Art & Culture

Dit kan de slimme bril van Ray-Ban en Meta die nu in België is gelanceerd

België heeft een primeur! Op 17 maart 2022 is de slimme bril van Ray-Ban en Meta in ons land gelanceerd als een van de eerste in Europa. Wat kan het, hoe zit het met privacy van de zogeheten Ray-Ban Stories en wat is de prijs?
person human sunglasses accessories accessory clothing apparel

Dubbele 5MP-camera's voor hands-free foto's en video's, open-ear luidsprekers voor audio en drie ingebouwde microfoons voor het verstrekken van duidelijke spraak-en geluidskwaliteit voor telefoongesprekken en video's... En dat alles verwerkt in een stijlvolle (zonne)bril. Nee, dit is niet een technisch snufje dat enkel in de Verenigde Staten verkrijgbaar is. Deze slimme bril van Ray-Ban en Meta is nu ook in Europa gelanceerd, met België, Oostenrijk, Spanje en later Frankrijk als eerste landen. Ray-Ban Stories, zoals het heet, wordt daarbovenop ook geïntroduceerd in gloednieuwe kleur- en lensvariaties en nieuwe softwarefuncties.

Meta, eerder Facebook genoemd, en EssilorLuxottica, de moedermaatschappij van Ray-Ban, werkten samen om slimme technologie te integreren. Met de Facebook View-app voor iOS of Android kan je eenvoudig de gemaakte foto's of video's tot 60 seconden die je hebt gemaakt met de ingebouwde opnameknop importeren, bewerken en delen op Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter en andere sociale media kanalen. De bril is bestand tegen heel wat weersomstandigheden; filmen terwijl je skiënd van de piste gaat of in de zon danst op een festival is dus mogelijk.

En dit alles zonder afbreuk te doen aan stijl, comfort en esthetische vormgeving. De Ray-Ban Stories-collectie bevat 28 interpretaties die variëren in stijl, kleur en type lenzen. Er is onder meer het iconische Wayfarer montuur, de retroRound en Meteorstyl. "We hebben Ray-Ban stories  gecreëerd om een stijlvol ontwerp samen te stellen dat mensen echt graag dragen, met kenmerken die je helpen in het hier en nu te blijven terwijl je momenten uit je leven vastlegt en deelt", aldus Andrew Bosworth, CTO van Meta.

RAY-BAN STORIES GROUP SHOTS1.jpg
Wayfarer, retroRound en Meteorstyl

Veiligheid en privacy

In april zet Meta een campagne op die het publiek aanvullend sensibiliseert over draagbare gadgets en slimme brillen in combinatie met een uiteenzetting over hoe ze te gebruiken. Deze campagne zal vooral dienen om bewustzijn te creëren over het gebruik van de bril en de bijhorende privacy in elke omgeving. En in de toekomst plannen zowel Ray-Ban als Meta nog een samenwerking op te zetten met experts om nieuwe functies en updates over een ethisch gebruik toe te voegen, om de bestaande privacyfuncties verder te optimaliseren. Één van die functies is bijvoorbeeld het witte LED lampje dat oplicht bij het maken van foto's of opnamen en kan volgens Facebook van 25 meter afstand worden gezien. Het licht flitst voor een stilstaand beeld en blijft aan terwijl video wordt opgenomen. Maar hoewel dit lampje best opvalt, bestaat altijd de mogelijkheid dat iemand niet weet waarom de bril aan staat. Daarom blijft het belangrijk dat je jezelf en anderen leert hoe de bril werkt.

Pete Halvorsen Photo1.JPG
Foto gemaakt met de bril (door Pete Halvorsen)

En de prijs?

De slimme bril is verkrijgbaar vanaf 329 € voor de baseline versie. De bril is eveneens verkrijgbaar met gepolariseerde lenzen (vanaf 359 €), met Transitions lenzen die zich aanpassen aan de lichtomstandigheden (409 €) en met optische lenzen (prijzen variëren naargelang de specifieke sterkte). De bril wordt geleverd met een oplaadbaar etui.

Ray-Ban Stories - Lifestyle - Transitions3.jpg

De slimme bril wordt vandaag gelanceerd in België in geselecteerde verkooppunten en online retailers, bij Sunglass Hut en op rayban.com. Naast België, wordt het op 17 maart 2022 ook gelanceerd in Spanje en Oostenrijk, gevolgd door Frankrijk op 14 april 2022. Ray-Ban Stories zal binnenkort verkrijgbaar zijn in 10 verschillende landen.

Recommended posts for you