Caro Daur, Xenia Adonts en Leonie Hanne: dit is de toekomst van de mode na corona
KSENIA ADONTS, oprichter van Attire - @xeniaadonts
Over de toekomst van mode.
Alles zal veranderen, maar ik denk dat alle veranderingen ten goede zullen zijn. Ik hoop dat mensen zullen begrijpen hoeveel beter het is om bewuster te leven en dat we niet elke week naar het buitenland hoeven voor een evenement of show. Dat is niet goed, en niet alleen vanwege het milieu en de ecologie. De detailhandel zal er natuurlijk onder lijden en steeds meer mensen zullen overstappen op online winkelen.
Over haar content.
Ik heb geen werkstrategie, ik geef op een eerlijke manier mijn leven weer en ik zal dat blijven doen. Daarom zijn mensen geïnteresseerd in mij en volgen ze mijn ups and downs. Om eerlijk te zijn is er bij mij niets veranderd. Ik heb nooit een inhoudsplan gevolgd. Al mijn posts zijn meestal spontaan. Ik denk dat mensen mijn eerlijkheid en openheid waarderen, en nu voel ik me dichter dan ooit bij mijn volgers.
Over haar belangrijkste tip.
Mijn advies is om te communiceren met je volgers en naar hen te luisteren.
Over trends.
Ik hou niet van mondmaskers en draag ze alleen uit noodzaak, niet als een modetrend. Comfortabele kleding blijft op een hoogtepunt.
LEONIE HANNE, oprichter van Ohh Couture - @leoniehanne
Over de toekomst van mode.
Ik denk dat er snel naar digitaal wordt geschakeld. De meest invloedrijke modeweken zijn al bijna in online modus. Grote merken zoals Saint Laurent hebben een onafhankelijk programma aangekondigd, zonder het officiële showschema in
achting te nemen, wat betekent dat creativiteit belangrijker dan ooit is. Ik ben ervan overtuigd dat de deze gebeurtenissen de hele industrie zullen aanmoedigen om meer bewust te zijn van de productie en na te laten denken over hoe je doorsnee dingen ten goede kunt veranderen.
Over de rol van influencers.
Onze toekomst en onze taken veranderen voortdurend. Mensen worden zich meer bewust van hoe en wat ze kopen. Het is fijner voor ze om zich te identificeren met mensen en ze te vertrouwen voor ze iets kopen, in plaats via anonieme en gezichtsloze merken. Natuurlijk verander ik m’n strategie op basis van de wereldwijde veranderingen, maar tot nu toe is het moeilijk voor mij om te zeggen hoe het er uiteindelijk uit zal zien. Ik houd elke dag contact met mijn volgers en samenwerkingen om er het maximale uit te halen.
Over haar content.
In dit stadium richt ik me voornamelijk op het maken van relevante content voor mijn site en social media. Normaalgesproken reis ik veel en spreek ik mensen face to face. Dat gaat nu niet. Ik vind het nu zelfs heel interessant om vaker en nauwer contact te hebben met volgers, om beter naar hen te luisteren, hen beter te begrijpen wat ze
denken en wat ze willen zien. Ik ben me bewust van de ernst van de situatie, maar tegelijkertijd is het onmogelijk te ontkennen dat mensen nog steeds inspirerende en vrolijke berichten willen zien. Niemand wil constant alleen de negatieve berichten van de crisis zien. Daarom focus ik me op humor en'lichte' content zoals zelfgemaakte recepten.
Online betrokkenheid is aanzienlijk gegroeid en het is erg fijn om zo te communiceren.
Over shoppen.
Mensen blijven kopen. Betaalbare mode blijft een ding, maar sommigen investeren ook in kwalitatieve en tijdloze items in hun garderobe. Na de crisis ben ik er zeker van dat verantwoorde consumptie en het streven naar kwaliteit een zeer belangrijke rol zal spelen bij het winkelen. Luxe merken zullen dat ook vinden. Kleding en huishoudelijke artikelen zijn de laatste weken enorm gestegen in aantal aankopen. Het is voor veel bedrijven een goed moment om zich nu aan te sluiten of hun collecties uit te breiden. Iedereen begint op die manier, ook luxe merken.
