Wie is Pauline Trigère, de ontwerpster die van de jumpsuit een modieuze must-have maakte
Tegenwoordig vinden we geen motivatie om een hele outfit samen te stellen. Gelukkig hebben designer ons gezegend met de jumpsuit - een stijlvolle middenweg die comfort en verfijning in één stuk combineert. Voor het eerst gepopulariseerd als een trendy kledingstuk in de jaren zestig door de Frans-Amerikaanse ontwerper Pauline Trigère, wiens verjaardag deze week is, heeft de jumpsuit eigenlijk wortels als een utilitaire beroepsuitrusting die opnieuw werd toegeëigend in het modelandschap.
Trigère stond bekend om haar gebruik van veelvoorkomend textiel zoals katoen en wol voor avondkleding, dus zag ze er potentieel in om de praktische werkkleding tot een modefavoriet te maken. Als productieve kleermaker gebruikte Trigère haar precieze snijvaardigheden om jumpsuits in de mode te brengen. Voordat ze echter een onmisbaar kledingstuk waren, werd het all-in-one-silhouet ontworpen voor militaire doeleinden tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1917 werden Sidcot-pakken - een omvangrijkere vorm van pak dan piloten tegenwoordig dragen - ontwikkeld door Sydney Cotton, een lid van de Britse Royal Naval Air Service, voor piloten die op grote hoogte vliegen met lage temperaturen. In de loop van de tijd kreeg het pak een update om piloten beter uit te rusten voor zware omstandigheden, maar piloten hebben nog steeds het conceptuele basisontwerp - zoals te zien bij Tom Cruise in de film Top Gun - zij het met een slankere snit.
De stijl werd uiteindelijk synoniem voor werkkleding, aangezien tal van industrieën de boiler suit, een andere benoeming voor de jumpsuit, gebruikten voor mechanisch werk, mijnbouw en andere arbeidsintensieve jobs. Het kledingstuk vond vervolgens zijn weg naar de damesgarderobe toen ze tijdens de Tweede Wereldoorlog traditioneel mannelijke banen overnamen (denk aan Rosie the Riveter ).
Tegelijkertijd begon de Franse ontwerpster Elsa Schiaparelli in de jaren dertig met het ontwerpen van jumpsuits voor haar bourgeoisie-clientèle. Hoewel het in de high society wel aansloeg, slaagde het ontwerp er niet in door te breken in het populaire milieu. In de loop van de volgende drie decennia begonnen ontwerpers met het concept te spelen en het uiteindelijk op de voorgrond van de mode te brengen.
In de jaren zestig maakten de comfortabele en stijlvolle jumpsuits van Pauline Trigère ze tot een must-have kledingstuk en brachten ze de stijl in de mode. De ontwerper, geboren in Parijs en later verhuisd naar New York, stond bekend om haar bekwame maatwerk en innovatieve silhouetten, en riep klanten van Grace Kelly , Jacqueline Kennedy Onassis en Elizabeth Taylor. Voor jumpsuits hadden haar ontwerpen bell bottoms en ballonmouwen, die de funky stijl van de late jaren 60 omarmden. Vogue gaf ook zijn goedkeuring aan het basiskledingstuk door een zwarte jumpsuit op te nemen die voor het eerst door Guy Laroche was gemaakt in hun uitgave van september 1964.
Met de intrede van het discotijdperk eind jaren zestig en zeventig, verspreidde de jumpsuittrend zich snel van editorials naar het Studio 54- publiek. Ontwerpers als Halston, Oscar de la Renta en Yves Saint Laurent gaven hun eigen flair aan de stijl, waardoor het kledingstuk uit één stuk internationaal populair werd.
Op zijn hoogtepunt wiegden beroemdheden, waaronder Cher en de dames van Charlie's Angels, de jumpsuit of één van zijn iteraties (zoals de romper of de catsuit ). Hoewel de jumpsuit aanvankelijk voor mannen was gemaakt, werden ze in de jaren '70 in de volksmond grotendeels beschouwd als dameskleding. De androgyne mode van het glamrock-tijdperk, bestendigd door zangers als Elvis Presley en Elton John, leidde echter tot de popularisering van herenjumpsuits buiten arbeidersuniformen.
Ergens in de jaren tachtig eindigde de jumpsuit-tijd toen het ontwerp bekendheid bereikte voordat het uit de mode raakte. Jumpsuits voegden zich begin jaren 2010 weer bij de modescene te midden van een hype van nostalgische opwellingen. Merken als Gucci en Saint Laurent herstelden het silhouet, wat aangeeft dat de jumpsuit terug was. Zelfs de boiler suit maakte de afgelopen jaren een terugkeer als grunge-alternatief voor vrijetijdskleding.
Ondanks veranderende trends bleven de utilitaire doeleinden van jumpsuits bestaan. Sinds het begin is de jumpsuit geassocieerd gebleven met piloten, mechanica en meer. Dankzij zijn functionaliteit en veelzijdigheid is de stijl het uniform bij uitstek voor veel industrieën, waardoor het een connotatie krijgt als kleding van de arbeidersklasse. Of de jumpsuit nu in of uit de mode is, zo'n tijdloos stuk zal nooit echt "out of fashion" zijn.