Tom Eerebout, de Belgische stylist van Lady Gaga, vertelt over zijn enerverende carrière
Honden en karaktervolle spullen. Daar lijkt Tom Eerebout zich veel mee bezig te houden. Als je ooit een glimp van zijn huis hebt opgevangen, dan weet je: dit gaat over dat ene pand, in de Kievietwijk in Antwerpen, net achter het Centraal Station. Achter de lichte gordijnen met als eerste ruimte vooraan de ‘smoking room’ woont een van de vriendelijkste stylisten die ons land kent. We namen met zijn drie honden (Joey, Woest en Bruno) plaats in een heuse bibliotheek die tot de nok toe gevuld was met spullen die hem naar eigen zeggen inspireren. “Niet alleen reizen geven me creativiteit om mijn job te doen, ook de spullen in dit huis doen dat.” Het meest opvallende? De verzameling schilden van taxidermist schildpadden die aan de muur hangen. “Ik wilde er eigenlijk eentje kopen, maar de verkoper had een hele familie. Ik vond het zielig om die ene te scheiden van de rest en dus kocht ik ze allemaal om ze bij elkaar te houden.”
Zijn liefde voor spullen met een verhaal en zijn excentrieke karakter bleken goed te zijn voor een imponerende modecarrière. Een modeopleiding was niet nodig. Eerebout verhuisde op z’n 18e vanuit Bredene naar Antwerpen om fotografie te studeren aan de Antwerpse academie, maar stopte na enkele lesdagen al. “Fotografie interesseerde me, maar school niet.” Dat bleek nog maar eens toen hij in 2010 naar Londen verhuisde met het idee om aan een modeschool te studeren, maar hij de inschrijvingsdeadline miste. “Via vrienden kreeg ik toen een job als assistent-stylist van Anna Trevelyan, de toenmalige styliste van Lady Gaga. Zo is het van de grond gekomen.” Amper 25 jaar oud was Eerebout toen hij na vier jaar de job bij Gaga achterliet om de hele styling voor een Kylie Minogue tournee op zich te nemen. In 2018 keerde hij weer terug bij Lady Gaga, maar deze keer als haar vaste stylist, een duobaan met styliste Sandra Amador.
Thuishaven
Het verhuizen en reizen is onder meer te horen aan zijn gemengde accent. West-Vlaams, wat Antwerps, veel Engels taalgebruik en toch ook best Nederlands. Dat laatste komt wellicht door zijn lange relatie met de Nederlandse kunstenaar Joost Vandebrug, met wie hij ondertussen al jaren getrouwd is. Ze ontmoetten elkaar toen hij voor korte tijd in Amsterdam woonde, waarna ze samen naar Londen verhuisden. Het Antwerpse taalgebruik komt vanzelfsprekend door het wonen in Antwerpen. Zijn liefde voor Antwerpen is groot. “Toen ik voor de studie naar Antwerpen verhuisde kwam ik mensen tegen die voelden als mijn tribe, en dat is nog altijd zo.” Na acht jaar in Londen te hebben gewoond, keerden ze enkele jaren geleden terug naar België. “Ik was er zenuwachtig voor omdat ik me afvroeg hoe het ging zijn, maar het voelde direct weer als thuiskomen en als een inspirerende plek. Door weg te gaan ben ik de stad Antwerpen alleen maar meer gaan appreciëren, net als het talent dat we hier hebben! Verschillende mensen komen samen op gebied van mode en kunst, en juist doordat het zo klein is, wordt het heel makkelijk om te interacten met elkaar. Er zijn zoveel goede galerijen, vintage shops en natuurlijk de Academie met goede studenten. Toch hebben Vlamingen hun voeten op grond en dat is heel fijn als je in deze wereld zit. Het is een reality check. Je realiseert je dat er belangrijker dingen zijn in de wereld dan een jas.”
Divers werkveld
De ligging is ook een pré voor Eerebout. “Het ligt zo centraal in de wereld: ik ben binnen anderhalf uur in Parijs, binnen een uur in Londen, binnen een uur op Schiphol of Zaventem…” Want ja, op het vliegveld staat hij regelmatig. Nog geen 24 uur voor ons gesprek zat hij nog in New York om Gaga te kleden voor New York Film Critics awards, vier dagen erna zal hij weer op het vliegtuig stappen naar Los Angeles voor de Oscars. In de dagen ertussen lanceerde hij nog een zonnebrillenlijn met het Antwerpse brillenmerk Komono, compleet met extravagante dinner party bij hem thuis in de tuin, middenin de stad. Daags na ons gesprek zal hij zich aan de andere kant van de wereld weer bezighouden met de outfits van wereldsterren.
“Ik werk met veel grote namen, maar ook met veel lokale mensen. Sylvie Kreusch, Hooverphonic, Aylin Hazel van The Subs… Voor mij maakt het geen verschil of ik Sylvie aankleed voor de Trix of Gaga voor The Grammy’s. Het is m’n job. M’n naam staat er nog altijd op dus het moet hoe dan ook goed zijn. En ik vind het ook leuk om die diversiteit erin te hebben en met verschillende merken en artiesten samen te werken. Zodat je niet vast komt te zitten in een routine. En de kleding natuurlijk: het vakmanschap, het gebruik ervan in de styling. Het voelen en zien van de texturen en patronen en dan zien hoe het silhouet valt om het lichaam van de personen. Dat maakt me nog steeds keer op keer gelukkig.”