Meghan Markle draagt 'lab grown' diamanten van het Belgische juwelenmerk Kimaï
Eind 2018 lanceerden Sidney Neuhaus en Jessica Warch, twee Belgische vrienden die opgroeiden in de diamanthoofdstad Antwerpen, hun label van ethische juwelen met strakke lijnen. Amper drie maanden na de lancering maakte het label Kimaï al een wervelende intrede in de modewereld. En dat is mede dankzij de goede smaak van Meghan Markle, die in januari 2019 een paar oorbellen van Kimaï droeg tijdens een van haar publieke optredens. Meghan was toen zwanger van Archie! Met hun speelse rondingen die flirten tussen het kunstzinnige en een avant-garde stijl, werden de Felicity B.O.'s prompt Kimaï’s bestseller van het moment. De oorbel is ontworpen om alleen te dragen en is handgemaakt van gerecycleerd 18k goud, bezet met synthetische diamanten. Dat zijn diamanten die in een laboratorium gekweekt worden, maar exact dezelfde eigenschappen vertonen als een diamant. De Felicity B.O. zit als gegoten in de welving van het oor, een subtiele verwijzing naar een geluksoog of het oog van Fatima, een trend die de laatste jaren vaak in juwelen te zien is.
Meer ethische en eerlijkere juwelen
Ecologische en fijne juwelen, dat is waarvoor Kimaï staat. Sidney en Jessica, beiden opgegroeid in Antwerpse diamantfamilies, richten zich op "een nieuwe generatie van eco-verantwoordelijke en bewuste consumenten”. Vanuit hun eigen overtuiging, willen ze juwelen maken voor gelijkgezinde vrouwen, die even luxueus als milieuvriendelijk zijn. Een uitdaging die ze succesvol aanpakken: al hun ontwerpen zijn even delicaat, met een hoog must-have gehalte. De ingrediënten van Kimaï’s succesformule: 18-karaats gerecycleerd goud en ‘lab grown’ diamanten waarvan de kwaliteit niet onderdoet voor die van diamanten die in de mijnen ontgonnen zijn. "Luxe voor ons betekent: de kwaliteit van de producten, de transparantie van de productie en de inclusiviteit van de ervaring", benadrukken de twee ontwerpers, die perfect aanvoelen wat aanslaat bij de huidige generatie. Medaillon kettingen, delicate ringen, kunstzinnige oorbellen of armbanden om te ‘stacken’ (de trend waarbij je meerdere armbanden draagt om een mooi geheel aan je pols te vormen)…moeilijk kiezen tussen al dat moois! De collecties worden maandelijks in ‘drops’ gelanceerd op hun e-shop. “We produceren trouwens op bestelling, waardoor we zeer goed kunnen inspelen op de vraag en voorkeur van onze klanten", legt Jessica uit.
Op twee jaar tijd verzamelde het Belgische merk al meer dan 15.000 volgers op Instagram en mag het klinkende namen als Emma Watson, Jessica Alba en Meghan Markle tot zijn cliënteel rekenen. Hun laatste zege? De inzameling van 1,2 miljoen dollar, met behulp van investeerder Coralie de Fontenay, voormalig directeur van Cartier France.