Florentina Leitner over haar grote succes na de Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
Nadat ze een tijd voor Dries Van Noten werkte heeft Florentina Leitner zich op haar gelijknamige label geconcentreerd en sindsdien creëert ze unieke projecten die je fantasie de vrije loop laten. Ze zoekt haar inspiratie in oude films en brengt tegelijkertijd een fascinerende ongrijpbaarheid. De ongewone snits, ludieke accessoires en het innovatieve gebruik van materialen hebben eveneens al sterren zoals Kylie Jenner, Lady Gaga en Zara Larsson geïmponeerd.
Vorig jaar studeerde je af aan de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten met een indrukwekkende collectie. Waar haalde je de inspiratie vandaan?
Die was geïnspireerd op zowel de film “Vertigo” van Alfred Hitchcock, als een expositie die ik de zomer ervoor bezocht in Wenen over optical illusion art. Er waren elementen te zien van spiralen en illusies en wist toen al dat ik de grote grafische aspecten wilde integreren in het afstudeerproject, gecombineerd met de bloemige motieven waar ik altijd mee werk. De psychologische thriller van Hitchcok, die ik zag nadat ik de expositie had bezocht, gaat over een ex-politieman en een liefdesdrama met een suïcidale vrouw. De combinatie van de twee kwam onder meer terug in de “spiral fake fur coat” en het daarop gefotografeerde wervelpatroon, die de duizeligheid van de politieagent symboliseert. Het was vooral de scène waar het karakter in slaap valt met dramatische muziek, bloemen en grafische componenten waar ik geïnspireerd door was en tot leven wilde brengen.
Ik zag op je deurbel net ook twee bloemen in je logo. Komen die ook uit Hitchcocks film?
Nee, dat is gekomen door een interview voor een Russisch tijdschrift. De interviewer vroeg me om mijn naam op te schrijven om in het artikel te voegen en ik vond het een schattig idee om er twee kleine tulpen bij te tekenen. Ik vond m’n handschrift vroeger altijd heel kinderlijk, maar op dat moment besefte ik dat het eigenlijk een heel uniek en persoonlijk handschrift is. Niet te perfect, niet te minimalistisch, een beetje kronkelig, net zoals m’n designs.
Wat heeft je doen besluiten om naar Antwerpen te verhuizen?
Toen ik research deed naar modescholen viel Antwerpen me direct op omdat je in het tweede jaar al een collectie mag maken. Bij veel andere scholen werk je vaker met projecten waarbij je je moet specialiseren in één tak. Ik heb het altijd leuk gevonden om alles te combineren en m’n eigen wereld te creëren. Ik droom vaak weg bij andere steden om te wonen, maar ik zit ook heel erg op m’n plek hier. Het is dan wel klein, maar al m’n vrienden wonen om de hoek, er zijn coole concepten en ik heb hier een mooi huis met aansluitend atelier.
Wie is de vrouw voor wie je over het algemeen ontwerpt?
Het is lastig om te specificeren naar één bepaalde vrouw, maar ik denk dat ik altijd vrouwen van mijn leeftijd in m’n achterhoofd houd tijdens het ontwerpen, sterke, kunst- en modelievende vrouwen. Maar ook oudere generaties. Eigenlijk sta ik open voor allerlei soorten mensen. Er is een jongen die al meer dan tien keer bij me besteld heeft en voor wie ik dan een paar aanpassingen moet maken. Daar ben ik heel blij mee, dat iedereen in mijn wereld past. Vroeger waren m’n ontwerpen vooral heel speels. Naarmate ik ouder word, worden ze iets sexier.
Je hebt ondertussen ook al indruk gemaakt op een aantal sterren.
Kylie Jenner heeft een paar keer m’n ontwerpen gedragen, onder andere de catsuit, maar ook Zara Larsson, voor wie ik de tour outfits ontwierp, en Ellie Goulding kwam al aankloppen. Lady Gaga, Charli XCX…Het lijstje blijft maar groeien.
En kun je iets meer vertellen over de Belgische samenwerkingen die je tot nu toe hebt gedaan?
De eerste was denk ik met kunstenaar Benny Van den Meulengracht-Vrancx. Sommige kunstenaars zien mode niet als kunst en staan er niet voor open maar Benny was dat niet het geval. Hij heeft meerdere items in m’n collectie, zoals hakken en de knopen van een jas, uitzonderlijk opvallend gemaakt met zijn geweldige techniek. Momenteel inspireren we elkaar nog steeds met onze eigen bezigheden. En toen ik nog aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten studeerde heb ik voor het Antwerpse brillenmerk Komono een zonnebril gemaakt gebaseerd op smeltende objecten en kunsticonen van de jaren 60, zoals Peggy Guggenheim, en de psychedelische kunst uit die tijd. En voor m’n fall-winter 2022 collectie werkte ik samen met het zonnebrillenmerk YUMA LABS. Voor die monturen heb ik me laten inspireren door kussens en wolken.
En met wie zou je nog graag willen samenwerken in de toekomst?
Ik heb de Antwerpse Zes altijd enorm geadoreerd. En momenteel ben ik in contact met Moon Boot, dat zou ik echt een coole samenwerking vinden. Fingers crossed.
Je bent zo’n jonge ontwerpster, in zowel leeftijd als in carrière. Hoe zie je de toekomst van de industrie en jezelf?
Ik heb lang getwijfeld of ik niet te jong was om m’n label te starten. Maar ik heb me laten meevoeren met de stroom en het gewoon geprobeerd. En dat is precies wat ik in de toekomst ga blijven doen.
En what’s next?
Sinds London Fashion Week ben ik volop bezig om de nieuwe fall-winter 2022 collectie te promoten en binnenkort is het alweer tijd om te beginnen aan de volgende collectie. Zo zit het nu eenmaal in elkaar: je wenst als ontwerpster altijd een korte break, maar tegelijk is het nooit te vroeg om te starten met de volgende collectie. Maar ook daar heb ik alweer toffe ideeën voor.
Stay tuned, dus?
Inderdaad!