Een blik op de ontwerpevolutie van Kanye West door de jaren heen
De beklimming van Kanye West naar het rijk van high fashion is er een die zowel is versterkt als ondermijnd door de controverse waarmee het doordrenkt is. Ongeacht de kritiek die zijn soms bizarre keuzes hem hebben opgeleverd, hebben Wests gedurfde aanraking en scherpe aandacht voor detail de multihyphenate tot een formidabel onderdeel gemaakt in het hedendaagse modelandschap. Vanaf zijn vroege dagen als stagiair bij Fendi naast Off-White-oprichter Virgil Abloh in 2009, tot de geboorte van zijn gelijknamige merk Yeezy in 2015, is West's reis van rapper naar modemagnaat een spoedcursus in heruitvinding.
Een getuigenis van de symbiotische relatie tussen zijn muzikale carrière en zijn kledinginspanningen, West's mode-saga begon met een aantal bescheiden fashion-raps die lang voor zijn creatieve regiedebuut door zijn discografie werden gestrooid. Naast zijn talloze naamsvermeldingen van luxe modehuizen zoals Balamin en Moschino, knipoogde West op naar voormalig Céline-creatief directeur Phoebe Philo op zijn nummer "Dark Fantasy" uit 2010, toen hij rapte: "mijn meid in die nieuwe Phoebe Philo”, om vervolgens de eer te krijgen haar het jaar daarop de CFDA International Designer of the Year Award uit te reiken.
Kanye West en Phoebe Philo bij de CFDA Fashion Awards 2011. Foto: Getty Images/Kevin Mazur.
Voor zijn intrede in de hogere regionen van de mode, flirtte West halverwege de jaren met twee kledingmerkideeën, waaronder Mascotte By K West, dat uiteindelijk werd gestopt en nooit het daglicht zag, en Pastelle. West was van plan om Pastelle in 2009 te laten debuteren, waarbij hij de creatieve hulp inriep van vooraanstaande personen uit de industrie, zoals Virgil Abloh en Kim Jones (die destijds de artistiek directeur van Louis Vuitton voor mannen was).
De lancering kwam echter tot stilstand door Taylor Swift's dankwoord op de VMA's van 2009, die West betichtte. Al snel raakte het merk in de vergetelheid - tot ongenoegen van de huidige wederverkopers, die waarschijnlijk nog steeds vasthouden aan de hoop dat er ergens in een magazijn een doos met niet-uitgebrachte, met Pastelle-reliëf gemaakte monsters staat te wachten tot ze die mogen bemachtigen.
In oktober 2011 dook West opnieuw op uit de schaduw en debuteerde met zijn Dw by Kanye West-collectie op Paris Fashion Week ter ere van zijn overleden moeder, Donda West, die in 2007 overleed. Die bestond uit broeken en een overvloed aan bont en werden niet goed ontvangen door critici. Ze merkten op dat veel van de kledingstukken die over de catwalk werden geparadeerd er slecht uitzagen.
Dw door Kanye West. Foto: Getty Images/Antonio de Moraes Barros Filho.
West voelde zich gekleineerd door de negatieve feedback en verbood critici om een preview van zijn herfst-/wintercollectie van 2012 te bekijken, hoewel de meesten het uiteindelijk toch een duidelijke verbetering vonden ten opzichte van zijn debuut. Zonder financiële steun van een groter bedrijf sloot Dw by Kanye West de deuren na de productie van zijn tweede collectie, en zo begon West's terugtocht van maximalisme ten gunste van neutrale paletten en gedempte thema's.
Hoewel Yeezy wordt geproduceerd in samenwerking met Adidas, begon de reis van het merk technisch gezien met Nike in 2012, toen geruchten over een Red October Yeezy 2-trainer in samenwerking met de sneakergigant de sociale media begonnen te wemelen. Glimpen van de geheel rode sneaker met grijze veters en gouden veterpunten zorgden voor opwinding bij zowel sneakerheads als Kanye-fans, waardoor Ye al een pionier werd in de hype-cultuur nog voordat het cool was. Ontevreden met zijn toegewezen royalty's en de voortdurend vertraagde release van de schoenen, verbrak West echter de banden met Nike en stapte over naar Adidas in 2013 en debuteerde formeel met het merk Yeezy in 2015.
Na maanden van speculatie werd Yeezy seizoen 1 in februari 2015 onthuld aan de wereld tijdens New York Fashion Week. De langverwachte samenwerking tussen de rapper-slash-ontwerper en Adidas Originals bestond uit militair geïnspireerde kledingstukken en toonde een kleurenpalet met voornamelijk nudes, legergroen en marineblauw. West riep de hulp in van de hedendaagse performancekunstenaar Vanessa Beecroft (die toevallig ook de creatieve lead was voor Kanye's iconische "Runaway" muziekvideo uit 2010) voor de presentatie, die een diverse cast van uitdrukkingsloze, onbeweeglijke modellen bevatte en een vaag dystopische ondertoon had.
