke rol een stukje van mezelf, dat ik vervolgens uitvergroot. Dat was zo voor Badia en hetzelfde geldt voor K3: ik hoef niet te spelen dat ik graag zing en dans, ik word er gewoon écht happy van.”

Voor Patsers duikt Nora samen met collega-acteurs Matteo Simoni, Saïd Boumazoughe en Junes Lazaar opnieuw in de Antwerpse onderwereld. In vergelijking met haar voorganger is de actiefilm een pak somberder en reëler geworden-drugsgeweld werd de laatste jaren steeds zichtbaarder in Vlaamse grootsteden. Het was interessant om mijn personage Badia na zeven jaar terug te vinden. Ze is, net als haar drerries, een pak ouder en wijzer dan in Patser. Het onbezonnen, naïeve kantje is eraf. Dat weerspiegelt ook de realiteit, bendegeweld komt steeds dichter bij ons bed. Daar hoor je geregeld wat van in het journaal, maar wij probeerden als acteurs zoveel mogelijk te weten te komen over wat er precies gebeurt, wie wie is, waar die zitten, wat ze doen. We hebben een whatsapp groepje met de cast waarin we regelmatig documentaires en meer diepgaand nieuws deelden. Niet per se om alles te ontrafelen, maar wel om de problematiek met al haar lagen beter te begrijpen. Je merkt aan alles dat de buitenwereld geëvolueerd is, ook op een positieve manier. Ten tijde van Patser was ik zowat de enige vrouw in de cast, ondertussen kreeg ik het gezelschap van Jennifer Heylen, Pommelien Thijs, Soundos El Ahmadi en anderen. Onderschat nooit hoeveel extra waarde vrouwen aan zo’n film kunnen toevoegen. Dat doen Adil en Bilal trouwens niet: de TV-wereld is heel mannelijk, maar op de Patsers set liepen ook vrouwelijke geluidsmensen en technici rond. Dat heeft een positief effect op de sfeer. Ook achter de schermen doen vrouwelijke meningen er toe: ik ben er zeker van dat Adils vrouw thuis ook wel iets te zeggen had over het scenario.

formal wear suit tie blazer coat jacket shoe tuxedo person sitting
formal wear suit finger person coat photography head portrait tie sitting

Het gaat hard, zoveel is duidelijk. Zo hard zelfs, dat Nora soms met moeite kan stilstaan bij wat haar overkomt. Dat heeft vooral met zenuwen te maken. Als ik ergens zenuwachtig over ben, lijkt alles een waas. Achteraf besef ik dat ik slechts flarden van herinneringen heb. Daarom documenteer ik zoveel mogelijk: ik maak foto’s en filmpjes om het na de feiten nog eens allemaal te kunnen herbeleven -want ik amuseer me wel degelijk te pletter. Van premières tot repetities met mijn dochter Chams in de living, it’s al part of the story. Het is trouwens leuk om mijn job met Chams te delen. Ze is vier en is op de meeste filmsets niet onder de indruk: ze doet gewoon haar ding tussen de visagisten en cameracrew, alsof ze al jaren meedraait. Bij K3 is dat ander verhaal. Ze zit de hele tijd met open mond naar Hanne en Julia te staren, volledig starstruck haha! Ze kijkt dan van wàt doet mama tussen die twee helden? Het lijkt niet helemaal door te dringen dat ik eventjes ook echt bij hen hoor. Het feit dat ik ondertussen zelf moeder ben, maakt dat mijn ervaring bij de groep ook anders is. Tijdens K3 zoekt K3 zei de productie ons steeds dat we niet kinderachtig hoefden te doen omdat we voor een jong publiek optraden. Nu besef ik dat meer dan ooit: communicatie is zo belangrijk, ik spreek Chams als een volwassene aan.”

dress finger person evening dress formal wear long sleeve adult female woman head
pants blouse jeans adult female person woman fashion long sleeve dress

