Victoria's Secret Angels stoppen met show: sexy is passé
Het nieuws werd afgelopen donderdag officieel bevestigd. Victoria’s Secret houdt op met datgene waar ze zo bekend om geworden zijn: de jaarlijkse show waar het merk zijn lingerie presenteert als oogverblindende niemendalletjes op de ranke lijven van een groepje uitverkoren modellen die hot en happening zijn. Een show waar zoveel spektakel rond is, dat de lingerie haast ondergeschikt wordt aan het hele gebeuren. De perfecte marketingzet? Of een strategie die uiteindelijk hun eigen doodsteek betekende?
Eén ding is zeker, dat dit het een einde van een tijdperk is. Hier lees je alles wat je moet weten over het keerpunt van Victoria’s Secret.
Wat Victoria’s Secret zegt
De speculaties op het web liegen er niet om. De laatste maanden deed het al de ronde dat het niet zeker is of de Angels nog zullen opdraven op 31 december, naar jaarlijkse gewoonte. Ten eerste zou een slinkende fanbase aan de grondslag liggen van de beslissing. Niet alleen kijkcijfers maar ook de verkoop gaat achteruit. De concurrentie van andere lingeriemerken die aan populariteit winnen is onverbiddelijk, ook voor de bloedmooie verschijningen zoals Doutzen Kroes, Adriana Lima, Elsa Hosk, die al jaren het uithangbord van Victoria’s Secret zijn. Volgens Stuart Burgdoerfer, topman van het lingeriemerk en het moederbedrijf L Brands, past de modeshow niet meer bij de marketingstrategie van het merk en zijn ze op zoek naar een nieuwe manier om zich te positioneren. Een groot deel van de investeringen zijn ingekrompen.
Wat het internet denkt
Volgens verschillende bronnen komt de beslissing als antwoord op de bakken kritiek waar het merk de laatste tijd mee te maken kreeg. Laatst klapte ‘angel’ Bella Hadid uit de biecht dat ze zich veel vrouwelijker en sexy voelde tijdens de show van dìt merk, de tegenhanger van Victoria’s Secret. Niet echt een referentie waar het Amerikaanse merk op had gehoopt. Ook het publieke debat rond body positivity heeft niet veel goed gedaan voor het imago van Victoria’s Secret. Deze laatste kreeg het verwijt een eenzijdig, stereotype schoonheidsideaal te promoten: het ideaalbeeld van het blonde size zero model is helaas achterhaald. Eén ding is zeker, Victoria's angels mogen dan nog een onbereikbare fantasie verkopen, echt gelukkig wordt niemand daarvan.
Eigen doodsteek?
Vorig jaar kende het succes van Victoria’s Secret al een absoluut dieptepunt. Net zoals het moreel van één van de topmannen, die een ongelukkige uitspraak deed. Ed Razek, chef marketing van L Brands, verkondigde dat er geen transgender modellen aan bod zullen komen, omdat de show een ‘fantasie’ moet weerspiegelen. Nadat zijn verontschuldiging, èn de start van zijn pensioen, werkte het merk voor het eerste met een transgender model samen, Valentina Sampaio.