Anissa Kermiche: interview met de ontwerper van de Instagram-hype rond keramiek
Zij is een Française die in Londen woont. Anissa Kermiche laat haar stem horen door zichzelf zeven jaar geleden uit de grijze wereld van techniek te rukken en in plaats daarvan juwelen, die van kindsbeen af haar passie is, te vertalen naar draagbare kunstwerken. Ze brengt aspecten van het vrouwelijk lichaam doorheen de kunstgeschiedenis samen met sieraden. De ontwerptaal van Kermiche is ook terug te zien in het keramiek dat ze onlangs maakte met een duidelijke interesse in interieurarchitectuur. We leerden Anissa Kermiche van dichtbij kennen, die de aandacht trekt met haar uitzonderlijke objecten.
Kun je ons iets over jezelf vertellen?
Ik ben geboren in Frankrijk, en toen ik 27 was, verliet ik mijn technische carrière en verhuisde ik zeven jaar geleden naar Londen om sieraden te lezen op zeer late leeftijd. Een zakelijk leven was nooit iets voor mij, maar ik moest een wetenschappelijk beroep uitoefenen, omdat een artistieke carrière nooit een optie was voor mijn gezin. In mijn eerste drie jaar in Londen studeerde ik 3D-printen en computerondersteund ontwerpen, en al snel daarna begon ik mijn merk op te bouwen. Londen stond me toe om een ruimdenkend, gedurfd en hoog merk te creëren, waardoor Parijs de kans kreeg dat het me echt niet gaf. Mijn merk was meteen een succes en grote retailers zoals Matchesfashion, Net-a-Porter en Browns vertrouwden me en ondersteunden me om mijn bedrijf te helpen groeien.
Hoe is je interesse in sieraden ontstaan?
Het klinkt als een cliché, maar mijn passie voor sieraden komt uit mijn jeugd. Toen ik klein was, zou ik graag de sieradendoos van mijn moeder mengen. Ik wil alleen sieraden als cadeau voor mijn verjaardagen. Ik speelde met gebroken hangerkettingen op mijn enkel, hoofd en vingers alsof ik sieraden maakte. Tijdens het engineeren zou ik mijn lunchpauzes gebruiken om kralen te kopen en sieraden te leren maken. Het was een passie die altijd in mij was. Ik weet dat deze passie me nooit zal verlaten.
Dus wat betekenen sieraden voor jou?
Sieraden zijn een manier van uitdrukken en identificeren voor vrouwen. Ik ben gefascineerd door de diversiteit aan ontwerpen door de geschiedenis heen en de manier waarop cultuur de manier waarop vrouwen sieraden dragen beïnvloedt. De wereld van sieraden, zoals de helende kracht van stenen, van Afrikaanse cultuur en symbolische tribale sieraden tot Indiase traditionele stukken, betekent veel voor mij.
Wat inspireert de ontwerptaal van uw merk? Wat zijn de kenmerken van uw sieradenontwerpen?
Omdat ik uit een echt mannelijke en grijze technische wereld kwam waar er geen ontwerp en esthetiek is, besloot ik een merk te creëren dat lijkt op wat ik mijn hele leven wilde doen. Het is een vrouwelijk, leuk en degelijk merk. Mijn passie voor beeldhouwen heeft ook impact op mijn ontwerpen.
Welke sieraden moet je hebben? Hoe moeten de perfecte sieraden zijn?
Ik combineerde mijn verschillende paar oorbellen voordat ik een trend werd. Toen ik een paar oorbellen kocht toen ik jonger was, gaf ik er een aan mijn vriend of legde het paar naast elkaar in hetzelfde oor. Ik heb altijd graag juwelen gedragen die ongebruikelijk zijn voor enkelbanden, zoals het omwikkelen van een lange ketting om mijn enkel of het dragen van een zeer kleine ring als een gezamenlijke ring. Ik zou kettingen dragen die opvallen en mensen laten reageren. Ik zie sieraden als draagbare kunst, omdat sieraden niet iets zijn dat niet gezien mag worden. Daarom draag ik mijn Rubies Boobies-ketting graag.
