Mode

Matthew Williams is de nieuwe creatief directeur van Givenchy

De oprichter van het cultmerk street 1017 ALYX 9SM maar volgt Clare Waight Keller op in het historische Parijse maison Givenchy.
tie accessories accessory clothing apparel shirt person human dress shirt

Matthew M. Williams, 34-jarige oprichter van het 1017 streetwear-geïnspireerde merk ALYX 9SM, wordt de nieuwe artistieke directeur van het huis Givenchy. Matthew volgt Clare Waight Keller op, die zijn werk neerlegde in april. In oktober wordt zijn eerste collectie in Parijs geresenteerd. De nieuwe rol van Williams laat zien hoe de invloed van de streetwear cultuur opnieuw de wereld van luxe bereikt - net zoals we dat zagen bij Virgil Abloh die tot creatief directeur van Louis Vuitton werd benoemd in 2018. De creative mind van Alyx creëerde snel een cult-aanhang die perfect past bij de streetwear, van sneakers-veterschoenen tot parka's (voor de bovenkleding zagen we de capsule met Moncler Genius in januari), van compleet maatwerk (in samenwerking met Caruso) tot de iconische riem met gesp die geliefd is bij fashionisten over de hele wereld zoals Bella HadidKanye West en Drake. Leuk feitje: Drake benoemt Alyx ook in een van zijn nummers.

In een tijd van sterke milieu- en sociale veranderingen (het uitbreken van de pandemie en de protesten van BlackLivesMatter), heeft Matthew Williams een verklaring op Instagram geplaatst waarin hij uitlegt dat hij, naast het realiseren van een droom, het als taak van Givenchy ziet om zich hier voor in te zetten. "Ik ben de LVMH-groep dankbaar voor het vertrouwen in mij en de gelegenheid om de droom van mijn leven waar te maken", schrijft Williams. "In deze ongekende tijden voor de wereld wil ik een boodschap van hoop sturen. Samen met mijn gemeenschap en mijn collega's ben ik van plan bij te dragen aan een positieve verandering." We hopen dat de ontwerper ook de verantwoordelijkheid van duurzaamheid naar het maison zal brengen, een thema dat Matthew dierbaar is, die tijdens de conferentie Voices of Business of Fashion verklaarde: “Ik denk dat er te veel kleding op deze aarde is. Ik neem de verantwoordelijkheid voor het maken van kleding die langer meegaat. Ik moet iets creeëren dat het verdient om te bestaan ", aldus de ontwerper.

Recommended posts for you