Wie zijn Ellen en Marie Martens, het duo achter het jonge Belgische label Rosie Antwerp?
Amper een jaar geleden begon een nieuw avontuur voor de zussen Ellen en Marie Martens, het dubbele brein achter het gloednieuwe Rosie Antwerp. Vanuit hun poederroze flat in Antwerpen lanceren ze een label vol toeters en bellen, handgeschilderde prints en speelse silhouetten. Marie en Ellen, respectievelijk 27 en 22 jaar oud, de ene moet het niet van cijfers hebben terwijl de ander zweert bij Excel tabellen, de ene zorgt voor magie met verfborstel en inkt, de ander kan naar eigen zeggen nog geen hartje tekenen. Yin en yang, zwart en wit: spreken met de zussen voelt aan als een pingpongspel waarin complimentjes en ontnuchterende feedback aan een razend tempo heen en weer vliegen. Er blijft je als toeschouwer niets anders dan van deze match te genieten. Dat het startschot niet helemaal helder klonk, moet je in de context van een COVID-jaar plaatsen. Marie, in 2020 nochtans met veel lof afgezwaaid aan de Antwerpse Academie, zag de stap naar een eigen kledinglabel niet meteen zitten en liep een tijdje stage bij Dries Van Noten.
De creatieve sfeer daar gaf haar de moed om dan toch op eigen houtje te starten. “Mijn afstudeercollectie Swans had een persprijs gewonnen, maar nuance: ik was de enige laatstejaars die met een vrouwencollectie uitpakte én was één van de enige Belgen in het aanbod.” Ellen: “Het was gewoon een ijzersterke collectie, ge moet niet alles op uw afkomst steken! Ik ben bevooroordeeld, maar de mooiste ontwerpen kwamen van u.” Marie schiet in de lach: “Dank u Ellen, dat is zeer lief.” Wie zich in deze tijden aan mode waagt, moet het zonder winnende formule of wijze oude raad stellen. Iedereen is het erover eens dat “het” anders moet, maar nieuwkomers zijn op hun eigen visie aangewezen. Marie: “We willen geen vastgeroest modebedrijf zijn en hebben de luxe van nog onze eigen koers te kunnen aangeven. We gaan ons niet meteen in een hels ritme storten met gigantische producties en strakke deadlines. We beginnen klein, met een eigen webshop en twee collecties per jaar. Wie nu start, moet zijn eigen pad uitstippelen en niet per se volgen wat er al is.”
Ellen: “Persoonlijkheid is alles, ook al heb je een gigantisch bedrijf: de klant moet joù kunnen horen in wat je verkoopt. Jacquemus is op dat vlak een voorbeeld; de man achter het merk voel je echt in zijn werk. Hij creëert een lifestyle: wie Jacquemus zegt, zegt een glitterende zee, lavendelvelden, graan,… Instagram is daar een goede tool voor. Ik denk bij de merknaam zelfs niet noodzakelijk aan kleren, en dat is goed! Dat ontbreekt volgens ons bij bepaalde grote labels: de klant mag zich al gelukkig achten om überhaupt iets van het merk te kunnen kopen, maar daar stopt de magie; hij stapt een leeg universum binnen.” Leeg kan je de wereld van de twee bezwaarlijk noemen, net als de levendige tekeningen die op de ontwerpen geborduurd of geprint staan -”we spelen trouwens met het idee om mijn schilderijen in limited edition prints te verkopen.” Rosie Antwerp brengt naast een uniseks apparel lijn twee collecties per jaar, waarvan de eerste editie negen ontwerpen in vier maten telt. “Het merk staat voor ons wereldje, kleurrijk en chaotisch... ” Na een lange opsomming van alle viervoeters, broers, zussen en vrienden die de ontwerpen van Rosie Antwerp inspireerden, loopt het interview op zijn einde. Marie: “Ik heb het gevoel dat we heel veel gebabbeld hebben, ik weet zelfs niet op welke vragen ik allemaal geantwoord heb.” Ellen: “Oké ik denk nu dat alles eruit is.” En ze zijn zowaar buiten adem.