Mode

Ontmoet Antonin Chartier, oprichter van het beroemde zonnebrillenmerk Jimmy Fairly

Antonin Chartier is de oprichter van het Franse brillenmerk Jimmy Fairly. Zijn geëngageerde kijk op duurzaamheid en esthetiek drijft op een zoektocht naar evenwicht. De voormalige atleet met psychologiediploma legde een atypisch parcours af.

“Als kind al vond ik het leuk om dingen te verkopen”, grapt hij. Deze ondernemer in hart en nieren is 35 en droomde altijd al van een eigen bedrijf. Naast zijn studies beoefende hij sport op topniveau, vaak was hij de aanvoerder van het team – toen al kwam zijn leiderstalent bovendrijven. En ook zijn engagement rond maatschappelijke verantwoordelijkheid zat er al in: “Ik dacht voortdurend na over een project waarmee ik zou kunnen bijdragen aan positieve verbetering in de wereld om me heen, met een altruïstische ambitie.” Antonin reisde vaak over en weer naar Parijs, en werd daar getroffen door het perspectief van ‘schoonheid binnen handbereik’. Zo kreeg hij interesse in brillen, accessoires die we de hele dag bij ons hebben en die ons vertrouwen geven – of niet. “Een bril kopen is meestal niet erg sexy. Dat bracht me op het idee om het product toegankelijk en trendy te maken, en tegelijkertijd brillen te bieden aan mensen die het echt nodig hebben.” Vanuit die balans ontstond Jimmy Fairly. Het merk opende onlangs een winkel in Gent en in Antwerpen.

Langetermijnvisie

De collecties worden geproduceerd in Frankrijk en China met hoogwaardige materialen, Duitse scharnieren en schroefjes die speciaal zijn ontworpen om de tijd te weerstaan. De monturen zijn gemaakt van een nobel acetaat. De optische brillen worden volledig geassembleerd in de buurt van Parijs. “Bij kwaliteit gaat het om heel veel kleine beslissingen die je de hele tijd moet nemen. De eerste stap in duurzaamheid is dat een product heel lang moet meegaan.” Het acetaat voor de monturen bestaat uit katoen- en houtcellulose en is biologisch afbreekbaar. Sommige modellen zijn zelfs gemaakt op basis van oesterschelpen, ricinusolie of gerecycleerd oceaanplastic. Qua ontwerp houdt het merk van experimenteren, het gebruik van kunstmatige intelligentie zorgt voor een innovatieve insteek. Om voorraden te vermijden, worden steeds kleine hoeveelheden geproduceerd. Dankzij een partnerschap met Restoring Vision, een ngo die ervoor zorgt dat zelfs in afgelegen gebieden van ontwikkelingslanden iedereen correct kan zien en lezen, kon Jimmy Fairly sinds de oprichting al meer dan een miljoen brillen gratis weggeven. Antonin Chartier vervult die missie in alle discretie: “Voor elk verkocht paar doneren we het equivalent van één paar aan Restoring Vision. Ik heb het altijd belangrijk gevonden om aanvullend op het ondernemerschap ook iets goeds te doen.” Voor een heldere kijk op een wereld in verandering.

1 / 7

Recommended posts for you