Mode

Een ode aan Phoebe Philo, de rechterhand van de mode

L'Officiel blikt terug op de erfenis van de voormalige Céline-ontwerper terwijl de mode-industrie met spanning wacht op het debuut van haar onlangs aangekondigde eigen merk.

Phoebe Philo weet wat vrouwen willen. Van 2001 tot 2017 reanimeerde de Britse ontwerper met succes twee stervende modehuizen en definieerde daarbij tientallen keren begeerlijke dameskleding. Tijdens haar vijfjarige periode bij Chloé en 10 jaar bij Céline, werd ze de meest gerespecteerde autoriteit in de mode-industrie als het ging om het kleden van de moderne vrouw. En haar catwalkshows trokken zowel top streetstyle-sterren als fotografen tijdens de modeweek. Nu maakt de ontwerper officieel een comeback met de aankondiging van het merk Phoebe Philo Studio, een kleding- en accessoirelabel "geworteld in uitzonderlijke kwaliteit en design".

Philo's dienstverband van 2001 tot 2006 bij Chloé definieerde dameskleding. Mode in het algemeen was gefascineerd door de moeiteloze bohemien vrouwelijkheid en een frisse kijk op lederwaren. Onder Philo bracht het Franse modehuis zijn eerste It-bag uit: de enorm succesvolle Paddington uit 2005, waarmee Chloé's verkoop wereldwijd met 60 procent en in de Verenigde Staten met 80 procent toenam. Dat is totdat Philo aftrad om terug naar Londen te verhuizen en tijd door te brengen met familie.

Gedurende deze tijd beviel Philo van haar tweede kind. De ontwerpster is geen onbekende in het balanceren van moederschap en gezin in Londen met een bruisende carrière in Parijs, en haar toewijding aan het gezin is een van de redenen waarom vrouwen zoveel van haar houden. Haar benadering van zwangerschapskleding komt tot uiting in de kleding die ze maakt en informeert haar ontwerpbeslissingen op een manier die vrouwen aanmoedigt om een garderobe te bouwen in plaats van toe te geven aan vluchtige trends. Als een vrouw die om stijl geeft, maar nog meer om haar familie, maakte Philo draagbare, geloofwaardige dagkleding tot een uniform voor drukke vrouwen over de hele wereld. Toen ze haar carrière bij Céline begon, annuleerde Philo de herfst/winter 2012-show van het huis vanwege haar zwangerschap van haar derde kind, en koos in plaats daarvan voor een presentatie in Parijs. Hoewel veel huizen mogelijk te maken hebben gehad met lawines van nevenschade door het annuleren van een hyped-up modeshow, versterkte deze beslissing het merk van Philo nog meer, zoals de vrouwen die Céline winkelden konden bevestigen.

1617874499-phoebe-philo-celine-chloe-designer-return-fall-2010-ready-to-wear.webp
1617874508-phoebe-philo-celine-chloe-designer-returnceline-fall-2013-rtw (1).webp
Links: Céline herfst-winter 2010. Rechts: Céline lente-zomer 2013.

Vanaf Philo's aanstelling als creatief directeur van LVMH's Céline in 2008 tot haar laatste dagen in 2017, zag alledaagse dameskleding eruit als Céline: verfijning van de werkelijkheid met gestroomlijnde silhouetten en een tonaal kleurenpalet. Haar gestroomlijnde esthetiek regeerde bijna een decennium aan mode, waardoor ze een trouwe fanbase kreeg van 'Philo-philes', zoals de mode-industrie ze noemt. Toen Hedi Slimane het merk in 2018 overnam en het accent liet vallen - Céline is nu Celine - stegen de aankopen van 'oude Celine'-items met de opkomst van de Instagram-tributepagina @oldceline.

 

 

Na een paar jaar mode zonder Philo, doken afgelopen zomer geruchten op dat de ontwerper mogelijk terugkeert naar de industrie. Hoewel velen speculeerden dat Philo zou terugkeren voor een creatief directeurschap bij Chanel of Alaïa, kondigde Business of Fashion aan dat Philo terug was en dit keer met haar eigen merknaam, Phoebe Philo Studios Luxury conglomeraat LVMH heeft naar verluidt een minderheidsbelang genomen in het nieuwe merk, waardoor vrijheid van de beslissing voor de Britse ontwerper.

"In mijn studio zijn en weer gaan tekenen was opwindend en ongelooflijk bevredigend", zei Philo in een gedeelde verklaring met BoF. "Ik kan niet wachten om weer in contact te komen met mijn publiek en de mensen die mij hebben gevolgd. Onafhankelijk zijn, regeren en experimenteren op mijn eigen voorwaarden is buitengewoon zinvol voor mij."

De ontwerper weigerde de lanceringsdatum van het merk Phoebe Philo vrij te geven, maar maakte alleen bekend dat er in januari 2022 meer details over het project beschikbaar zouden zijn. Eén ding is echter zeker: je hebt iets goed gedaan als de modewereld in jouw verleden leeft om de pijn van een langverwachte terugkeer te verzachten.

Recommended posts for you