Waarom creëren ontwerpers mode die niet draagbaar is?
Niet alles wat op de catwalk te zien is, is bedoeld om in je kast te belanden.
De recente show van Loewe heeft mensen aan het praten gebracht. In het middelpunt van het gesprek stond de Trapeze jurk - een delicaat stuk zijde dat meer dan tien uur en drie ambachtslieden kostte om te maken. Prachtig, zeker, maar het internet stelde al snel de echte vraag: wie draagt dit eigenlijk? Reacties als “Eén wasbeurt en hij is af” en “Kan het wel chemisch gereinigd worden?” overspoelden de sociale media.
Het punt is dat niet alles op de catwalk bedoeld is om in je kast te belanden. Mode gaat altijd al over meer dan alleen kleding, het gaat over ideeën. Ontwerpers gebruiken de catwalk als een podium om die ideeën uit te drukken, en soms doen ze dat door middel van conceptuele stukken. Zie ze meer als kunstwerken dan als alledaagse kleding.
Waarom bestaat deze conceptkleding eigenlijk? Net als een sculptuur in een galerie zijn deze kledingstukken bedoeld om een verhaal, een visie of een emotie over te brengen. Bovendien dagen deze kledingstukken traditionele ideeën over kleding en de rol van mode in ons leven uit.
Neem bijvoorbeeld Comme des Garçons. De ontwerper van het merk, Rei Kawakubo, staat bekend om het creëren van kledingstukken die meer weg hebben van sculpturen dan van alledaagse outfits. Deze kledingstukken rekken de grenzen op van hoe we over mode denken door het menselijk lichaam te transformeren in een vorm van artistieke expressie. Het gaat niet om draagbaarheid; het gaat om het gebruik van mode om commentaar te geven op iets groters - of dat nu het lichaamsbeeld, schoonheidsnormen of de menselijke conditie is.
Rick Owens is een andere ontwerper die bekend staat om het verleggen van de grenzen van de mode met ondraagbare stukken. Zijn extreme looks zien er misschien onpraktisch uit op de catwalk, maar ze bepalen de sfeer en de technische benadering van zijn collectie. Later kunnen de ontwerpen inspireren tot meer draagbare versies die consumenten daadwerkelijk zouden kunnen dragen, terwijl de essentie van het oorspronkelijke concept behouden blijft.
Wanneer Loewe een fragiele zijden jurk als de Trapeze showt, geeft dat een signaal af over de materialen, het vakmanschap en de esthetische richting van de collectie (en zelfs de mode zelf). Zie het als een blauwdruk.
Dus hoewel deze conceptuele ontwerpen misschien nooit hun weg vinden naar jouw garderobe, zijn ze nog steeds een belangrijk onderdeel van het ecosysteem van de mode. Ze stuwen de industrie vooruit, beïnvloeden trends en dagen uit hoe we over kleding denken.