NFT's: wat moet je weten voor je een digitaal werk koopt?
Tegenwoordig zijn er legio kunstenaars, galeriehouders, veilinghuizen en allerlei andere platformen die hun voordeel doen met NFT's. De 'jetons' doen dienst als eigendomscertificaten, opgeslagen op de blockchain. Ze worden verondersteld veiligheid, authenticiteit en traceerbaarheid te bieden voor zowel kunstenaar als koper: een onbetaalbare combinatie.
De kunstmarkt beleeft een enorme digitale revolutie en probeert stevige bruggen te slaan tussen de fysieke wereld en een virtuele dimensie. De metaverse lijkt een nieuw spectrum aan mogelijkheden te belichamen waarbij merken en artiesten nieuwe gemeenschappen kunnen creëren, zich op nieuwe doelgroepen kunnen richten en ultragepersonaliseerde ervaringen kunnen ontwerpen. Volgens een rapport van Chainanalysis werd in 2021 40,9 miljard dollar uitgegeven aan de niet-inwisselbare NFT's. Een duizelingwekkend bedrag dat de kunstmarkt uitnodigt in te spelen op het complexe en spannende nieuwe perspectief.
Wat is 'digitale kunst'?
Digitale kunst wordt gemaakt met digitale toestellen, zoals computers. Andere termen die gebruikt worden zijn virtuele kunst, elektronische kunst en 'cyberkunst'. Digitale kunstwerken kunnen de vorm aannemen van een foto of video, maar ook van special effects, videospelletjes of geanimeerde gifs. Ze veronderstellen een formaat dat eenvoudig 'gekopieerd' kan worden en in het verleden niet altijd vlot verkoopbaar was voor galeriehouders en kunstenaars.
Hoe verkrijg je NFT's?
Om te beginnen moet je een persoonlijke wallet aanmaken, bijvoorbeeld op MetaMask. Als algemene regel geldt dat een NFT gekocht wordt met cryptocurrency. Na je betaling wordt de NFT rechtstreeks naar een USB-stick en naar je virtuele portefeuille gestuurd. Op het moment dat je eigenaar wordt van een NFT, krijg je een unieke code toegewezen. Zo kan het digitale werk niet worden nagemaakt.
Buitensporige prijzen?
Sinds in 2021 een NFT van de kunstenaar Beeple bij veilinghuis Christie's verkocht werd voor 69,3 miljoen dollar, sneuvelden al heel wat spectaculaire records. Gelukkig kunnen kunstenaars hun prijzen meestal zelf bepalen. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de kunstenaar 13 Bis, die vertegenwoordigd wordt door Roger-Violett - het beroemde Parijse fonds voor historische fotografie. Het in 1938 opgerichte fonds bood (als eerste) NFT-werken te koop aan op het culturele ingenieursbureau Danae.io, tegen bewust lagere prijzen dan die van fysieke kunstwerken. Voor de kunstenaar was het een strategische beslissing, aangezien hij hoopte zijn werk te introduceren bij een nieuw publiek.
Maar wat zijn dan de best practices om te investeren in NFT's? De CEO van het in Parijs en New York gevestigde Danae.io, Rachel Chicheportiche, vindt dat toekomstige kopers vooral werken moeten aankopen die ze mooi vinden. Toch moeten ze niet aarzelen om ook het werk van opkomende kunstenaars te volgen. Ze adviseert om "interesse te tonen in communities rond onderwerpen waar je gevoelig voor bent, en één of twee communities te volgen op Discord of Twitter alvorens te investeren in een aankoop."