Bags: Inside Out is de niet te missen expo over handtassen in het V&A in Londen
In het oneindige universum van accessoires zijn handtassen al lang een prominent object of desire. Eindelijk is een langverwachte tentoonstelling volledig gewijd aan deze begeerlijke items. Bags: Inside Out, opent deze week in het Victoria and Albert (V&A) Museum in Londen, en werpt het licht op de accessoires die zo een blijvende culturele fascinatie veroorzaken. De tentoonstelling belicht meer dan 300 objecten en verkent link tussen vakmanschap, functionaliteit en status van de 16e eeuw tot heden. Designers met hun handelsmerk en it-bags zijn vormen de rode draad - waaronder de allereerste Hermès Birkin-tas die ooit eigendom was van naamgenoot Jane Birkin zelf - evenals eindeloze soorten koffers, toilettassen en zelfs militaire exemplaren.
De tentoonstelling wordt thematisch georganiseerd, zo begint de tentoonstelling met Function and Utility , een praktische focus op het gebruik van het accessoire om bezittingen van cosmetica en souvenirs tot geld en documenten te waarborgen. Hier maken de attachékoffer van Vivien Leigh en de persoonlijke aktentas van Winston Churchill speciale verschijningen. Een ander hoogtepunt is de Louis Vuitton-koffer van socialite Emilie Grigsby uit het begin van de 20e eeuw. Met labels en markeringen van haar reizen per ferry, biedt het een visuele knipoog naar de geschiedenis en grootsheid van vervlogen tijden.
Vervolgens vormen de invloeden van beroemdheden, politiek en sociale elite het onderwerp van het volgende deel van de show, Status en Identiteit . Hoofdrolspelers zijn onder meer de Hermès Kelly-tas en de Lady Dior-handtas, genoemd naar respectievelijk Grace Kelly en prinses Diana . De eigentijdse 'It bag' krijgt ook extra aandacht middels de Fendi Baguette die geleend is van Sarah Jessica Parker, bekend van één van de meest onvergetelijke scènes van Sex and the City. "De kracht van de goedkeuring van beroemdheden explodeerde eind jaren negentig en begin jaren 2000", vertelt curator Dr. Lucia Savi aan L'OFFICIEL . “Handtassen van exclusieve labels als Fendi , Dior , Prada , Mulberry en Chloé werden door in het modejargon it-bags genoemd. Uiterst begeerde tassen, vaak in beperkte oplage waardoor ze door hun schijnbare schaarste begeerlijke en symbolische items werden. "
Onze nostalgie laait op door een gouden Louis Vuitton Monogram Miroir Speedy-tas van Marc Jacobs die werd gepopulariseerd door Paris Hilton en Kim Kardashian. Mulberry Bayswater- en Alexa-tassen van de privécollecties van Kate Moss en Alexa Chung komen voort uit voorbije seizoenen, en ook Anya Hindmarchs "I am NOT a Plastic Bag" en Michele Pred's "My Body My Business" activistische slogan tassen worden gepresenteerd. "Het is belangrijk dat elk tentoongesteld object een deel van het grote verhaal vertelt", zegt dr. Savi. "Een daarvan is de Asprey-handtas van Margaret Thatcher. Tijdens haar ambtsperiode als de eerste vrouwelijke premier van Groot-Brittannië, werd haar handtas een herkenbaar symbool van zowel haar vrouwelijkheid als macht, bekend als haar 'geheime wapen'."
Vakmanschap is de allerlaatste pijler van de tentoonstelling in Design and Making, waarbij zowel eeuwenoude processen als moderne vindingrijkheid worden verkend. Schetsen, samples, prototypes - en zelfs een atelier "leest" - bieden inzicht in het maken van tassen. De fijne kneepjes van een 17e-eeuwse zilveren filigraan portemonnee en een met stro geborduurde brievenbus zijn gedetailleerd, evenals de iconische metalen maliënkolder van Paco Rabanne en de glinsterende Fabergé Egg-avondtas van Judith Leiber. De experimentele esthetiek van Thom Browne's tas in de vorm van zijn hond Hector wordt getoond naast Chanel's Lait de Coco-tas, een gewaagde, luxe interpretatie van een melkkarton.
“Tassen vervaardigen is een complex proces. Van creatieve schetsen tot nauwkeurige technische tekeningen, van prototype tot catwalk, elke fase vereist een zorgvuldige afweging", vertelt dr. Savi." Of ze nu gemaakt zijn van natuurlijke, synthetische of gerecycleerde materialen, tassen hebben één ding gemeen: elk model wordt meestal in slechts één standaard maat geleverd. Een eigenschap die de sleutel tot succes is van tassen. "
In de afgelopen decennia is ook het aantal samenwerkingen tussen kunstenaars en ontwerpers toegenomen, zoals het project van Valextra met Bethan Laura Wood en Tracey Emins International Woman-koffer voor Longchamp. Andere gedenkwaardige co-creaties tussen kunst en design zijn ook te zien in Vuitton's graffiti-samenwerking met Stephen Sprouse en pop-art collecties met Takashi Murakami, en Alessandro Michele's met verf beschilderde "Real" Gucci-tas van kunstenaar Trevor Andrew, ook bekend als Gucci Ghost.
Ook de toekomst van de handtas voorspelt innovatie, vaak met milieuvriendelijke materialen, zoals de handtas van Stella McCartney, gemaakt van gerecycleerd plastic uit de oceaan en de tas van Elvis en Kresse in de stijl van oude brandslangen. "Duurzaamheid is een belangrijke overweging voor de hele mode-industrie die bijna iedereen aanbelangt", zegt Dr. Savi. "Ontwerpers hebben de verantwoordelijkheid om op een manier te ontwerpen die niet alleen goede mode voortbrengt, maar ook op een manier die inspeelt op het huidige klimaat. "
Hoe een handtas zal evolueren, brengt het verleden, vertrouwend op eeuwen van zorgvuldig geslepen vakmanschap en techniek, en een ecologische, vernieuwde esthetiek samen. Tassen: Inside Out biedt een kijkje in die ontwikkeling en de veelheid aan invloeden die tassen tot een onmisbaar accessoire hebben gemaakt. De toekomst belooft nog meer mogelijkheden voor wat een handtas kan zijn: visueel, functioneel en significant.
Tassen: Inside Out is nu te zien in het Victoria & Albert Museum