Mode

Yayoi Kusama x Louis Vuitton: het tweede deel van de iconische samenwerking is een feit

De iconische samenwerking tussen kunstenares Kusama en modehuis Louis Vuitton loopt gelukkig nog niet ten einde. De campagne stelt ons alvast niet teleur - en niemand minder dan Justin Timberlake is ook fan.

accessories bag handbag purse adult male man person

In het eerste deel van de samenwerking tussen de Japanse avant-gardekunstenares en het luxelabel Louis Vuitton, werd een wereldwijde campagne gevoerd. In New York schilderde een Yayoi-robot in de etalage van de winkel en in Parijs werd een grote Kusama-figuur over de LV-winkel gebouwd. Ten gevolge van dit indrukwekkende project, ging de iconische campagne viraal op sociale media.

Nu is Justin Timberlake aan boord. Opnieuw staat het handelsmerk van Yayoi Kusama, de Painted Dots, op de voorgrond. Het vervolg van de samenwerking richt zich echter niet langer alleen op de iconische stippen, maar integreert ook meer visuele motieven in de ontwerpen. Er zijn andere kenmerkende elementen aanwezig, zoals kleurrijke pompoenen, bloemen en blije gezichten.

Zhou Dongyu voor LV x Yayoi Kusama
De Chinese actrice en model Zhou Dongyu is de merkambassadeur van de campagne.

Stoornissen en hallucinaties vormen de basis van Yayoi's kunst

De wereld van Yayoi Kusama is er een op zich. Door jeugdtrauma ontwikkelde de nu 94-jarige kunstenares al op jonge leeftijd hallucinaties en obsessief-compulsieve stoornissen. Een netwerk van stippen verspreidt zich over de muren door de kamer, kleurrijke bloemen beginnen tegen haar te praten en als ze haar ogen sluit, ziet ze de pompoenen rijpen die groeiden op het veld van haar ouders, aldus de kunstenares.

Kusama verwerkt deze waanvoorstellingen in haar kunst. Naast haar lopende psychiatrische behandeling helpen haar creaties om met de stoornissen om te gaan. Geïnspireerd door de hallucinaties ontwikkelde zich een onmiskenbare kunststijl, die Kusama een van de beroemdste artiesten ter wereld maakt.

'Creating Infinity' is de tweede drop van de campagne

Bij de creatie van 'Creating Infinity' waren tal van creatieve geesten betrokken. Dit tweede deel van de samenwerking tussen Louis Vuitton en Kusama, bestond uit een campagne die gefotografeerd werd door de Amerikaanse modefotograaf Steven Meisel. Hij legde de expressieve geest en vrolijke wereld van de kunstenares vast in zijn foto's. Visagist Pat McGrath was verantwoordelijk voor de stralende beautylooks van de modellen en kapper Guido Palau voor het haar. Ferdinando Verderi had de leiding over de creatieve richting en Carine Roitfeld was verantwoordelijk voor de styling.

Lea Seydoux voor LV x Yayoi Kusama
Lea Seydoux is terug in de campagne.

Bekende sterren als Lea Seydoux, Cate Blanchett, Justin Timberlake, Naomi Osaka, Jung Hoyeon en Zhou Dongyu zijn ambassadeurs van de campagne. Ze werden afgebeeld met de iconische tassen en nieuwste creaties.

Op 26 september 2023 publiceert auteur Jo Ann Furniss haar boek over de unieke samenwerking tussen de kunstenares en het modehuis. Onder de titel 'Yayoi Kusama x Louis Vuitton: Creating Infinity', werpt de auteur het licht op de fascinerende werken van de kunstenaar, evenals de prachtige modecollecties van het huis en de inspiratiebronnen van de artistieke thema's.

Gerenommeerde mode- en kunstexperts, zoals een van de toonaangevende curatoren van Kusama's werk Mika Yoshitake, komen aan het woord. Ook belangrijke hedendaagse kunstenaars, beroemdheden en creatieve persoonlijkheden worden in het boek betrokken.

De creaties uit het tweede deel van de campagne van Louis Vuitton en Yayoi Kusama zijn vanaf 31 maart 2023 wereldwijd verkrijgbaar in de winkels en online.

Foto's: Louis Vuitton

Recommended posts for you