Brengt de terugkeer van Michael Rider de "oude" Céline terug?
Michael Rider heeft in het verleden maar liefst 10 jaar bij Celine gewerkt, waar hij tijdens het oude Céline-tijdperk de functie van hoofdontwerper van de ready-to-wear-collecties bekleedde en een belangrijke assistent van Phoebe Philo was. Zijn terugkeer wekt grote nieuwsgierigheid over de toekomst van Celine in de modewereld.
Op 2 oktober, twee dagen na het einde van de Paris Fashion Week, bevestigde Celine twee belangrijke nieuwsitems. Hedi Slimane kondigde zijn afscheid aan na zeven jaar als creatief directeur van Celine. Enkele uren later maakte Celine bekend dat Michael Rider de nieuwe creatief directeur zou worden, met een officiële aanstelling vanaf begin 2025. Hij zal volledig verantwoordelijk zijn voor de heren- en damesmode, leerwaren, accessoires en haute couture van Celine. Dit nieuws heeft in de modewereld veel ophef veroorzaakt.
Toch is het wellicht passender om deze benoeming als een "terugkeer" te beschrijven dan als een "toetreding". Michael Rider heeft namelijk eerder al 10 jaar bij Celine gewerkt en was tijdens de Old Céline-periode hoofdontwerper van de ready-to-wear-collecties. Zijn terugkeer roept veel nieuwsgierigheid op over wat de toekomst voor Celine zal brengen.
"Celine is een merk dat ik zeer waardeer en dat een rijke geschiedenis heeft. Ik voel me vereerd om terug te keren en samen met het Celine-team de toekomst van het merk vorm te geven." — Michael Rider
De modecarrière van Michael Rider
De naam Michael Rider is misschien wat onbekend voor velen, maar zijn prestaties in de modewereld zijn indrukwekkend. In 2002 studeerde hij af aan Brown University en begon zijn carrière in de mode in 2004 bij Balenciaga, waar hij vier jaar samenwerkte met Nicolas Ghesquière, de creatief directeur van Balenciaga.
Vervolgens voegde hij zich gedurende tien jaar bij Celine onder leiding van Phoebe Philo, waar hij hoofdontwerper van de ready-to-wear-collecties was. Na het vertrek van Phoebe Philo als creatief directeur van Celine in 2017, verliet Rider het merk ook en ging in 2018 werken bij Polo Ralph Lauren als creatief directeur. Hij verliet Ralph Lauren in mei 2024.
Hedi Slimane bracht ingrijpende veranderingen naar Celine
Toen Hedi Slimane in 2018 de leiding over Celine overnam, injecteerde hij zijn persoonlijke stijl in het merk, zowel tijdens zijn tijd bij Dior Hommes als Saint Laurent. Slimane's ontwerpen, gekenmerkt door ultra-slimme snits en een rock-'n-roll-esthetiek, zijn herkenbaar door hun sterke persoonlijke stijl.
Onder zijn leiding onderging Celine een ingrijpende transformatie. Hij wijzigde het logo, veranderde de merknaam van "Céline" naar "Celine" en transformeerde de merkstijl van minimalisme naar glamoureuze rock. Ook introduceerde hij een herenlijn en een schoonheidslijn, waardoor het merk zich richtte op een jonger publiek. In de afgelopen jaren nam Celine bovendien niet langer deel aan de vier grote modeweken en nodigde het geen sterren, media of VIP's meer uit voor modeshows. In plaats daarvan werden nieuwe seizoenscollecties online gepresenteerd via video’s.
Hoewel de meningen over Hedi Slimane's tijd bij Celine verdeeld zijn, is het duidelijk dat het merk onder zijn leiding een aanzienlijke omzetgroei heeft gekend. De omzet steeg van 400 miljoen euro in 2017 naar 2,5 miljard euro in 2023. Hierdoor is Celine na Louis Vuitton en Dior de derde grootste merk binnen de LVMH-groep.
Komt de minimalistische esthetiek van Céline terug?
"Michael heeft een diep begrip en liefde voor Celine. Zijn unieke visie, creativiteit en oprechte karakter, samen met zijn sterke connectie met de historische erfenis van Celine, maken hem de beste kandidaat om het merk naar langdurig succes te leiden." — Séverine Merle, CEO van Celine
Nu Hedi Slimane vertrekt en Michael Rider het roer overneemt, is de modewereld zeer benieuwd naar de toekomst van Celine. Zowel tijdens de Old Céline-periode als bij Polo Ralph Lauren was Rider bekend om zijn minimalistische ontwerpen. Echter, onder Hedi Slimane is Celine al ver verwijderd van deze eenvoudige stijl. Als het merk ervoor kiest om terug te keren naar de Old Céline-periode, zou het zijn huidige klanten kunnen verliezen, terwijl het mogelijk ook de fans van de minimalistische stijl die zo houden van "minimalism queen" Phoebe Philo niet meer zou kunnen aantrekken, aangezien zij haar eigen gelijknamige merk heeft opgericht.
Wat de toekomst voor Celine in petto heeft, blijft dus de vraag. Zal het merk de esthetiek van Hedi Slimane achterna gaan, of kiest het ervoor om terug te keren naar het minimalisme van de Old Céline-periode? We zullen het zien wanneer Michael Rider zijn eerste collectie na zijn aanstelling volgend jaar presenteert.