Off-White RTW Herfst 2021: is het gelukt om het merk weer in de kijker te zetten?
Het sombere 2020 zette Virgil aan weloverwogen stappen te zetten voor Off-White en de richting van het merk. “We hebben een duidelijke richting voor de toekomst van de mode-industrie. Na een lange vertraging als gevolg van de pandemie, heeft elk merk een baanbrekende comeback nodig, hoe we terugkomen en hoe we ons presenteren aan onze klanten zijn echt van cruciaal belang.”
Met de collectie "Laboratory of Fun" brengt Abloh een Off-White collectie geassocieerd met een onverwacht sleutelwoord: volwassenheid. "Hoewel het modemerk altijd werd geassocieerd als een jong merk, is het voor Off-White tijd om volwassen te worden. Ik voel me gevangen zonder ontwikkeling.”
Deze boodschap werd de drijvende kracht achter de nieuwe collectie. De Fall 2021-collectie introduceert een Off-White in rebellie wanneer een 9-jarig merk niet langer wordt geassocieerd met de oude klanten en design thinking. Een postpandemische volwassenheid staat centraal.
Off-White hield vlak voor de Haute Couture-week een show. Dit was zeker niet willekeurig gekozen. De fashionista's waren getuige van een andere Off-White met nauwgezet getailleerde pakken, heel-to-toe avondjurken, cocktailjurken en getailleerde parka's.
De show begon met Bella Hadid in een kobaltblauw mini-jurkje en bijpassende laarzen. De volgende verschijning is net zo indrukwekkend wanneer felle pakken of zelfs bloemenprints naar de catwalk worden gebracht. De geest van een streetwear-merk is er nog steeds, maar met "Laboratory of Fun" heeft Off-White een aantal riskante experimenten gedaan om urban-chique stijl terug te brengen naar de catwalk.
Voor een trend die makkelijk toe te passen is en al lang populair is, was de verschijning van stijlvolle urban girls met clutches, blazers en gebreide rokken niet bekend op de Off-White catwalk. Misschien is Off-White in de ogen van veel mensen nog steeds het merk dat denim jacks, hoodies of sweaters en losse joggingbroeken of elk item met felle kleuren verkoopt.
Een kenmerk van het merk dat in deze collectie zoveel mogelijk is geminimaliseerd, is verrassend genoeg het logo. De kijkers waren misschien te gefocust op de volwassen ontwerpen die afkomstig zijn van een altijd jonge naam en vergaten het gekruiste tweerichtingspijllogo.
Het is niet dat Off-White logo's helemaal uit het ontwerp zijn gehaald, maar in "Laboratory of Fun" zijn logo's niet de enige zijn die de waarde van het product bepaalt. Fashionista's hebben misschien toch geen behoefte aan nog een handtas met de woorden "Virgil Abloh was here".
Graphics (afgedrukte afbeeldingen) is al lang streetwear en streetwear is onmisbaar voor graphics. Het feit dat graphics zijn afgenomen valt nog steeds niet te ontkennen. Het merk dat met deze trend is opgegroeid, zal dan ook afscheid moeten nemen en verder moeten gaan. De modewereld heeft een lange weg afgelegd sinds de dag dat een groot logo dezelfde hoeveelheid winst zou opleveren. Volwassenheid en evolutie vonden plaats toen Off-White het logo minimaliseerde, stopte met het gebruik van grafische afbeeldingen en in plaats daarvan overstapte naar material handling, verbeterde druktechnieken met ingewikkelde texturen. De investering in zeer scherpe sneden op wollen stoffen en verftechnieken verscheen ook. Bovendien is de vilten blazer met naaldvilttechniek een uitstekende demonstratie van innovatie.
Wat "Laboratory of Fun" uiteindelijk brengt word onder woorden gebracht door de oprichter zelf: "Ik ben nu ouder en wijzer".