In Patsers stond ze ook naast Pommelien Thijs op de set, die naast haar acteerwerk grote successen boekt als zangeres. Is er ook bij Nora ambitie om een solocarrière achterna te gaan? Neen. Als ik sporadisch mag zingen en dansen, ben ik dolgelukkig, maar acteren en presenteren blijven mijn grootste passie. Ik apprecieer de K3-ervaring juist omdat ik het mag delen met de meisjes. Eerlijk gezegd stelt hun aanwezigheid me ook gerust: als ik iets vergeet, kunnen zij dat camoufleren... Solo op een podium staan, dat gaat me een stap te ver, haha. Ik ben niet op zoek naar één specifieke stijl in wat ik doe. Drama, komedie, fantasy of actie: ik ben overal voor te vinden, maar het moet iets betekenen. Waarden en normen zijn het allerbelangrijkste. Zo speel ik in de Nachtwacht film De Dag Van De Bloedmaan een weerwolf die, heel kort samengevat, de leidersrol van haar broer overneemt. Fantasy is niet meteen mijn ding, maar ik vond het een mooie boodschap naar kinderen toe dat een jonge vrouw net zo goed kan heersen. Ga ik daar een Oscar voor winnen? Natuurlijk niet, maar daar draait het voor mij niet om. Ik krijg nu trouwens veel berichten van andere moeders die zo blij zijn dat hun kindjes zich kunnen herkennen in iemand van kleur bij K3. Ik heb drie zussen en als kind speelden wij altijd dat we K3 waren: iedereen wilde toen Kristel met het zwarte haar zijn, want daar leken wij een beetje op. Tegenwoordig herkent Chams zich in de blonde Julia omwille van haar krullen. En sinds ik erbij ben, hebben ook meisjes met een donkerder huid een rolmodel. Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijk, zeker voor hele jonge kinderen, en ik ben blij dat ik daaraan kan meehelpen.

finger person face photography portrait adult female woman accessories black hair
long sleeve coat photography portrait sitting handbag fashion overcoat blazer formal wear

Het zou je haast verwonderen, maar er bestaat ook een off-duty Nora. En die is al even creatief als haar professionele alter ego. Zo maakt ze geurkaarsen, een hobby die ondertussen in het-alweer uitverkochte-label FUM Antwerp uitmondde. Ook mode speelt een belangrijke rol: Mijn mama is naaister en ontwerpster, toen we klein waren daagde ze ons uit om kleren te stylen en legde ze de meerwaarde van een goede look uit. Ik vind het heerlijk om met mode bezig te zijn, zo liet ik mijn jurk voor de Patsers première ontwerpen door designer Kaoutar Daghiri. Ze kwam met een look op de proppen die haast letterlijk op maat van mijn leven was: ze hanteerde ronde vormen en bruine tinten omdat ze vindt dat die alomtegenwoordig zijn in mijn interieur. Dat oog voor detail vind ik indrukwekkend. We zijn samen de materialen gaan kiezen en zo, het was leuk om deel uit te maken van haar creatieve proces. De laatste jaren worden Belgische rode lopers eindelijk interessanter. Vroeger werd die bij wijze van spreken bevolkt door enkellaarsjes en bloemenjurkjes, vandaag is het steeds meer een platform voor waanzinnig goede creatievelingen. Tijdens Corona heb ik mezelf een naaimachine aangeschaft, want mijn mama pusht mij al heel mijn leven om zelf te beginnen naaien, al heeft ze naar eigen zeggen niet het geduld om het mij te leren. Als ik mensen als Pommelien Thijs bezig zie, heb ik iets van dat moet ik ook doen. Ik heb Pommelien trouwens gevraagd om mij les te geven: zij super enthousiast, ik super enthousiast en toen... bleek dat geen van ons er de tijd voor had, haha. Misschien is dat het volgende dat ik ga doen: als ik uitgezongen ben, wat meer vrijheid heb, en mijn kaarsen gegoten zijn, dàn zet ik mij aan mijn naaimachine!

Nora Gharib is te zien in Patsers, nu in de bioscoop, en schittert nog tot 15/06 op het podium van de K3 Zeesterren show.

Dit interview is volledig te lezen in het nieuwe Speciale Mode-nummer van L'OFFICIEL België, vanaf 3 april in de kiosken.

Recommended posts for you