Welke materialen gebruik je het meest in je ontwerpen?
Ik werk graag met İnci. Het is interessant om te spelen met de ronde vorm en kleur van parels bij het ontwerpen van sieraden. Ze bieden veel verschillende ontwerpmogelijkheden. Naar mijn mening is İnci nog eleganter en tijdlooser dan diamant.
De vrouwelijke lichaamsvorm is niet alleen een kenmerk voor je sieraden, maar ook voor je keramiek. Is er een reden waarom je dit als handtekening hebt gekozen? Wat is het verhaal achter de vrouwelijke vorm?
Waarschijnlijk mijn liefde voor het beeld en het vrouwelijk lichaam in het algemeen. Door sieraden als draagbare kunst te zien, kon ik de sculpturen en texturen die op grotere schaal in de kunstwereld werden gebruikt, aanpassen aan mijn sieraden en keramiek.
Dus welke rol speelden vrouwen die jouw ontwerpen inspireerden in jouw leven?
Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder. Mijn vader verliet ons op jonge leeftijd. Dus mijn moeder moest een heel sterk karakter zijn om ervoor te zorgen dat ik en mijn kleine zusje alles hadden wat we wilden. Ik heb geen enkele man echt vertrouwd en ik werd in mijn leven altijd door vrouwen ondersteund. Toen ik in de modewereld kwam, werd gezegd dat vrouwen competitief en grof waren, maar ik kwam het tegenovergestelde tegen. Vrouwen helpen elkaar en begrijpen elkaar. Er is een hardere concurrentie met mannen in de techniek.
Voor wie ontwerp je?
Ik ontwerp voor stoere, gedurfde en sterke vrouwen.
Tijdens uw ontwerptraject is er een overgang van sieraden naar sculptuur. Hoe is dit proces verlopen?
Sieraden en interieurontwerp zijn twee gebieden waar ik absoluut dol op ben en ik kan niet echt uitleggen hoe ik de twee combineer. Ik kan zeggen dat dit een liefdesverhaal is.
Je keramiek is een wensobject geworden op Instagram. Wat is de reden voor zo'n interesse en succes?
Waarschijnlijk spreken mijn ontwerpen mijn generatie aan, want ze zijn opgegroeid onder invloed van dezelfde kunstenaars als ik, gingen naar dezelfde tentoonstellingen en werden blootgesteld aan dezelfde liefde voor kunst. Ik denk dat ik deze ontwerpen heb gemaakt als eerbetoon aan mijn favoriete periode in de moderne kunst. Van de overdreven vormen van Picasso tot de dappere sculpturen van Brancusi, van Barbara Hepworths werk tot Calder's primaire kleuren, in mijn onderbewustzijn, nam al deze fascinatie de pen en ontwierp kleine lichamen die functioneerden. Ik geloof dat de kloof tussen kunst en design tegenwoordig erg groot is. Het ontwerp is over het algemeen behoorlijk saai. Waarom moet de vaas rond zijn? Waarom zou een kandelaar lang en eenvoudig zijn? Mijn vazen hadden een echte functie, zoals het combineren van artistieke vormen en het vasthouden van bloemen.
Je werkte samen met succesvolle ontwerpers zoals Aquazurra of Rejina Pyo. Kun je wat meer vertellen over deze samenwerkingen?
De samenwerking met Aquazurra werd in goede banen geleid door het geweldige inkoopteam van Net-a-Porter. Ze regelden een ontmoeting met Ben en Edgardo. Tijdens de strakke schema's van de modeweek zaten we, heel romantisch, samen in het Ritz café in Parijs en ontdekten we een schoen met een juweelhak. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds verbaasd over hoe Edgardo mijn dromen vervulde, waardoor ik in mijn atelier kost wat kost mijn ontwerp heb doorgevoerd en een van mijn oorbellen als een hak tot leven zag komen. Rejina Pyo heeft zelf contact met mij opgenomen. Voor haar modeshow hebben we samen een collectie juwelen ontworpen. De stukken trekken nog steeds veel aandacht.