Sustainable sportswear: wat maakt deze sportmerken precies duurzaam?
Dat mode grote neveneffecten heeft op de planeet en de mensheid wisten we al langer. Toch heeft het lang geduurd voor grootschalige verandering op gang werd gebracht. Sportmerken wereldwijd investeren meer en meer in een duurzaam businessmodel. Zo wordt er getracht gebruik te maken van ecologische, gerecycleerde materialen en verbeterde werkomstandigheden voor arbeiders (denk aan de ramp in de textielfabriek in Rana Plaza in Bangladesh die duizenden levens kostte).
Nike
Nike is ongetwijfeld een van de grootste en meest invloedrijke spelers wereldwijd op vlak van sportswear. Met het motto “Move to zero” streeft Nike ernaar een CO2-neutrale en afvalvrije productie te realiseren. Een van de belangrijkste stappen in dit proces is de juiste materiaalkeuze aangezien materialen 70 procent van de ecologische voetafdruk van een product bepaald. Zo worden er voor het bovenwerk van de Flyknit schoenen 6 à 7 plastieken flessen gebruikt. Verder maakt het merk gebruik van gerecycleerd nylon en duurzaam katoen. Bij de productie van gerecycleerd nylon wordt tot 70 procent minder koolstof uitgestoten. Het nylon wordt gewonnen uit zwerfvuil als visnetten, tapijten en industriële plastics. Verder wordt er bij Nike jaarlijks meer dan 680 000 ton katoen gerecycleerd. Zo draagt het bedrijf haar steentje bij aan de bodemkwaliteit en natuurlijke leefomgevingen. Verder werkte Nike in 2020 wereldwijd op 48 procent hernieuwbare energie.
Atelier Manola
Atelier Manola, opgericht door influencer Belen Hostalet, streeft ernaar sportkleding te creëeren die vrouwen de beste versie van zichzelf doet voelen en dit op een duurzame en ethische manier. De collectie is ontworpen in Barcelona en geproduceerd in Europa. Het merk werk met een pre-order model wat betekent dat de stuks worden verkocht alvorens ze worden geproduceerd wat zorgt voor een lagere ecologische voetafdruk. Pre-order betekent namelijk minder impulsaankopen en minder overproductie. Verder wordt er net als bij Nike gebruikgemaakt van gerecycleerd nylon.
Pangaia
Pangaia is vooral gekend voor zijn kleurrijke joggingpakken, maar recent bracht het duurzame merk ook een activewear collectie op de markt. Hierbij trachten ze de balans te vinden tussen duurzaamheid en functionaliteit. De ‘plant-powered activewear’ is gemaakt van biologisch nylon en stof vrij van fossiele brandstoffen op basis van castor olie. Op deze manier wordt de voedselketen niet verstoord aangezien castor olie geen voedingsgewas is. Het doel van Pangaia is een positieve klimaatimpact te maken en een stapje verder te gaan dan klimaatneutrale merken door meer terug te geven aan de planeet dan het wegneemt. Bij aankoop van elk product wordt er een boom beschermd of geplant via het ‘Tomorrow Tree Fund’.
Filippa K Soft Sport
Filippa K maakt gebruik van een circulair model om te streven naar duurzaamheid. Zo streven ze ernaar consumptie te verlagen door kledingstukken te produceren van betere kwaliteit die langer meegaan. Verder geloven ze in de juiste behandeling van kleding en, indien nodig, reparatie. Filippa K heeft ook een eigen tweedehandsshop in Stockholm om de items die je niet meer draagt te verkopen. Tot slot wordt het materiaal en de overschotten van vorige collecties door gerecycleerd en gebruikt in nieuwe collecties.
Odlo
Het Noorse merk Odlo heeft duurzaamheid sinds het onstaan hoog in het vaandel gedragen. De waarden van odlo zijn dan ook verantwoordelijkheid, actie en transparantie. Zo recycleerde Oldo 210 ton plastieke flesjes tot polyester in 2020 en wordt er enkel gerecycleerd katoen gebruikt voor e-commerce en het verschepen van producten. Verder hecht het bedrijf veel waarde aan social responsability.