Ontwerpers klaar voor circulaire mode: Dries Van Noten en Alaïa verkopen archiefcollecties
Mode is cyclisch maar nog niet circulair. Trends lopen door en maken van iets dat ooit oud was weer iets nieuw, en terwijl dit gebeurt, gaan merken door met het produceren van kleding in een razendsnel tempo. Hoewel veel ontwerpers duurzame initiatieven hebben ondernomen om het afval van de industrie tegen te gaan, kunnen we niet om de waarheid heen dat echte duurzaamheid circulariteit is. Duurzaam zijn is niet alleen het kopen van milieuvriendelijke kleding, maar het actief creëren van een consumentencultuur op basis van het hergebruiken van goederen om de algehele consumptie te verminderen.
Historisch gezien vergemakkelijken lokale kringloopwinkels het hergebruiken van kleding tussen consumenten. Naarmate de luxe vintage-markt groeit - de waarde in omloop wordt op 64 miljard dollar in 2025 - beginnen ontwerpers echter zelf stappen te ondernemen om hun eigen retailinfrastructuur van consument tot consument te op te zetten.
Dries Van Noten bracht een groot deel van de quarantaine door met de vraag: "hoe kunnen we mode vertragen?". De Belgische ontwerper startte een Zoom-werkgroep om de praktijken in de industrie te bespreken en leidde een daaropvolgende open brief waarin hij de industrie opriep om het tempo vertragen. Tegelijkertijd opende hij zijn eerste flagship store in Los Angeles in The States. De boetiek brengt meer dan alleen mode, het is een ontmoetingsplaats voor kunst, muziek, mode met eyecatchers zoals een piano, een vinylkamer, muurschilderingen en misschien wel het meest opmerkelijke, twee modearchieven, één voor herenkleding en één voor dameskleding.
Hoewel Van Noten zijn volledige catwalk-archief behoudt in huis, zal het label ongedragen items uit de jaren '90, 2000, 2010 en zelfs 2020, grotendeels ten gevolge van de pandemie, verkopen. Zodra het gevaar van verspreiding van COVID afneemt, kijkt Van Noten er ook naar uit om ook gedragen stukken te verkopen. Mensen met vintage en gedragen Van Noten-kledij kunnen ze naar de winkel brengen, waar het team ze zal oplappen en schoonmaken en ze, zoals de ontwerper zei op de Business of Fashion-podcast, "een tweede leven" zal geven.
Van Noten is niet de enige ontwerper die streeft naar een circulaire consumptieketen. Op 10 juli heropende Alaïa zijn Petite Boutique die, net als de nieuwe winkel van Van Noten, zowel archiefstukken als gedragen stukken verkoopt. Volgens curator Anouschka stelt The Petite Boutique modefans in staat 'typische' Azzedine kledij te herontdekken. Bovendien lanceerden Christopher Kane , Ganni en The Kooples ook archiefverkopen tijdens de lockdown.
Archiefverkopen op zich zijn geen nieuwe praktijk. Acne Studios houdt bijvoorbeeld sinds 2016 regelmatig stock sales. De flagships van Dries Van Noten en Alaïa die nu archiefkledij verkopen zijn echter ook een viering van hun voorgaande collecties. Het brengt niet alleen op voor het merk en de consument om archiefstukken te kopen, maar het is ook een gelegenheid om het erfgoed van een merk te leren kennen. Deze nieuwe praktijk, samen met de merken die tweedehands items verkopen, duidt op een verschuiving naar het vieren van mode die anders misschien het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Dat iets 'oud' is, zei Van Noten zelf, wil niet zeggen dat het minder waarde heeft.
Ook andere merken werken samen met bestaande bedrijven om archief- en tweedehands items te verkopen. In oktober kondigden Gucci en The Real een nieuwe samenwerking aan waarbij Gucci een aantal archiefstukken aan de site schonk. De Real Real spoorde verkopers ook aan om Gucci te verkopen door een boom te doneren voor elk verzonden Gucci product. De luxe tweedehands website kondigde dit najaar een gelijkaardige samenwerking aan met Proenza Schouler ten voordele van Fashion Our Future 2020, een groep die zich toelegt op het helpen van jongeren om te stemmen bij de verkiezingen van 2020. The Real werkte eerder dit jaar ook samen met Stella McCartney en The Vampire's Wife. "Het aangaan van partnerships en het rechtstreeks samenwerken met merken, zoals we dat doen met Gucci, is voor ons een belangrijke manier om hun invloed aan te wenden om meer bekendheid te geven aan het belang van circulaire mode", aldus Julie Wainwright, CEO.
Andere merken hebben ervoor gekozen om kleding te maken waarvan ze weten dat ze meerdere keren gedragen zullen worden. Eerder dit jaar lanceerden Ganni en Levi's een gezamenlijke capsulecollectie die beschikbaar is via een uitleenplatform, Ganni Repeat. Ondertussen werkten een aantal ontwerpers, waaronder Derek Lam, Prabal Gurung en Jason Wu, samen met Rent the Runway om exclusieve stukken aan te bieden die speciaal voor de luxe verhuursite zijn gemaakt.
Hoewel we nog veraf staan van een circulaire supply chain in de mode, weerspiegelen de toenemende inspanningen van luxemerken voor de verkoop van tweedehands kleding en stock, langzaamaam een culturele verschuiving. Naarmate ons collectieve bewustzijn over milieukwesties groeit, zal de vraag naar circulaire mode blijven toenemen. Wat echter nog moet worden herzien, is in hoeverre labels de aankoop van deze items hopen te vergemakkelijken.