De revolutie van Vivienne Westwood tijdens Paris Fashion Week
"We presenteren onze collectie al meer dan 30 jaar in Parijs en we hebben er altijd van gedroomd om het hier te doen", vertelt Andreas Kronthaler, creatief directeur van Vivienne Westwood, tijdens een interview met L'Officiel net na zijn show, terwijl hij arm in arm staat met zijn muze, Bella Hadid. “Ik zag deze plek en zei tegen mezelf: ik wil de arbeiders het stadhuis in handen zien nemen, het moet een revolutie zijn! ", voegt hij toe.
Hij werkte zijn visie uit door middel van overalls, hardware en werkschoenen; stuk voor stuk gecombineerd met prachtig gesneden stukken en subtiel gedrapeerde jurken met een ingewerkt corset. Met deze ogenschijnlijke contradictie wil Kronthaler aantonen dat er altijd goed en slecht, lelijk en mooi is en dat in deze tijd van het jaar het licht begint te zegevieren, de zon begint te schijnen en de bloemen floreren.
Dit seizoen zien we opnieuw Bella Hadid op de catwalk, die het defilé voor de tweede keer afsloot in een trouwjurk. Over Bella heeft Andreas alleen maar woorden van lof: "Het is een heel speciaal meisje, ik hou erg van haar. Ze heeft haar beide voeten op de grond, ze is intelligent en alles wat je haar aantrekt, past haar." Hij hoopt dat de samenwerking met het merk en het topmodel de komende seizoenen een vervolg krijgt.
Bovendien kaartte de ontwerper het razendsnelle tempo van verandering in de modewereld aan: "Dingen blijven niet eeuwig bestaan", zegt hij. En toch houdt de Andreas Kronthaler niet op met kleding te maken. Het vervult nog steeds een diepgeworteld verlangen - met een grotere nadruk op haute couture - in onze samenleving.