Bottega Veneta: eerste show van Belgische Matthieu Blazy is een succes
Na een partnerschap met BUTT Magazine en de lancering van een applicatie die de creatieve wereld van Bottega Veneta onthult, is het nu de beurt aan de onthulling van de eerste modeshow die door de nieuwe Belgische artistiek directeur van het huis, Matthieu Blazy, is bedacht.
De Bottega Veneta herfst-wintercollectie 2022-2023, onder de artistieke leiding van Matthieu Blazy, was het meest geanticipeerde evenement van de Milan Fashion Week. Voor het debuut werd de inspiratie gehaald uit de futuristische artistieke trend: "Bottega Veneta is in wezen pragmatisch omdat het een lederwarenbedrijf is. Omdat het gespecialiseerd is in tassen, gaat het over beweging, over ergens naartoe gaan; er is in wezen een idee van vakmanschap in beweging. Het is meer een stijl dan een mode in zijn tijdloosheid. Dat is een deel van zijn stille kracht", legt de nieuwe artistiek directeur van Bottega Veneta uit: "Met het team hebben we onze doelen kunnen bereiken, teruggaan naar Italië en de beweging op de kleding doorvoeren. Het begon allemaal met het werk van Boccioni en het Futurisme, dat ons in staat stelde het begrip beweging te ontwikkelen. Het pak daarentegen is een sleutelelement in Italië. Het pak is een streetwear omdat mensen het op straat dragen."
Matthieu Blazy's eerste collectie voor Bottega Veneta is een ontmoeting tussen glamoureuze extravagantie en utilitaire esthetiek. Centraal staat de sensualiteit van materialen en leder, de echte signatuur van het merk Kering Group. Zo vinden we wijde rokken met dynamische petticoats met franjes, gewaagde jurken, cocooning college jackets, jurken met lovertjes en leren jassen. En tenslotte de geweven en scooby tassen, de Kalimero schoudertas en de Pillow tas. Speciale gasten bij de show waren onder meer Euphoria-ster Jacob Elordi, Raf Simons, Julianne Moore en Peter Mullier.