Art & Culture

Oscars 2022: de films die genomineerd zijn voor de beste beauty looks

Van intergalactische looks tot Italiaanse glamour: dit zijn de vijf films waarin de hoofdrolspelers volgens de Oscars de beste make-up en het beste haar hebben.
evening dress clothing robe gown fashion apparel person human

De Oscars van 2022 vinden plaats op 27 maart en de genomineerden voor de ceremonie van dit jaar zijn bekendgemaakt. In de categorie Best Make-up en Hairstyling zijn de teams achter Coming 2 America, Cruella, Dune, The Eyes of Tammy Faye en House of Gucci genomineerd voor hun cinematografische kunstzinnigheid. Ter ere van hun harde werk nemen we een kijkje naar de beauty looks uit deze iconische films.

Coming 2 America

oscars2.jpeg
oscars3.jpeg
oscars4.jpeg

Hairstylisten Carla Farmer en Stacey Morris en visagist Mike Marino zijn het eerste team dat dit seizoen voor een Oscar is genomineerd. De groep is genomineerd voor hun werk in Coming 2 America, een film waarin Eddie Murphy en zijn door Arsenio Hall gespeelde 'vrouw' uit een koninklijke familie komen die de wereld rondreizen op zoek naar Murphy's verloren zoon, gespeeld door Jermaine Fowler, terwijl ze proberen vrede te sluiten met hun buurland.

Voor het haar hebben Farmer en Morris de meeste looks rond de afro-punk beweging ontworpen. Het duo maakte tonnen pruiken voor deze productie en vlechtte haar tot hun handen pijn deden. Voor de look van Wesley Snipes liet Farmer zich inspireren door de Rwandese Amasunzu-stam en vlechtte hij zijn haar op een manier die deed denken aan bergen met hun uitgeholde valleien.

Als opvolger van Rick Baker, de prothesist die aan het origineel Coming 2 America werkte, was Marino verantwoordelijk voor de protheses van acht personages uit de film.

Cruella

oscars5.jpeg
oscars6.jpeg
oscars7.jpeg

Voor Cruella geven Nadia Stacey, Naomi Donne en Julia Vernon het iconische personage een punklook. Het verhaal speelt zich af in de jaren zeventig, wanneer wees Estella haar identiteit verandert in die van een mode-icoon dat Cruella heet. Stacey liet zich inspireren door de Londense punkscene van de jaren zeventig en wilde deze esthetiek ook terug laten komen in het haar en de make-up van de film.

Het team kreeg creatieve vrijheid voor alle looks, maar moest wel het iconische zwart-witte haar van de Disney-schurk behouden. Als Estella in Cruella begint te veranderen, hebben Stacey, Donne en Vernon het personage een meer duister uiterlijk gegeven. Ze maakten haar make-up dramatischer om te laten zien hoeveel zelfvertrouwen ze kreeg. Een van de meest iconische looks in de film, 'the future' op Cruella's gezicht gespoten, is geïnspireerd op de Britse punkband The Sex Pistols. Het team van Cruella, bekend van hun album 'Never Mind the Bollocks', liet zich inspireren door de tekst en de verfspray op de albumhoes om de 'the future'-look te creëren.

Dune

oscars8.jpeg
oscars9.jpeg
oscars10.jpeg

De sci-fi film Dune, die sociale media heeft veroverd, betovert met prachtige make-up -en haar-looks. De film vertelt het verhaal van een intergalactische strijd tussen het Huis Atreides, het Huis Harkonnen en de Fremen. Dune verkent natuurlijke en buitenaardse looks.

Haar- en make-upchef Donald Mowat wilde dat de looks van Zendaya en Timothée Chalamet zo natuurlijk mogelijk zouden zijn. Zendaya's haar werd behandeld met een zeezoutspray om de warrige, verwaaide look te krijgen die het in de film had, terwijl Chalamet's haar natuurlijk werd gelaten.

Voor de make-up kregen Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson en Oscar Isaac allemaal minimale make-up, maar het grootste deel van het werk werd gedaan voor het personage van Stellan Skarsgård. Met de hulp van prothesisten Love Larson en Eva von Bahr, werd Skarsgård getransformeerd in een reusachtige dictator zonder haar. De hele look woog zo'n 10-15 kilo, maar gelukkig heeft Skarsgård maar zeven dagen moeten draaien.

The Eyes of Tammy Faye

oscars12.jpeg
oscars11.jpeg
oscars10.jpeg

Naar aanleiding van de opkomst en ondergang van de televangelistenfamilie, de Bakkers, was er voor The Eyes Of Tammy Faye veel make-up nodig. Voor de make-up van TV-persoonlijkheid Tammy Faye, wilde de hoofdvisagiste van de film, Linda Dowds, Faye's look tot in de perfectie nabootsen zonder er de draak mee te steken. In die tijd stond Faye bekend om haar dramatische look en was zij een van de eerste vrouwen die op televisie te zien was met zware make-up. Naarmate haar carrière vorderde, werd Faye een karikatuur, door de hoeveelheid make-up die zij droeg. Tijdens het filmen zorgde Dowds ervoor dat Jessica Chastains vertolking van Faye zo dicht mogelijk bij de echte actrice stond. Chastain had altijd opgemaakte ogen en geaccentueerde lippen, die erg op die van Faye leken.

De belangrijkste factor in deze film waren de protheses. Chastain moest een volledige nekband dragen, maar ook onderdelen om haar grotere wangen en kin te geven en lipprotheses om haar ouder te maken. Het team deed ook wat stretching en stippling om rimpels rond de ogen van de actrice toe te voegen. Andrew Garfield, die Faye's man Jim Bakker speelt, kreeg ook protheses. Hoewel niet zo dramatisch als Chastain, kreeg Garfield een grotere nek en gelaatstrekken.

House of Gucci

oscars15.jpeg
oscars14.jpeg
oscars13.jpeg

Hoewel de film vooral bekend is om zijn onberispelijke styling, was ook het haar en de make-up in de film House of Gucci verbazingwekkend. Göran Lundström, Anna Carin Lock en Frederic Aspiras transformeerden de sterren van de film in hun iconische personages.

Voor Lady Gaga, evolueerde het team haar make-up naarmate haar personage meer betrokken raakte bij de Gucci familie. Gaga begon met een glamoureuze 70s beauty look, bestaande uit lichte make-up en veel lipgloss. Naarmate haar persoonlijkheid aan status won en de decennia vorderden, kwam Gaga's make-up meer in de buurt van de Italiaanse glamour van de jaren '80, met meer matte looks. In de jaren 2000 wordt Gaga's personage als zorgelozer voorgesteld, met rommelig haar en nude lippen. In de loop van de film verandert Gaga's bruine haar van tint en snit dankzij de tien pruiken die Aspiras voor haar personage maakte. In plaats van het haar van de actrice te laten knippen en verven voor de film, gaf Aspiras verschillende pruiken aan Gaga.

Adam Driver zijn look bleef vrij neutraal gedurende de film. Hij had een glad achterovergekamd kapsel, dat varieerde van kort tot lang, afhankelijk van het decennium.

Lundström heeft de acteur Jared Leto urenlang omgetoverd tot Paolo Gucci. Lundström werd alleen ingehuurd voor Leto's protheses en creëerde alle benodigde elementen zelf. Van de kale muts tot de protheses die nodig waren voor een dikkere neus, grotere wangen en een grotere nek, Leto droeg zware protheses tijdens de hele opname.

Recommended posts for you