Mode

Interview met Dolly Sports: upcycling athleisure met nineties invloeden uit Nederland

Princess Diana meets Michael Jordan. Zo omschrijft Eline Starink haar nieuwe athleisure merk Dolly Sports. L'Officiel treedt in dialoog met Eline over het belang van upcycling in mode en haar link met Noorwegen waar ze 22 jaar woonde.
clothing apparel mobile phone cell phone phone electronics person human home decor

Hoe zag je leven eruit voor Dolly Sports?
Mijn leven is niet veel veranderd. Voor Dolly Sports heb ik acht jaar lang met veel plezier aan mijn ander merk gewerkt. Het leven bestond uit mijn twee kleine kinderen, man, familie, vrienden, vakantie vieren, sporten, werken en genieten van het leven. Eigenlijk vrijwel hetzelfde als nu - de vakanties dankzij de corona (haha).
 

Wat was de aanleiding om Dolly Sports te lanceren?
Mijn roots liggen in Noorwegen, waar we mode op een andere manier zien. Zelf droeg ik overdag altijd al sportieve kleding. Veel athleisure merken zijn gericht op performance sport of casual streetwear. Wat ik zelf miste, was athleisurewear vanuit een modisch standpunt ontworpen, zodat je leuk naar en van de sportschool gaat. En wat te mooi is om daarna uit te trekken, dat is de bedoeling van Dolly Sports. Daarnaast heerst de trend van bewuster leven nu al een tijdje, op vlak van voeding, sport, sociaal leven of spiritualiteit. Ik zie dit dan ook niet als een trend, maar als het nieuwe normaal. 
 

Wat is de inspiratie achter Dolly Sports?
Ik ben grote fan van de vintage sportieve stijl, vooral de 80’s en 90’s inspireren mij enorm. De collecties zijn altijd een mix: gesofisticeerd sportief en stoer. Princess Diana meets Micheal Jordan. Ik heb het niet zo met de huidige 21ste eeuw. De jaren daarvoor hadden advertising en producten meer persoonlijkheid en diepte.
 

Wat is jouw persoonlijke favoriet uit de collectie?
Eerlijk, ik draag alles zo graag! Dat is dus precies wat ik miste: toffe sportkledij die je overdag ook evengoed draagt. Ik loop de hele dag in Dolly Sports, zelfs op restaurant, tijdens een meeting of op weg naar de sportschool. Alles hangt af van de styling.
 

Full glam of toch activewear?
It’s all in the mix. Activewear met een goede sophisticated twist, daarom ben ik een echte Dolly.

 
 

Wat is jouw persoonlijke visie op mode?
De ontwikkelingen zijn eindeloos op het gebied van mode en het nieuwe bewust leven. Ik zie comfort als het nieuwe modebeeld. Sportkledij richt zich nu op de mode. Athleisure kledij wordt het nieuwe denim.
 

Wie is je stijlicoon?
Er zijn zoveel verschillende vrouwen die mijn inspireren. Cliché, maar als ik toch een vrouw moet noemen dan is dat Princess Diana: haar offduty sportieve stijl in combinatie met haar charme en elegantie. Ze is meer dan een stijlicoon voor mij: ze zette zich in voor een ander en dat is voor mij een echt icoon. 
 

Wie zou je graag ooit in Dolly Sports zien?
Ik zie niet zozeer een ultieme vrouw voor mij. Ik zou het liefst zoveel verschillende vrouwen in Dolly zien. Juist de diversiteit zou mij enorm inspireren en weer motiveren. We willen een soort uniform maken waar iedereen zich in kan vinden. Afhankelijk van hoe je het combineert, het stuk is jouw Dolly. Hopelijk vormen we one big team samen... GO TEAM DOLLY! 


Is upcycling belangrijk voor jou?
Upcycling gebeurt eigenlijk al veel langer. Onze voorouders waren al aan het upcyclen zonder zich daarvan bewust te zijn. Zij probeerden geld te besparen, zonder hip of trendy te willen zijn. Momenteel kunnen we er niet meer om heen. Het klimaat verandert en de wereldbevolking neemt toe. Het is tijd om andere mogelijkheden te bedenken. Met Dolly werken we bijvoorbeeld met leftover fabrics. Dit zijn materialen die overblijven van producties. Wanneer die stof ten einde is, kan er niet meer extra  van geproduceerd worden, waardoor je items een limited oplage hebben en je product dus uniek is.

 
 

Heeft de lockdown je businessmodel beïnvloedt?
Eigenlijk zagen we sinds de komst van de lockdown een stijging in de verkoop: iedereen wil comfortabel en stijlvol thuis werken. Het heeft ons in een zekere zin positief beïnvloed.
 

Hoe werkt jullie made-to-order model?
Het made-to-order systeem dat we aanvankelijk hadden, hield in dat er eerst een bestelling moest geplaatst worden vooraleer de stuks in productie gingen. Het was een leuke start, maar moeilijk vol te houden toen het zo’n succes werd.
 

Vintage of designer kledij?
Vintage for sure! Het is veel beter voor het milieu en je bent zeker dat je een uniek item hebt.
 

Wat zijn je plannen voor 2021 met Dolly Sports?
We willen een paar collabs opzetten met andere merken. En dat kan van alles zijn, van kunst tot merken van wintersport. Daarom niet enkel kledij, maar stijlvolle ski's, accessoires of skibotten. Er is zo weinig vernieuwing in kleur, print en design daarin, dus het lijkt mij heel leuk om daar iets mee te doen. Ook willen we Team Dolly uitbreiden met een bredere product range. Ik geloof dat iedereen een Dolly is op zijn eigen manier. 
 

Wat is je advies aan starters in de modesector?
Aan alle ondernemers die willen beginnen: het is cliché maar, gewoon doen! Je moet er goed over nadenken, maar met denken alleen kom je nergens. Op een gegeven moment moet je gewoon actie ondernemen en gaan met die banaan!

0425_1532x1532.jpg
0435_b5677167-7d04-4b97-b49d-13cc00ca82d9_1445x1445.jpg
0204_1443x1443.jpg
0414_1477x1477.jpg
© Dolly Sports

Recommended posts for you