Mode

Moncler's designer collab met Richard Quinn tast grenzen af van iconische winter donsjas

Tijdens meest recente Milaan Fashion Week onthulde Moncler zijn derde editie van zijn 'Genius Collectie', het resultaat van creatieve samenwerkingen met de meest invloedrijke ontwerpers van het moment, zoals Richard Quinn. Een ontmoeting tussen twee spectaculaire en innovatie modehuizen.
clothing apparel dance pose leisure activities performer person human helmet doll toy

L'Officiel: Na je studies aan Central Saint Martins, heb je al snel enkele prijzen in de wacht gesleept (H&M Design Award, NewGen van de British Fashion Council, Queen Elizabeth II Award, uitgereikt door de koningin persoonlijk, British Emerging Talent Womenswear). Is het altijd gemakkelijk geweest om modeontwerper te worden?

Richard Quinn: Ik ben geboren en getogen in Londen, in Eltham, in het zuidoosten van de stad. Van kinds af aan ben ik geïnteresseerd in ontwerpen. Ik was de gelukkigste ter wereld toen ik een knutselpakket ontving. Ik heb altijd geschilderd, gewerkt met plasticine, Lego-modellen gemaakt. Later heb ik zes jaar beeldende kunst gestudeerd totdat ik een plaatsje kon bemachtigen op de Central Saint Martins School, waar ik mij echt ontplooid heb op vlak van mode. Prints en textiel hebben me altijd geïnspireerd. Daar heb ik ook mijn lessenpakket met opzet op afgestemd. De meeste projecten die ik tijdens mijn studie heb ontwikkeld, sluiten helemaal aan bij wat ik nu doe.

Wie zijn je modmentoren?

Mijn leraren Natalie Gibson, Fleet Bigwood, Elisa Polamino en Fabio Piras van Central Saint Martins, die me hebben geleerd wat ik vandaag weet en hebben me tijdens mijn studies aangemoedigd. Ze lieten me echt mijn stijl ontwikkelen en gaven me het vertrouwen om ermee te pronken zonder terughoudendheid, ik ben hen eeuwig dankbaar.

Je universum lijkt zo uit een Tim Burton-film te komen, is het slechts een impressie of ben je een grote fan van de regisseur?

Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot de films van Tim Burton en het werk van fotograaf Tim Walker. Dit idee om een gefantaseerde wereld of een fascinerend beeld te laten zien, inspireert mij. De kleding die ik maak, moet dezelfde flamboyante signatuur hebben en direct herkenbaar zijn.

Wat is de basis van jouw creatieve moodboard?

Ik hou van de Parijse salons uit de jaren 50 en 60. Het was een echt revolutionaire tijd waarin de volumes experimenteel waren, in tegenstelling tot de veel dunnere en smallere silhouetten van tijdens de oorlog.

Wat is het DNA van je gelijknamige merk dat je oprichtte in 2016?

Een visie zonder angst, met schoonheid en pit.

Ik heb gelezen dat mode een manier is om er even helemaal tussenuit te zijn. Waar ben je aan ontsnapt met deze Moncler Genius-samenwerking?

Ik ben ontsnapt van nu, naar de jaren 60, het tijdperk met futuristische accenten. Ik wilde lichte, mooie, gedurfde en begeerlijke vormen creëren op interessante stoffen. Moncler staat bekend om zijn beroemde dons.

Was het een uitdaging om het opnieuw te bezoeken?

Dit merk heeft een zeer rijke geschiedenis en het was geweldig om met de technische middelen te kunnen werken met dit iconische materiaal. In het bijzonder hebben we gewerkt aan het lijmen om bedrukte gewatteerde jassen te maken.

Heeft u een herinnering aan de kindertijd of adolescentie met Moncler?

Ik heb altijd Moncler-jassen in etalages gezien. Het is altijd heel inspirerend geweest.

Wat vind je van de andere Moncler Genius-collecties?

Het is echt iets innovatiefs om zoveel talenten voor hetzelfde project te zien werken. Ik vond alle collecties leuk. En door deze manier van presenteren van elk van onze samenwerkingen kon de kijker onze werelden betreden. Ik hield ervan!

Vertel ons over de scenografie van uw Richard Quinn x Moncler Genius-modeshow in Milaan, Kubrick's Space Odyssey- sfeer ...

Het idee van futurisme werd in deze film samengevat. Door de enscenering in een puur witte setting konden de kleding echt knallen terwijl ze een donkere kant toevoegden waar ik van hield.

Wat maakt Moncler Genius zo'n bijzonder project?

De drijvende kracht achter het project is creativiteit, wat zeldzaam is. De teams zijn ongelooflijk en erg open en vrijgevig in hun expertise en vaardigheden. Als team werkten we graag samen met Moncler, het was als onze Italiaanse familie. Deze samenwerking maakte het mogelijk om verschillende paden te verkennen, en deze te showcasen in een innovatieve setting.

Hebben het coronavirus en de lockdown ertoe geleid dat je anders over je werk bent gaan nadenken?

Soms is het leuk om even stil te staan en na te denken. Het stelt ons in staat om onze prioriteiten in alle aspecten van ons leven te herzien, wat altijd een goede zaak is. Ik hoop dat creativiteit en licht uit de duisternis komen.

Tags

Recommended posts for you