De show werd niet alleen geprezen om zijn inventiviteit, maar de collectie was een mijlpaal in de geschiedenis van Yeezy, de geboorte van de Yeezy Boost 750 en de introductie van de eerste low-top Yeezy 350, die al snel een decenniumbepalende sneaker werd. Op de vraag naar zijn inspiratie achter de collectie in een lang interview na de show met het inmiddels gestopte Style.com, antwoordde West: "Jullie kennen mijn invloeden. Ik heb vier invloeden en het is written over the whole face... Zie Raf Simons, zie Helmut, zie Margiela, zie Vanessa (Beecroft), zie Katharine Hamnett. Het is daar duidelijk aanwezig."
Yeezy seizoen 1
Yeezy seizoen 2 verdubbelt de militiethema's, deze keer met bomberjacks en fellere tinten in de mix. Sinds de lancering van Yeezy heeft West het merk herhaaldelijk gebruikt als een middel om grenzen in de modewereld te doorbreken en vooruitgang te boeken die zelfs zijn meest controversiële filosofische abstracties niet kunnen verminderen. Yeezy seizoen 3, dat plaatsvond in Madison Square Garden, diende ook als een album release party voor West's 2016 album, The Life of Pablo, en was een concert-achtig, met sterren bezaaid spektakel dat nog steeds wordt geprezen om zijn innovatieve levering.
Yeezy seizoen 2
De weg was echter niet helemaal bergopwaarts - in de zes jaar sinds de oprichting heeft het merk Yeezy een behoorlijk deel tegenslagen gekregen. Toen West nietsvermoedende aanwezigen van zijn seizoen 4-show uren liet wachten voordat de presentatie begon, voelden de gasten zich al geïrriteerd toen modellen zich een weg baanden over de catwalk (letterlijk - velen van hen waren niet in staat om op hun naaldhakken te lopen, wat resulteert in files en er zelfs toe leidt dat model Amina Blue het gewoon opgaf en de hare halverwege de wandeling verwijdert).
De uitrol van Yeezy Seizoen 6, aan de andere kant, haalde de vele krantenkoppen omdat West ervoor koos om de collectie in première te brengen via een social media-campagne in plaats van op een spraakmakende locatie tijdens de modeweek. Door gebruik te maken van de sociale media van zijn toenmalige vrouw Kim Kardashian en andere welvarende influencers (waaronder Kardashians vriendin Paris Hilton), werd de collectie van West stukje bij beetje onthuld op Instagram door middel van paparazzi-achtige shots van zijn geselecteerde influencers. Wests beslissing om de traditionele modeweekfestiviteiten dat seizoen over te slaan, toonde aan dat zelfs toen hij werd omarmd door de wereld van de haute couture, West nog steeds onverschrokken de normen verwierp die het hem opdrong.
Yeezy seasons 7 en 8 brachten taille-lengte en cropped puffers, uitlopende leggings en neutraal getinte, wollen bralettes (evenals een spontane zang/rapping/whatarethoseing debuut van North West op het seizoen 8 Paris Fashion Weekpresentatie). Sneak peeks van seizoen 9 geven aan dat de aankomende collectie zelfs kan veranderen in technische accessoires (West was de afgelopen jaren onvermurwbaar in zijn lof voor tech- en technische tycoon Elon Musk, dus het was eigenlijk slechts een kwestie van tijd voordat hij een sprong maakte in die wereld zelf).
Al met al, ondanks de uitgebreide lovende kritieken die het merk Yeezy in de loop der jaren heeft opgebouwd, hebben Wests niet aflatende gekke capriolen door de jaren heen hem in staat gesteld zijn status van buitenstaander te beschermen tijdens zijn succes.
North betreedt het podium tijdens Yeezy Seizoen 8. Foto: Getty Images/Arnold Gerocki.
In juni zal de langverwachte Yeezy X Gap-samenwerking worden vrijgegeven - een volledig cirkelmoment voor West, aangezien hij niet alleen de kneepjes van het vak bij Fendi leerde, maar ook inzicht kreeg in de modebranche door een onofficiële periode bij Gap in 2009, waar hij werkte onder Gap-ontwerper Patrick Robinson. Het eerste stuk dat is onthuld is een felblauwe ronde jas. Gebaseerd op andere previews van de collectie, zal de lijn lijken op een typische Yeezy-lijn, met veel neutrale kleuren, pufferjacks, oversized hoodies en zelfs kaki (het is tenslotte een Gap-samenwerking).
Na een 10-jarige samenwerkingsovereenkomst te hebben getekend, wordt de aankomende collectie geleid door de 25-jarige, Nigeriaans-Britse ontwerper Mowalola Ogunlesi, die in het verleden op maat gemaakte stukken heeft ontworpen voor vooraanstaande beroemdheden, variërend van Drake tot Naomi Campbell. Als deze samenwerking voor Gap kan doen wat Yeezy voor Adidas deed bij het begin van hun samenwerking in 2015, zou Gap aan de vooravond van zijn eigen ontzagwekkende comeback-verhaal kunnen staan.