Tarantino's nieuwe muze: Margot Robbie
Ongewild vertolkte actrice Margot Robbie (1990, Dalby, Australië) in mei een prominente bijrol in het meest besproken moment van het festival van Cannes dit jaar. Quentin Tarantino, van wie de nieuwe film Once Upon a Time ... in Hollywood in competitie draaide, reageerde zeer afgemeten toen een vrouwelijke verslaggever hem vroeg waarom Robbie in haar vertolking van actrice Sharon Tate amper iets mag zeggen in de film. ‘Ik verwerp uw these’, bitste de Amerikaanse regisseur, die vaker onder vuur heeft gelegen vanwege de rollen die vrouwen krijgen toebedeeld in zijn werk. Er viel een zeer ongemakkelijke stilte; wij journalisten wisten niet goed hoe we hierop moesten reageren. Maar Robbie, gezeten naast Tarantino, liet zich niet van de wijs brengen. Met haar Mona Lisa-lach en dezelfde betoverende blik waarmee zij in de film Sharon Tate neerzet als een icoon van onschuld en schoonheid, ging de actrice heel serieus in op de vraag. ‘Alle mooie kanten van Sharon kon ik prima zonder al te veel tekst weergeven’, repliceerde zij monter. (We haalden allemaal opgelucht adem.) ‘Het was heel interessant om haar gestalte te geven zonder veel dialogen. Het gebeurt niet zo vaak dat je als acteur de kans krijgt om als personage zoveel tijd in je eigen gedachten verzonken te zijn.’
Om eer te betuigen aan Sharon Tate had Robbie haar lange blonde haren op dezelfde opvallende manier gevlochten als Tate toen deze in 1968, een jaar voordat zij werd vermoord, op de boulevard in Cannes flaneerde. Tijdens de grootse première van Once Upon a Time ... in Hollywood maakte Robbie op iedereen indruk met een opvallend, voor de rode loper zeer onconventionele zwart-witte couturejumpsuit van Chanel, bezaaid met lovertjes. Veel recensenten prezen haar om de gedurfde keuze niet in een traditionele galajurk te verschijnen.
Margot Robbie dans le rôle de Harley Quinn dans «Suicide Squad» (2016).
De professionaliteit, de loyaliteit en de intelligentie waarmee het Australische talent de ongemakkelijke, penibele situatie te lijf ging, kenmerkt de werkwijze waarmee zij de afgelopen tien jaar haar plekje in de subtop van Hollywood heeft verworven. Waar veel leeftijdgenoten vooral de media halen met privébesognes, opvallende kledingkeuzes of gescharrel buiten de deur, is Robbie er wars van die vormen van aandacht te misbruiken om haar eigen faam of bekendheid te vergroten. De actrice stapt af en toe in de schijnwerpers als een nieuwe film waarin ze speelt de aandacht verdient, maar buiten die momenten vermijdt zij een overdaad aan rode lopers en tv-optredens en doet in stilte haar werk.
Robbies wieg stond in Dalby, een klein stadje in het noordoosten van de Australische staat Queensland. De jonge Margot groeide in de jaren negentig op in de zogenoemde ‘Gold Coast Hinterland’, een wijds gebied vol regenwoud en ander natuurschoon, als een van de vier kinderen van een boer en een fysiotherapeute. Haar vader verdween vrij snel uit beeld, waarna moeder Sarie de drie kinderen in haar eentje opvoedde op de boerderij van haar ouders. De kinderen hadden al op jonge leeftijd bijbaantjes om in het eenoudergezin te helpen de eindjes aan elkaar te knopen. Margot werkte onder meer bij fastfoodketen Subway en als verkoper van surfboards om haar eigen studie te kunnen bekostigen.
Pas aan het einde van de middelbare school ontdekte Margot Robbie haar grote passie voor acteren. En zo vertrok ze op haar zeventiende naar Melbourne, de ‘culturele hoofdstad’ van Australië, om te kijken of er een carrière in de film- of televisiewereld voor haar in het verschiet lag. Na hoofdrollen in een aantal commercials en twee kleine films werd de kersverse actrice opgemerkt door de castingdirector van de langlopende hitserie Neighbours, waar haar gastrolletje – de eerste biseksueel in de Australische televisiegeschiedenis! – al snel werd gepromoveerd tot vast personage dat drie seizoenen bleef hangen. De serie bleek een uitstekende springplank voor Hollywood; eind 2010 maakte de inmiddels in haar eigen land mateloos populaire Robbie bekend dat zij de grote sprong ging wagen. Een logische stap: onder meer Russell Crowe, Guy Pearce en Liam Hemsworth (The Hunger Games) gingen haar op deze manier voor.
De actrice, toen net twintig, arriveerde in Los Angeles tijdens het cruciale ‘pilot season’, de maanden waarin producenten nieuwe series ontwikkelen in de hoop dat deze door grote zenders worden opgepikt. Sony Pictures zag wel brood in de Australische en gaf haar een hoofdrol naast Christina Ricci in de inmiddels vergeten want na één seizoen afgeschoten stewardessensoap Pan Am.
