Mode

SoWHATSup? We spraken Elisa Mol, de getalenteerde ontwerpster van Fiamme

SoWHATSup is een nieuw concept, gelanceerd door Monar. Ze willen hiermee jonge, getalenteerde designers naar voor te schuiven door ze te laten spreken over hun inspiratie en passies. De eerste die aan de beurt was, was Elisa Mol, oprichtster en designer van Fiamme Footwear.
clothing apparel sleeve person human long sleeve sweater

Elisa startte haar carrière in Italië en begon haar studies aan een gerenommeerde school voor schoenontwerp in Firenze, maar een jaar later keerde ze al terug om haar eigen schoenen imperium op te starten. Ze was toen 21. “Het plan was om 4 jaar te blijven, maar mijn enthousiasme en zin was te groot: ik kon niet wachten om mijn eigen merk op te starten.” Vertelt Elisa lachend. In Italië ging het leven er anders aan toe, tussen de bomen en in de zon: “Op mijn eerste schooldag, ging ik te voet naar school en was ik plots verdwaald, het was 35 graden en ik had ook nog geen 3G op mijn gsm dus ik kwam stukken te laat en helemaal bezweet toe, vreselijk.”

Toch kijkt Elisa erg positief terug op haar ervaring in Italië: “Op school leerden we schoenen ontwerpen van a tot z. Ik maakte er zelf ook een aantal met de hand maar ik merkte al snel dat het ontwerpen zelf meer mijn ding was. Toen ik tijdens het maken van een paar hakken uitgleed met mijn mes en in mijn hand sneed, was dat dan ook een duidelijk signaal voor me. Maar ik heb enorm veel inspiratie opgedaan in Italië, en die bracht ik mee terug naar België. Italië zal altijd een deeltje van mij blijven.”

Elisa laat ook weten dat ze niet echt één designer heeft die ze als voorbeeld beschouwt en waar ze blind naar opkijkt, maar dat ze zich wel telkens laat inspireren door de verschillende ‘design’ ontwerpen zelf, die haar aanspreken. Ze haalt haar inspiratie vaak uit kleding, interieur, food en architectuur. “Je zou je ook nooit mogen laten overtuigen door een merk. Je koopt iets omdat je het echt mooi vindt of fijn vindt zitten.”

Je moet jezelf ook bewijzen als jonge vrouw in dit wereldje, maar ik denk dat er zeker plaats is voor een leuk, jong Antwerps merk

Terwijl wij genieten van 2019, zit Elisa met haar hoofd al in 2020, aangezien ze momenteel de collectie voor volgende zomer aan het ontwerpen is. “Ik ben net op bezoek geweest in één van de twee fabrieken in Napels om de materialen en kleurencombinaties uit te kiezen. Het is altijd een hele opdracht om zo ver vooruit te denken. Fiamme heeft wel een duidelijke identiteit waarop ik kan verder bouwen.”

Ze laat ons ook weten dat het volgend jaar de 5e verjaardag is van Fiamme. “Het was niet altijd even makkelijk. Die vijf jaar zijn voorbij gevlogen maar met ups en downs. Ik was 21 toen ik begon en ondertussen is mijn stijl al een aantal keer veranderd. Ik had ook geen idee over hoe ik een zaak moest opstarten maar heb ongelofelijk veel bijgeleerd over de jaren heen. Je moet jezelf ook bewijzen als jonge vrouw in dit wereldje, maar ik denk dat er zeker plaats is voor een leuk, jong Antwerps merk.“, vertelt Elisa.

Als het op trends aankomt, heeft de jonge ontwerpster een duidelijke voorkeur voor de tennisschoen. “Je ziet nog steeds veel chunky sneakers maar ook de klassieke tennisschoen maakt een comeback, deze is iets vrouwelijker. Maar eigenlijk, moet je gewoon doen waar je zin in hebt! Tijden veranderen en we zijn zelf de baas over onze stijl. De ene dag heb je misschien meer zin in een minimal look terwijl je de andere dag lekker extravagant wil zijn, en dat moet ook kunnen, ongeacht de tendenzen. Die afwisseling zit ook in mijn ontwerpen maar er is 1 rode draad: Fiamme betekent vlam in het Italiaans, daarom verwerk ik telkens een vlammetje achteraan in mijn sneakers.”

Tot slot vroegen we Elisa nog hoe groot haar team is, Elisa: “Velen denken dat er een groot team zit achter Fiamme, maar dit is niet het geval. Ik ontwerp zelf alle schoenen, beheer de social media, ontferm me over de customer services en ik organiseer de fotoshoots. Wanneer we klanten hebben in landen waar we niet met een agentschap samenwerken, handel ik dit ook af. Dat is best veel dus. In Italië werken we met Vinicio en Giorgio, 2 mannen die regelmatig langsgaan in de fabrieken en de designs en ideeën uitleggen en opvolgen. Daarnaast heb ik natuurlijk twee hele goeie coaches: mijn mama en mijn nonkel, de eigenaars van Monar. Ik kan voor alles bij hen terecht. Mijn mama helpt me met mijn ontwerpen en mijn nonkel ondersteunt me voor het financiële gedeelte. Voorlopig is het dit dus, een klein maar heel fijn team!"

De volgende editie van SoWHATSUP zal plaatsvinden op 16 mei en zal live te volgen zijn vanaf 20u15 op onze Instagram account @lofficielbelgium.

Recommended posts for you