Mode

Dit zijn genuinfluencers: geen verspreiding van inspiratie, wel informatie en educatie

Laten we, voordat we je uitleggen wat genuinfluencers zijn, een kleine test doen.
sunglasses accessories accessory person human clothing apparel bag

We geven je 1 minuut om te bedenken voordat je verder leest wat het verschil is tussen een KOL, een influencer en een genuinfluencer.

1...2...3…………..60!

Antwoord...

KOL's en influencers zijn beiden mensen die anderen op een bepaalde manier beïnvloeden. Het belangrijkste verschil ligt echter in het expertiseniveau en de dekking van deze twee groepen mensen.

KOL, wat staat voor Key Opinion Leader, zijn influencers vanwege hun expertise of job. Het kan in het kort worden begrepen dat ze experts zijn in hun vakgebied. Zanger Bich Phuong, tennisser Rafael Nadal of ontwerper Alessandro Michele zijn KOL's, omdat ze experts zijn op het gebied van muziek, sport en mode.

Influencers zijn mensen die algemeen bekend zijn bij het publiek, hoewel ze misschien geen diepgaande kennis hebben, maar een bepaalde hoeveelheid kennis hebben die voldoende is om interesse en een voldoende grote dekking te creëren. Bloggers, Vloggers of TikTokers zijn vaak Influencers omdat ze naast de creatieve content die ze delen nog een andere expertise hebben.

Tijdens het ontwikkelingsproces kunnen sommige KOL's actief zijn op sociale netwerken om een enorme gemeenschap te creëren en prominent te worden dankzij hun enorme aanhang en vice versa. Influencers kunnen ook geleidelijk KOL's worden als ze in de loop van de tijd voldoende professionele kennis en ervaring verzamelen.

ShotbyGio-George-Angelis-New-York-Fashion-Week-Spring-Summer-2017-1419.jpg
Modeblogger en fashionista Aimee Song. Foto: George Angelis

Er is echter een volledig nieuw concept, net geboren toen de Covid-pandemie uitbrak en misschien weten nogal wat mensen het nog steeds niet. Het zijn genuinfluencers!

Genuinfluencer is een samentrekking van "Genuine" en "Influencer", een term die is bedacht door WGSN, een bedrijf dat modetrends voorspelt. Deze term beschrijft mensen die inhoud maken en delen, maar op een heel andere manier dan zowel KOL's als influencers. Ze delen inhoud die persoonlijk maar nuttig is voor de gemeenschap, zoals inhoud die interesses uitwisselt of informatie deelt die educatief en praktisch is voor het heden. Ze hebben misschien niet zoveel expertise als KOL's, zijn niet zo groot als influencers, maar ze winnen zeker vertrouwen en loyaliteit van hun publiek dankzij hun kwaliteit en originele inhoud.

En ook al proberen ze de kijkers niet een bepaald product te verkopen… ze worden toch het nieuwe aandachtsgebied voor merken en merken. Huidige top 10 genuinfluencers:

-aug-21-story-inline-3.jpg
Bron: Lefty/Vogue Business

Hoe zijn Genuinfluencers belangrijk geworden voor merken?

Genuinfluencers zijn meer dan anderhalf jaar actief sinds de Covid-19-pandemie het sociale-mediaspel veranderde. Van een groep klanten die geïnspireerd wil worden, worden gebruikers van sociale netwerken langzaamaan informatiehongerige mensen, terwijl bekende platforms als Facebook, Instagram of YouTube verzadigd geraken met te veel informatie of advertenties. De geboorte en aantrekkingskracht van Clubhouse, een van de platforms die alleen de behoeften van het delen, uitwisselen van informatie en kennis over mode van mensen met dezelfde passie dienen, heeft een grote transformatie betekend voor "verbinding" van digitale gebruikers. Tegenwoordig zijn mensen meer bereid te betalen voor waardevolle gedeelde inhoud dan tijd te verspillen aan nutteloze platforms of influencers die "kwaliteit" missen.

betony-vernon-valentino-garavani-rockstud-alcove-ph-petrosino-1a-1624978351.jpg
Charlie D'Amelio.jpg
Olivia Rodrigo to Whitehouse.jpg

Toen Valentino in juni lid werd van Clubhouse, werkte het Italiaanse luxe modehuis niet samen met beroemde mode-influencers, maar koos voor sieradenontwerper Betony Vernon, zangeres Chrystabell en journalist en oprichter van ASVOFF Festival, Diane Pernet. Ter ere van de Rockstud Alcove-collectie opende deze persoonlijke bijeenkomst een gesprek over wat rebellen (of pioniers?) betekenen, een zeer belangrijke waarde die Valentino hoog in het vaandel heeft staan.

