We spraken Claire Shread over het vegan, curly en feministisch merk Umberto Giannini
Een haarmerk uit de UK met een hart voor krullen, dieren en inspirerende vrouwen. L’OFFICIEL ging in gesprek met co-founder, Claire Shread, over haar grote passie: Umberto Giannini.
L'O: Met welke drie woorden zou je het merk kunnen beschrijven?
Claire Shread: Krachtig, professioneel en positief!
En waarom positief?
We zijn optimistisch, we vieren elk haartype, dat hebben we altijd al gedaan. Niemand sprak tot voor kort over krullen en wij praten er al meer dan 20 jaar over! Iedereen moet zich zelfverzekerd en mooi voelen, dus dat is een onderdeel van alles wat we doen. Het is een fundamentele missie van het merk. We willen een product maken dat al je problemen met het haar oplost, zodat je het kunt dragen zoals je wilt.
Was dit de inspiratiebron voor Umberto Giannini?
Aanvankelijk was het doel om professionele haarverzorging aan te bieden tegen een betaalbare prijs. We dachten: ‘weet je wat, schoonheid zou democratisch moeten zijn’. Iedereen moet mooi haar kunnen hebben.
Betekent dit dat inclusie erg belangrijk is voor jou en Umberto Giannini?
Absoluut. inclusie in prijs en haartypes. We zijn een merk dat gelooft dat je op een mooie manier zaken kunt doen. Een ander aspect dat erg belangrijk is voor Umberto Giannini is de veganistische schoonheidsindustrie. Wij zijn al sinds onze oprichting veganistisch en cruelty-free. Daarnaast zijn we ook een volledig vrouwelijk team.
I love it, power to the women!
Precies! Dat is zo belangrijk. Ik wil vrouwen sterker maken en mijn steentje bijdragen. Met vrouwen praten en ze ook steunen. Wij zeggen 'WUW' wat staat voor 'women understanding women'.
Heb je het gevoel dat veel ideeën van deze vrouwen (uit je team) komen?
Honderd procent! De meeste beautymerken worden gerund door mannen. De reden waarom wij de markt aan het winnen zijn, is omdat wij producten ontwerpen vanuit behoeftes. We beginnen iedere productontwikkeling met het idee 'zou het niet geweldig zijn als'. Het laatste idee was: 'zou het niet geweldig zijn als mijn haar na het lopen nog steeds goed ligt?’
Welk product wordt het meeste verkocht?
Curl-jelly is ons best verkochte product. We verkopen er één per minuut, dus dat is enorm! Bij de kapper wilden ze mijn haar steil maken en ik wou liever dat ze van mijn krullen bleven. Het product werd voor mij uitgevonden, zodat ik het in mijn haar kon doen om wat definitie te creëren. Nu is het ons best verkochte product!
Is de curly-gel het product van het merk waar je niet zonder kan?
Ja, helemaal. Aan wie je het ook geeft, die persoon zal het geweldig vinden. Eigenlijk zeggen veel mensen dat ze stiekem krullend haar hebben. Met curly-gel kun je wat definitie creëren, terwijl je het toch kunt onderhouden. Je scruncht het product in het haar en nadien föhn je het of laat je het aan de lucht drogen.
Waarom vind je het zo belangrijk om producten te maken voor krullend haar?
Als je krullend haar hebt, wordt je haartype vaak gediscrimineerd. Ik heb veel vrouwen horen zeggen dat ze de opmerking kregen dat ze er niet netjes of verzorgd uitzagen met krullen. Ik heb dat ook vaak ervaren in het bedrijfsleven. Er was een keer dat ik met een mannelijke collega naar een vergadering ging. Alle mannen in de kamer richtten hun gesprekken op hem in plaats van op mij. Omdat hij er meer uitzag als de CEO.
Toch ben ik het meest gelukkig als mijn haar natuurlijk is, en dat zien we in de zomer! Onze verkoop van krulproducten gaat in die periode door het dak. Vrouwen zijn op vakantie en denken: ‘ik hoef niet zo te zijn of ik hoef me niet zo voor te doen bij mijn baas... ik kan gewoon mezelf zijn’. Dat is ook een belangrijke boodschap voor jongeren met krullen, houden van je haar.
Wat is momenteel je favoriete haartrend?
Ik hou echt van natuurlijke krullen, maar met veel haarversiering. Ik hou van een jaren 70 disco-look, wanneer je gel gebruikt, met mooie speldjes en grote natuurlijke krullen.
Laten we het hebben over de veganistische producten, waarom is het belangrijk voor mensen om deze te gebruiken?
Ik ben reeds mijn hele volwassen leven vegetariër, dus toen we het product voor het eerst lanceerden, begreep ik niet waarom je dierlijke producten zou gebruiken. We hebben ook een slogan: ‘no animal should be harmed with a sprits of hairspray’, want waarom zouden ze?
Wat zijn de voordelen van de veganistische ingrediënten in de producten, voor het haar?
De producten zijn heel natuurlijk en bestaan bijvoorbeeld uit bananenboter. Dat is een fantastisch product voor vrouwen met zeer krullend haar. Het is 97% natuurlijk. Wij gebruiken geen sulfaten of parabenen. Maar we maken wel producten van professionele kwaliteit die echt werken.
Heb je het gevoel dat de industrie evolueert naar veganistische schoonheidsproducten?
Ja, vroeger was het enkel één schoonheidsgigant en niemand anders. Toen we veganistisch werden, hebben we het niet op onze flesjes gezet, omdat helaas niemand daar echt om gaf. We zijn dus pas de laatste vijf jaar begonnen met het op de fles te zetten.
Wanneer komt Umberto Giannini naar België?
We hebben onze producten sinds kort exclusief in Kruidvat gelanceerd. De producten worden aan een betaalbare prijs verkocht, wat vooral nu belangrijk is.
Als co-founder van het merk, wat vind je het leukste aan je werk?
Haar kan je dag en gemoedstoestand maken of breken, nietwaar? Je kunt je zelfverzekerd voelen en alles zit goed, maar als je haar je in de steek laat... een bad hair day is een bad day (lacht). Dus wat me eigenlijk gelukkig maakt, is wanneer iemand een product uit ons assortiment ontdekt en er echt niet meer zonder kan, omdat het zelfbeeld positief veranderd is dankzij het product. Dat is absoluut het mooie aan mijn job!
Wat zijn de plannen en doelen voor 2023?
Internationale uitbreiding! We lanceren in Zuid-Afrika, Oostenrijk, Nieuw-Zeeland, en in Nederland en België natuurlijk. Ook hopen we eind dit jaar in de VS verkrijgbaar te zijn.
Umberto Giannini is in België en Nederland exclusief verkrijgbaar bij Kruidvat.