Pierres précieuses: de expo over edelstenen in Parijs met Van Cleef & Arpels
Nicolas Bos deelt met de gebroeders Arpels een tentoonstelling om naar uit te kijken. De president en artistiek directeur van het grote Franse juwelenhuis toont ook een grote voorliefde voor onvoorziene gesprekken. Deze wens om bruggen te slaan tussen filosofieën en expertise, was het voornaamste idee achter de tentoonstelling “Pierres précieuses" oftewel “Edelstenen”. Niet in een kunstmuseum maar in de tijdelijke tentoonstellingsruimte van de Grande Galerie de l'Évolution van het National Museum of Natural History in de Jardin des Plantes in Parijs.
De scenografie van het bureau Jouin Manku werd ontworpen in samenwerking met Van Cleef & Arpels en is geïnspireerd op het project 'The Art and Science of Gems' dat in 2016 plaats vond in Singapore, in het Art Science Museum. Nicolas Bos en Bruno David, voorzitter van het National Museum of Natural History, hebben besloten om een ambitieuze uitbreiding van dit project in Jardin des Plantes neer te zetten. “Onze samenwerking met het museum gaat vandaag verder met de tentoonstelling 'Edelstenen' maar ook met onderzoeksprojecten, conferenties en tentoonstellingen van de School of Jewellery Arts," zegt Nicolas Bos. "Het maakt deel uit van een lange traditie van dialoog tussen esthetiek en wetenschap, tussen kunst en techniek; een dialoog inherent aan onze bedrijven, die Van Cleef & Arpels wil promoten en uitdragen.” François Farges, professor aan het museum, werkte nauw samen met Lise MacDonald, directeur erfgoed en tentoonstellingen bij Van Cleef & Arpels, als wetenschappelijke curatoren van de tentoonstelling. "De grote kracht hiervan is om ons de poëzie en de schoonheid van het mineraal en de edelsteen te laten begrijpen, maar ook de verbluffende verscheidenheid aan verschijnselen die hun uiterlijk bepalen." Bruno David legt uit: “Deze tentoonstelling is symbolisch voor de transversaliteit tussen verschillende werelden. Maar zelfs meer, het getuigt van een vorm van continuüm tussen de producties van de natuur (de mineralen), de aantrekkingskracht die ze op de mens uitoefenen door hun schoonheid en hun zeldzaamheid en de viering ervan door de lapidairen en juwelenontwerpers." Het is een tentoonstelling van objecten waarin stukken uit de prestigieuze collectie van het museum en sieradencreaties uit de erfgoedcollectie van Van Cleef & Arpels centraal staan. Ook veel uitgeleende stuks van particulieren of Parijse instellingen komen aan bod;
De tentoonstelling is onderverdeeld in drie hoofdstukken: het eerste presenteert een groot geologisch fresco vergeleken met opmerkelijke objecten, waaronder een doorboorde schelp van 90.000 jaar oud, gevonden in Algerije en beschouwd als een van de oudste juwelen ter wereld. Opmerkelijk ook en absoluut symbool van de intelligentie van het huis gecombineerd met het genie van de aarde: de Grote Tafel van de Orsini, een meesterwerk van inlegwerk van steen, dat ooit toebehoorde aan kardinaal Mazarin.
Het tweede hoofdstuk van de tentoonstelling beschrijft de zeven geologische principes die ten grondslag liggen aan de vorming van stenen. Je krijgt er de mogelijkheid om elk van deze mechanismen te bestuderen (druk, lucht, water, temperatuur, enz.). Maar ook buitengewone edelstenen (waaronder een prachtige toermalijn uit Mozambique, een neonblauwe, 65 karaat), uiterst zeldzame edelstenen (de ananas opaal) en creaties die voor het eerst in Frankrijk worden tentoongesteld, zoals de diamanten en platina halsband uit 1939 uit de collectie van koningin Nazli van Egypte, de Trèfles uit 1966 in geelgoud, turkoois en diamanten, de Bouquet de bleuets clip uit 1966 in geelgoud, robijn en chalcedoon, de Cravate halsband uit 1954 in platina, saffieren en diamanten, de Gladiator broche uit 1956 ontworpen uit een barokke parel. Of archiefstukken van het museum, edelstenen van de kroonjuwelen van Frankrijk of Franse saffieren, ontgonnen op een geheime plek in het hart van Puy-de-Dôme, en tot slot, de beroemde beeldsteen Le Château die zo welsprekend was voor de poëzie van Roger Caillois.
Het derde hoofdstuk beeldt Parijs af als een plaats van ontdekking, innovatie en onderzoek, of het nu gaat om wetenschappelijke mineralogie, edelsteenkunde of sieraden. Dit hoofdstuk neemt ons mee in de geschiedenis van de Jardin des Plantes, in de mysteries van de kabinetten van zeldzaamheden en de kabinetten van de koning. Ten slotte toont de expo een waar Nicolas Bos bijzonder enthousiast over is, de ultieme ode aan de schoonheid van edelstenen en mineralen: “Er is een kamer die dankzij de tentoonstelling is gerestaureerd waar ik dol op ben: de toermalijnboom gemaakt door Jean Vendôme. Het is voor mij een kunstwerk en kruisbestuiving van sieraden, design en beeldhouwkunst." De must-watch tentoonstelling over edelstenen, die de kijker informeert, onderricht en verbaasd achter laat...
De tentoonstelling ““Pierres précieuses” is tot 14 juni 2021 in de Grande Galerie de l'Évolution te bezichtigen,
Jardin des Plantes, 36, rue Geoffroy-Saint-Hilaire, Parijs 5e.