Ondertussen had Procter & Gamble in maart 2020 een verrassend voorstel om de Amerikaanse TikTokker, Charlie D'Amelio: choreografeer een dans op TikTok om zelfbeschermingsmaatregelen te promoten. In de zomer van hetzelfde jaar besteedde de Britse regering £ 63.000 aan het uitnodigen van 42 Genuinfluencers op sociale media, waaronder sterren van het reality-tv-programma "Love Island" om te posten over de "Check"-campagne. Deze mensen hebben tussen de 9.000 en 1,6 miljoen volgers en genereren een totale postbetrokkenheid van 81.963.

Het meest opvallend is Gen Z-popster Olivia Rodrigo, die in juli 2020 werd uitgenodigd in het Witte Huis om zich uit te spreken voor haar miljoenen fans om zich te laten vaccineren. Daarvoor hield perssecretaris Jen Psaki van het Witte Huis ook een briefing op sociale media om vaccinaties te bespreken met verschillende Genuinfluencers, waaronder Benito Skinner, contentmaker voor Valentino en Mac Cosmetics; Chriselle Lim, partner van Chanel, Fendi, Giambattista Valli en Chopard.

Waarom zijn Genuinfluencers de toekomst?

"Er begint verandering te komen, aangezien deze individuen ervoor kiezen gemeenschappen op te bouwen op basis van gedeelde interesses en zorgen, in plaats van simpelweg producten te promoten die niet passen bij hun persoonlijke waarden."

Volgens Lefty, een marketingcommunicatiebedrijf voor influencers, investeren merken steeds meer in het vinden van unieke stemmen: 15 procent van de M.A.C. Cosmetics-influencers zijn exclusief voor het bedrijf: deze verhouding in het miljardenmerk Fenty is 14 procent. Luxe merken investeren ook meer in macro-influencers (gemiddelde influencers met 100.000 – 1.000.000 mensen), terwijl veel andere merken de trend van samenwerking met macro-influencers geleidelijk afzwakken.

-aug-21-story-inline-1.jpg
Bron: Lefty/Vogue Business

Yianni Giovanoglou, trendsexpert bij WGSN, merkte op dat de samenleving geleidelijk afstand neemt van influencers die alleen een grote aanhang hebben maar geen "kwaliteit" hebben. Terwijl Jane Lim, mede-oprichter en hoofd van Talent bij Foundation PR, die samenwerkt met beroemde vrouwelijke schoonheidsondernemers zoals Michelle Phan en Christen Dominique, zei: "De keuze om samen te werken met influencers is uitsluitend gebaseerd op statistieken zoals hun gemiddelde aantal volgers of betrokkenheidspercentages. Merken moeten dieper graven.”

Volgens mevrouw Hilary Williams Dunlap, Senior Vice President Talent bij Digital Brand Architects (DBA): “Merken kijken steeds vaker naar de mate van betrokkenheid van invloedrijke individuen bij de gemeenschap. Er begint verandering te komen, aangezien deze individuen ervoor kiezen een gemeenschap op te bouwen op basis van gedeelde interesses en interesses, in plaats van simpelweg producten te promoten die niet passen bij hun persoonlijke waarden."

Ze proberen geen groot publiek aan te trekken, maar praten alleen over onderwerpen die ze echt belangrijk en nuttig vinden voor de gemeenschap. Als gevolg hiervan creëren ze banden, een groter gevoel van begrip en vertrouwen bij hun volgers. Evy Lyons, VP Marketing bij Traackr, zegt: "Over het algemeen is de inhoud die door deze Genuinfluencers wordt geproduceerd veel origineler en authentieker. Ik denk dat het komt door de samenvloeiing van de pandemie, naarmate het bewustzijn van sociale rechtvaardigheid toeneemt, discussies opener worden over geestelijke gezondheidsproblemen... Meer dan ooit is dit verantwoordelijkheidsgevoel altijd aanwezig.”

Yianni werkt dit verder uit: "Gen Z neigt naar radicale inclusie, openhartige discussies over duurzaamheid, cultuur, geestelijke gezondheid, raciale ongelijkheid, religie, ondeugden, ... Ze voelen zich eigenlijk meer op hun gemak om te zijn wie ze zijn."

1621855583567865-clubhouse8.jpeg

Hoewel WGSN gelooft dat deze nieuwe manier van communiceren en informatie delen op een natuurlijke en naadloze manier samengaat met de dagelijkse levensstijl van Genuinfluencers, onderscheidt het hen en roepen ze hun volgers op om kennis uit te breiden.

“De enige weg vooruit in de postpandemische wereld is door middel van gelijkheid. Genuinfluencers gebruiken hun platform om ons te helpen gesprekken aan te gaan om het bewustzijn en de levensstijl te vergroten”, besluit Yanni.

Bron: Vogue Business, Fashion Journal

Recommended posts for you