Fashion Week

Givenchy lente-zomer 2021: het debuut van Matthew M. Williams

Van het verleden naar de toekomst, Williams mengt de codes van het huis met moderniteit en een nadruk op accessoires en sieraden. Het nieuwe logo, de Lover's Lock, staat symbool voor een universele boodschap van liefde. Ontdek hier het debuut van Matthew M. Williams voor Givenchy's lente-zomer 2021 collectie.
clothing apparel suit overcoat coat tuxedo person human

Het silhouet van Givenchy's nieuwe richting is een weerspiegeling van het erfgoed van het iconische Franse modehuis  in combinatie met het modernisme dat zo kenmerkend is voor Matthew M. Williams zijn stijl DNA. Zijn label Williams 1017 Alyx 9SM is het zichtbare bewijs voor zijn obsessie voor avant-garde knowhow van mode.

"Het maken van een collectie is als het in elkaar zetten van de stukjes van een puzzel, gebaseerd op symbolen en tekens, zonder ooit de mensen te vergeten die de kleren zullen dragen en tot leven zullen brengen. Vrouwen en mannen moeten sterk en nonchalant zijn, gelijkmoedig en vrolijk, en weerspiegelen wie ze werkelijk zijn. Het gaat om het vinden van de menselijkheid in luxe", zegt Matthew M. Williams, Givenchy's zevende Creative Director sinds de oprichter Hubert Givenchy het huis verliet.

En terwijl de pasvorm strak, clean en uitgepuurd is, spelen borduurwerk, accessoires en sieraden, zoals XL kettingen of de met chain straps versierde handtassen, de hoofdrol in deze collectie. De hardware in accessoires en juwelen maakt geen onderscheid tussen man en vrouw en verenigt beide in een symbolische link tussen functionaliteit en luxe, het vertrektpunt van de hele collectie. Het nieuwe hangslotje van Givenchy, de Lover's Lock, is uniseks, praktisch en decoratief. Het is een symbool voor een universele boodschap van liefde, die doet denken aan de hangslotjes aan de Pont des Arts in Parijs. De nieuwe slotjes komen overal in de collectie terug: van Hubert de Givenchy's draperieën tot doorschijnende stukken, lineaire halslijnen en open rugpartijen, zoals de kokerjurk met gewaagde uitsnijding op de rug inclusief decoratieve string - een referentie naar de film "Le Grand Blond avec une Chaussure Noire" uit 1972 (The Tall Blond Guy with a Black Shoe) met Mireille Darc.
 

Voor de lente-zomer 2021 duikt Williams nog verder in de archieven van het huis, zoals een heruitvoering van de Tryp-toe schoenen, kousen en hoeden, uit de tijd van Alexander McQueen voor de modeshow van 1997 (McQueen was creatief directeur van Givenchy van 1996 tot 2001), tot de revisited Antigona-tas. Riccardo Tisci's Pantera print is nog steeds te zien op sjaals en shirts. Daarnaast valt de nieuwe unisex Cut-out bag op in verschillende uitvoeringen. Ook de G-kettingen zijn nieuw: de letter G is als handvat in een ketting gegraveerd en wordt het nieuwe logo. Het experimenteren met technische materialen, typisch voor Williams, wordt gecompenseerd door traditie en weelde, typisch voor Givenchy. Tradities worden gerespecteerd, maar  krijgen tegelijkertijd een nieuwe context. Een voorbeeld: het experimenteren op de klassieke foamrubberen pantoffel. De Marshmallow Slide (voor hem en haar) die met een groot deel van de looks gecombineerd wordt, geven zelfs de meest formele looks een nonchalante uitstraling. Denim komt in een luxe uitvoering, vernist, vesierd met verf en hars voor een "vinyl" effect, gecombineerd met rokken en korte jasjes in bruine of oranje croco. Avondjurken zijn bijna afwezig in de collectie. Een ontspannen en rigoureuze, subversieve experimentele couture aanpak voor de 'Audrey' van vandaag.

1 / 17

Recommended posts for you