Mode

Skinny jeans is dead, dit is volgens Gen Z-tiktokkers de opvolger

Wat is het meest tegenovergestelde van de skinny jeans? Inderdaad: de wijde flared jeans. En juist om die reden heeft de broek zijn voorganger van de troon gestoten.
pants clothing apparel person human jeans denim hair

Mode wordt gedreven door een kringloop. Steeds wanneer een grote groep een trend heeft omarmd, komt een tegengestelde trend als reactie hierop. Of is het omdat Gen Z de skinny als zó uncool en 2020 (wat zeggen we? 2018!) heeft bestemeld? Not to mention dat het elastaan dat in een gewone skinny jeans zit, niet te recyclen is en zeer slecht is voor de planeet - en dat hangt op z'n beurt ook weer samen met het gedachtengoed van generatie Z.

Onze perceptie van wat er cool uitziet is dus verschoven, en hoewel je misschien een beetje teleurgesteld bent dat de skinny jeans niet meer je denim levenspartner is, is een grotere verschuiving in de mode wel altijd spannend. De wijde flared jeans is in dat geval figuurlijk én letterlijk een grote verschuiving.

 

Van street wear tot high end breiden merken hun jeansaanbod uit. Zo lanceerde Ganni afgelopen zomer een samenwerking met Levi's en zagen we tijdens de modeweken lente/zomer van 2021 imposante en flatterende wijde powerbroeken bij onder andere Chanel, Chloé en Louis Vuitton. Het fenomeen streetstyle, mogelijk gemaakt door de groei van digitale en sociale media in het afgelopen decennium, geeft ons nu eindeloos veel inspiratie. We kunnen zien hoe echte mensen de trends dragen, in plaats van alleen door de creatieve insteek van een groot modehuis. We zijn nu diverser in onze denimkeuzes en kunnen het beter afstemmen op onze persoonlijke stijl, zoals deze stijlvolle doch stoere voorbeelden:

 
 
 
 
 

En? Vind jij het een waardige opvolger van je - wat je ooit dacht - denim levensgezel?

Recommended posts for you