Jacquemus + Nike: alles over de nieuwe Le Sac Swoosh-tas
De samenwerking tussen de twee merken gaat verder en wordt aangevuld met een schoudertas van Simon Porte die eruitziet als het logo van Nike.
Sinds 2022 verrukt Simone Porte Jacquemus en Nike ons met visuele productcombinaties, zoals de Nike Air Humara sneakers en de J Force 1. Maar deze keer is het anders. De samenwerking tussen Jacquemus en Nike brengt een ongelooflijke drop uit: een Jacquemus Le Sac Swoosh-schoudertas met de kenmerkende vorm van het logo van het partnermerk, namelijk Nike. De vraag is: is het nu een Jacquemus of is het Nike?
Om de release van de Jacquemus + Nike-tas - zoals elke voorjaarsmodecampagne - aan te kondigen, werd een gezamelijke strategie gekozen om een uitstekende getuigenis erbij te betrekken. Dit keer is het de sprinter en kampioen op de 100 meter sprint in Boedapest 2023 Sha'Carri Richardson, een expert op het gebied van tijd en prestaties. Uit het campagnebeeld dat als teaser op sociale media is vrijgegeven, zijn enkele opvallende kenmerken heel duidelijk, zoals de overdreven manicure en de tatoeage op de rechter onderarm.
De visuele kracht van het Nike Swoosh-logo is gecreëerd door een vrouw
Maar hoe kwam dit iconische logo tot stand? Toen Phil Knight en Bill Bowerman in 1964 Blue Ribbon Sports in Portland openden, waren ze simpelweg distributeur van de populairste basketbalsneakers van dat moment, de Japanse Onitsuka Tiger. Maar toen tijd verstreek en naarmate de zaken succesvol werden, realiseerden ze al snel dat het lucratiever was om hun eigen sneakers in house te produceren. Maar met welk logo? Knight was toen ook hoogleraar accounting aan de Portland State University en hij liet de kans niet voorbijgaan om student grafisch ontwerp Carolyn Davidson te vragen een indrukwekkende logo te ontwerpen om die nieuwe sportschoenen beter te verkopen.
Weinig mensen weten dat lang voordat het Swoosh werd genoemd, het Nike-logo oorspronkelijk The Sript van Davidson heette. Het wilde dat precieze gevoel uitdrukken van wanneer iets of iemand ons snel voorbijloopt. Zodra het wordt uitgesproken, roept het onmiddelijk beelden van snelheid en beweging op. Achter de betekenis van het Nike-logo schuilen de vleugels van de Griekse godin Nike, een weergave van de overwinning in mythologisch formaat, dus van waarden als sportiviteit, overwinning en dynamiek. Pas in 1995 registreerde Nike definitief het Swoosh-logo in het zwart zoals we dat nu kennen.
Jacquemus + Nike, net als de drie versies van de Le Sac Swoosh
De Jacquemus + Nike Le Sac Swoosh zijn gemaakt in Japan, gemaakt van leer met een verstelbare leren schouderband en kosten € 420.