Over starters.
Als je een beginnende modeontwerper of blogger bent, luister dan goed naar je doelgroep en zorg ervoor dat je product aan hun behoeften voldoet. Bij een pandemie zullen mensen niet gemakkelijk van hun budget afwijken, zoals in voorgaande jaren, maar als ze jouw product ècht leuk vinden, is dat een ander verhaal.
Over trends.
Het is moeilijker dan ooit om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Onze generatie heeft immers nog nooit in een pandemische situatie gezeten. Maar ik heb het gevoel dat mensen de kleur, vrolijkheid en modeaccessoires missen die ze thuis niet zo snel nog zouden dragen. De meeste huidige trends zullen verdwijnen, omdat mode ook gewoon weer doorgaat. Ik denk niet dat mondmaskers een trend zullen worden, uitgezonderd van
paar situaties zoals bij vliegreizen.
CAROLINA DAUR - @carodaur
Over de toekomst van mode.
Ik vind het moeilijk om dat nu al te voorspellen. Mode verandert voortdurend en niemand kan precies aangeven wat ons in de toekomst te wachten staat. Het zal natuurlijk wel wat tijd kosten om te herstellen. Ik denk dat er meer naar het
publiek geluisterd gaat worden en dat de communicatie tussen merken en mensen transparanter wordt. De industrie is al aanzienlijk gedigitaliseerd, maar deze trend zal in een stroomversnelling komen, ook in het kader van de grote evenementen. Zelfs als er geen pandemie zou zijn zouden we deze veranderingen er nog wel komen. Zeker wat betreft overproductie. Mensen hebben tijd nodig om hun behoeften en hun houding ten opzichte van fast fashion te
overdenken. Merken zouden moeten vertragen, een stap terug moeten doen naar doordachte productievolumes en zich moeten concentreren op milieuvriendelijke materialen.
Over haar content.
Ik reis normaalgesproken ongelooflijk veel. Nu breng ik al mijn tijd thuis door, waardoor ik veel nauwer met m’n publiek kan communiceren. We bevinden ons immers allemaal in dezelfde situatie en ervaren het allemaal samen. Ik blijf gewoon posten en dat maakt het voor m’n volgers zelfs makkelijk om hun levensstijl te identificeren met de
mijne. Mijn inhoud wordt consistenter. Ik laat een eenvoudige dagelijkse routine zien: een trainingsschema, een culinair plan en ik probeer meer live te gaan - hierdoor kan ik direct communiceren met volgers.
Over quarantaine.
Situaties, omstandigheden en meningen zijn heel veranderlijk, dus we moeten onszelf niet straffen als er iets anders loopt dan gepland. Flexibel zijn is belangrijk. Voor mijn bedrijf is het net zo belangrijk als voor mezelf om voortdurend te ontwikkelen en inspiratie te zoeken. Ik probeer de quarantaineperiode te gebruiken voor zelfkennis, doelen te stellen door bijvoorbeeld Italiaans te leren en m’n trainingen te verbeteren.
Over haar volgers.
Ik ben erg blij dat de betrokkenheid van mijn publiek is gegroeid. Ik denk, nogmaals, dat de oplossing is om oprecht, eerlijker en vaker te communiceren. Dit gaat in twee richtingen. Ik luister dus ook naar m’n volgers en stel hen vragen.
Over de trends.
Een praktische en gezellige stijl blijft denk ik de belangrijkste trend. Hoogstwaarschijnlijk hebben we een tijdje mondmaskers nodig en ontwerpers moeten hier rekening mee houden. Naast stijl moeten ze natuurlijk ook hun belangrijkste functie behouden: bescherming.