Chanel gaat voor punk met de Cruise 2021 collectie
Chanel gaat niet voor het voor de hand liggende met de Cruise 2021 collectie. Voor de collectie voerde Chanel creatief directeur Virginie Viard het publiek door de tijd naar een chique post-apocalyptische woestenij - en het was net zo aangrijpend als je zou verwachten. Het merk zette de toon met de gebeitelde muren van de Carrières de Lumières in Les Baux-de-Provence, met strakke en zuivere silhouetten voorzien van punk geïnspireerde versieringen. Er waren met logo lipringen, gewatteerde dijzakken, visnetten, met bleek gewassen denim versierd met dezelfde krijtachtige motieven als op de muren van de achtergrond van de collectie. Maar wat nog interessanter was, was hoe goed de rock 'n roll-emblemen samengingen met de kenmerkende tweedstof en klassieke maatontwerpen van het huis.
Geïnspireerd door de Franse literator Jean Cocteau's film Testament van Orpheus uit 1960, vindt het beroemde modehuis in zijn Cruise 2021-collectie de balans tussen toekomst en verleden. Viard kanaliseerde de fantasmatische benadering van de kunstenaar-dichter over het navigeren door ruimte en tijd met een hoofdzakelijk zwart-wit line-up. "De precisie en de poëzie van Cocteau's film maakten dat ik een heel cleane collectie wilde creëren, met een heel duidelijke tweekleurigheid, bestaande uit helder wit en diep zwart."
Allover prints en pofmouwen voegen een modieus jaren '60 tintje toe, en gewaagde grafische tees knipogen naar rock and roll. Bloemmotieven verwelkomen de lente; in combinatie met visnetten en chokers krijgen ze een punk tint. De hele collectie is een zorgvuldig evenwicht tussen licht en donker. We zien stapels grote, ongenuanceerde kettingen, een wit getrimde longline tank versierd met Chanel-afbeeldingen, een armmanchet met diamanten en jeans met wijde pijpen met opdruk. Veel franjes, in leder, kralen en pailletten, T-shirts met het gezicht van het model Lola Nicon als een rockster, gedragen met tweedpakken afgezet met brede vlechten, en puntige zilveren Mary-Janes.
En zo komen we ook bij de Chanel lipring. Hoewel modehuizen in het verleden al hebben gespeeld met lichaamsaanpassingen en gezichtssieraden, is het nog nooit zo perfect gelukt om een brug te slaan tussen logomania en de blijvende invloed van de met jewel-encrusted grills. Zullen we deze straks ook in de retail tegenkomen? Dat weten we niet zeker. Wél zijn we er zeker van dat Chanel fans en echte punkers een manier zullen vinden.
Het modehuis legde ook nog zes outfits vast in een andere bijzondere omgeving: Gabrielle "Coco" Chanels appartement. De reeks zwart-wit foto's zijn van Nederlands fotografen Inez en Vinoodh en model Lola Nicon. Met haar goed gekapte mullet en smokey eyes adem ze de jaren '60 en '70. Het was in dit huis dat Coco haar geliefde bestiaria - leeuwen, vrouwelijke sfinxen en herten - bewaarde, die sindsdien een blijvend symbool van de krachtpatsersnaam zijn geworden.