Het fenomenale verhaal achter de jubileum-heruitvoering van sneakerlabel Saucony
De Shadow 6000, die voor het eerst werd uitgebracht in 1991, is anno 2021 nog steeds heel erg relevant en toch heeft het kenmerken van sneakers uit die tijd (microvezel en mesh voor ademend vermogen, een witte basis met grijze inzetstukken en donkerblauwe merkopdrukken, contrasterend rood merkopdruk, schuimrubberen tussenzool...). Toen deze klassieker dertig jaar geleden verscheen, gold het meteen als een van de meest geavanceerde loopschoenen. Het model maakte furore onder lange afstandslopers dankzij zijn hielstabiliteit, flexibiliteit en forefoot cushioning. Later ontving de sneaker vooral veel lof als chunky nineties “dad sneaker”, die dankzij de geschiedenis als loopschoen vanzelfsprekend heel erg comfortabel zaten.
Maar de geschiedenis van Saucony gaat nog véél verder terug. Wist je dat het sneakerlabel eeuwen geleden al zijn stempel drukte op het hardlopen? Saucony evolueerde in de negentiende eeuw van een bescheiden schoenenfabriek in Pennsylvania - gelegen aan de Saucony Creek, vandaar de naam - naar een runnerslabel.
Terug naar 2021. Het is goed om te zien dat Saucony zijn heritage viert met de sneaker uit de jaren 90. Dat doen ze door het model met veel enthousiasme te herlanceren, dat begon met een speciaal project in Milaan. Saucony werkte samen met de Milanese kunstenaar EricsOne om een grootschalige muurschildering in het centrum te maken. De muurschildering, die als onderdeel van de Milan Design Week werd onthuld, is geïnspireerd op de sneaker en op de heropening van de stad Milaan voor de wereld.
Ook zette Saucony een heus event op poten tijdens de 60e editie van de internationaal bekende Milan Design Week om de herintepretatie te vieren. In een exclusief gesprek vertelde Chief Marketing Officer Fábio Tambosi over hun innovatief vermogen, wat er volgens hem zo briljant is aan deze relaunch en de transitie die de sneaker heeft doorgemaakt.
"Orginaliteit, heritage en innovatie is voor ons heel erg belangrijk. In deze industrie zie je niet zoveel sneakers die zo lang relevant blijven als de Shadow 6000. Dertig jaar is een lange tijd, en dat laat maar weer zien hoe sterk het merk is. Nu de sneaker ook populair is in de lifestyle-sector, is het een vorm geworden van zelfexpressie en originaliteit. Verschillende mensen met verschillende achtergronden dragen de sneaker allemaal op een andere manier. En toch brengt het mensen zo dichter bij elkaar - precies wat de wereld nu nodig heeft."
"Maar we zijn een merk dat geboren is als runnerslabel. Dat is onze heritage, en daar zullen we trouw aan blijven. We zullen mensen dan ook blijven uit te nodigen om Saucony als loopschoen te ontdekken. Tevens zijn we een heel innovatief bedrijf. Saucony tracht steevast nieuwe technologieën te integreren in tijdloze sneakers. Wat ik bijvoorbeeld een heel interessant verhaal vind, is Ed White, de eerste Amerikaan op de maan in 1965, tijdens zijn missie schoenen droeg van The Hyde Company, waar Saucony zich een paar jaar later bij aansloot. Toen ik op ons hoofdkantoor die exacte schoen uitgestald zag in een glazen vitrine, was dat naar mijn idee een perfect voorbeeld van ons innovatief vermogen. Als we zelfs voor zulke missies worden vertrouwd door NASA..."
"Iets wat vandaag de dag belangrijk is, en waar we ons ook alleen nog maar meer voor zullen inzetten, is duurzaamheid. We proberen onze voetafdruk te verkleinen door minder plastic te gebruiken en meer natuurlijke materialen waar mogelijk. Zo is onze Jazz Court RFG zorgvuldig gemaakt van slechts zeven natuurlijke materialen en nul plastic. Ook is de levensduur van alle sneakers lang, waardoor je ze opnieuw kunt gebruiken voor verschillende activiteiten. Hoe dan ook, duurzaamheid is naar mijn idee een verhaal dat nooit afgerond is, en onze voortdurende innovaties zullen ons helpen onze duurzame doelen te behalen voor een betere wereld."
Saucony wordt verkocht bij Privejoke (Brussel), Mellow (Brussel), ReservoirShop (Brussel), Morrison (Antwerpen), Bellerose (Brussel, Antwerpen, Gent, Knokke), ComingSoon (Luik), LaceUp (Luik) et L'Original (Namen). Saucony is online verkrijgbaar.