Cartier presenteert Nature Sauvage in Wenen
De ene herkent zich in de sensuele aard van de panter, de ander grijpt intuïtief naar de wijsheid van de schildpad, en nog een ander moet het van de levensvreugde van de flamingo hebben: sinds eeuwen is de mens aangetrokken tot de dierlijke aard van het beestenrijk, en Cartier speelt in op ieders nature sauvage met de gelijknamige collectie haute joaillerie juwelen.
Weinig verwonderlijk, gezien de rijke geschiedenis van het huis met le bestaire, al werd er dit seizoen rond verrassende associaties gewerkt. Vooral architectuur eiste daarbij een stukje van de schijnwerpers op: een stel slangen kronkelt verleidelijk rond een flatgebouw, de vlucht van een kever eindigt op ingenieuze wijze in een art deco constructie, of de huid van een krokodil loopt over in lineaire stenen. Goed voor een collectie vol trompe l’oeuil effecten, die meer dan ooit de ongelooflijke creativiteit van de designers uit het Cartier team in de verf zet.
Het is dan ook geen toeval dat creativiteit die centraal stond tijdens het driedaagse lanceringsevent dat eind mei in Wenen werd georganiseerd. ’s Werelds pers kreeg er, in het gezelschap van sterren als Elle Fanning en Sofia Coppola, een ongeëvenaard menu aan performances voorgeschoteld. Sterdanser Julian MacKay beet de spits af met een intimistische choreografie rond de wilde aard van de mens, waarna het Wiener Sängerknaben koor, tenor Fabio Sartori, “vliegende” danser Arthur Cadre, Weense waltzers en uiteindelijk singer-songwriter Raye beurtelings voor sensatie zorgden. Dat alles gebeurde in de mooiste locaties van Wenen: tijdens een avond in het Kunsthistorisches Museum, de collectie presentatie in het Kursalon, en uiteindelijk een gala in het MAK Museum. Plekken die -in de geest van het huis Cartier- respect voor erfgoed en tradities combineren met moderniteit en design.
Kortom, een feest voor de zintuigen die de vele facetten van de Nature Sauvage collectie als geen ander vertalen. Of, zoals artistiek directeur Jacqueline Karachi het verwoordt: “Het is tijdloos, elegant en discreet … met un rien de trop.”