Hoe Andy Warhol de mode-industrie beïnvloedde
Andy Warhol staat bekend om zijn buitengewone verschijning van het gewone - soepblikken, portretten en Coca-Cola-flessen - en is een van de meest geliefde kunstenaars en culturele figuren van de 20e eeuw. Hoewel zijn leven op 58-jarige leeftijd tragisch werd beëindigd door complicaties bij een operatie, ging Warhols invloed op de popcultuur veel verder dan zijn rol als beeldend kunstenaar. Zijn levendige pop-art siert niet alleen de zalen van musea en de huizen van gelukkige verzamelaars, maar dient ook als inspiratiebron voor de meest exclusieve modeshows.
Tijdens zijn carrière als ster ontwikkelde Warhol nauwe banden met verschillende grote namen in de mode-industrie. Hij was een goede vriend van Diane Von Furstenberg, die in 2014 met de Andy Warhol Foundation ging samenwerken voor de jubileumcollectie wikkeljurken. Warhol was in de jaren 60 en 70 ook bevriend met de Amerikaanse modeontwerper Halston, die beiden belangrijke figuren waren in de New Yorkse sociale scène. De twee mannen gingen niet alleen vaak naar Studio 54, maar Halston werkte ook samen met Warhol aan een presentatie voor de Coty American Fashion Critics' Awards in 1972. De creatie, getiteld "Onstage Happening by Andy Warhol", bevatte een van Warhols bloemenschilderijen.
Postuum is de creatieve visie van de kunstenaar een inspiratiebron gebleven voor topmodeontwerpers, van Jeremy Scott's speelse Moschino tot Raf Simons' geraffineerde Dior. Hier is hoe Warhol's avant-garde geest voortleeft in de mode.