Maar Robbie had een voet tussen de deur: al snel volgden voorzichtige bijrolletjes in bioscoopfilms. Haar Hollywood-debuut maakte zij in de vrolijke tijdreisromcom About Time, als een van de love interests van hoofdrolspeler Domhnall Gleeson. Maar nog geen halfjaar later deelde zij de set met superster Leonardo DiCaprio voor The Wolf of Wall Street, de verfilming van het even hilarische als schrijnende levensverhaal van Wall Street-graaier Jordan Belfort.
Margot Robbie dans 'Wolf of Wall Street'
Dankzij zowel het artistieke als commerciële succes van deze twee slim gekozen titels was de sky plotseling the limit voor Robbie, die in Australië als tieneridool al met de roem had leren omgaan. De actrice verscheen alleen in de publiciteit rond filmpremières en bestendigde in interviews vooral het beeld van een aardige, nuchtere, hardwerkende jonge vrouw, die bovenal serieus met haar vak bezig wil zijn. Robbie houdt ook niet van te excessief geld uitgeven, vertelde ze ooit. Je weet immers nooit of er in de toekomst zeven magere jaren voor de deur staan. Met het eerste geld dat zij verdiende in Hollywood (met About Time en The Wolf of Wall Street) loste zij de hypotheek van haar moeders boerderij af.
De blonde actrice deed al #TimesUp-uitspraken voordat de beweging überhaupt bestond. Zo weigerde ze af te vallen voor de rol van Jane in The Legend of Tarzan, omdat ze geen ongezond voorbeeld voor haar fans wilde zijn. Een aanbod voor een shoot in de Playboy van Hugh Hefner wees ze resoluut af: naakt is geen probleem voor Robbie, maar alleen als er een valide artistieke reden voor is.
In haar rollenkeuze weet de Australische ster een interessante balans te vinden tussen grote blockbusters zoals Tarzan of Suicide Squad, waarin zij als kauwgom kauwende superschurk Harley Quinn het belangrijkste lichtpuntje was, en medewerking aan kleinere, onafhankelijke films, zoals de film noir Terminal of binnenkort het oorlogsdrama Ruin (met de Belgische ster Matthias Schoenaerts). Robbie lijkt met deze weloverwogen aanpak in de voetsporen te treden van haar wereldberoemde landgenoot Cate Blanchett, van wie ze vorig jaar de rol van Queen Elizabeth I ‘overnam’. ‘Zij vertelde me hetzelfde gevoel te ervaren als ik had toen ik twintig jaar terug de rol van Elizabeth vertolkte’, legde Blanchett in een interview uit. ‘Het is een geweldige rol, maar tegelijkertijd voelt het heel vreemd om als actrice uit een kolonie zo’n Brits icoon te mogen spelen.’
Zelfs een populaire, onschuldige leeftijdgenoot zoals Jennifer Lawrence viel uiteindelijk ten prooi aan de roddelpers door met mannen als Coldplay-zanger Chris Martin of de twee keer zo oude Mother!-regisseur Darren Aronofsky te daten. Maar Robbie bleef, ook op liefdesgebied, opvallend low profile. Zij is sinds 2013 al samen met assistant-director Tom Ackerley, die zij ontmoette op de set van het oorlogsdrama Suite Française. De twee geliefden gaven elkaar in 2016 het jawoord op een afgelegen eiland aan de oostkust van Australië, ver weg van alle Amerikaanse camera’s.
Het tweetal richtte een jaar eerder al productiehuis LuckyChap Entertainment op, waarmee zij, net zoals bijvoorbeeld collega Reese Witherspoon, heel concreet diversiteit in Hollywood willen bevorderen door meer verhalen over sterke vrouwen te vertellen. Mede hierom riep Time Magazine haar in 2017 uit tot een van de honderd meest invloedrijke mensen van onder de dertig. Ook op modegebied maakte Robbie indruk: de website Net- A-Porter noemde haar een van de best geklede vrouwen van datzelfde jaar. Daarnaast vroeg Chanel de actrice het afgelopen jaar te fungeren als gezicht voor diverse campagnes, waaronder die van het nieuwste Gabrielle-parfum.
Margot Robbie en tant qu'ambassadrice de Chanel
Onder de vleugels van LuckyChap maakte Robbie ook het veelgeprezen drama I, Tonya, over kunstschaatsster Tonya Harding die vooral de boeken in zal gaan als de vrouw die de opdracht zou hebben gegeven de knieschijf van haar concurrente Nancy Kerrigan te verbrijzelen. De ontroerende vertolking van de hoofdrol in deze veelgeprezen, opvallend gelaagde tragikomedie leverde Robbie haar eerste Oscarnominatie op. Het samenwerken bevalt prima, erkende Robbie vorig jaar in een van de weinige interviews waarin zij inging op haar privéleven. ‘Het getrouwd zijn en samenwerken met je partner is een van de leukste dingen in het leven’, stelde zij in PORTER Magazine. ‘Ik heb nu doorlopend de verantwoordelijkheid naar mijn man toe om een nog beter mens en betere actrice te willen zijn.’
Once Upon a Time ... in Hollywood draait nu in de bioscoop.
Begin 2020 kruipt Margot opnieuw in de rol van Harley Quinn in de superheldenfilm Birds of Prey.