Ik koop (jong) Belgisch: 7 merken om in de gaten te houden
Rosie Antwerp
Zussenduo Ellen en Marie Martens lanceren in juni 2021 Rosie Antwerp. Een nieuw merk om in de gaten te houden met unieke prints, designs en technieken. Om te starten creëerde het pas afgestudeerde duo een unisex apparel collectie met de tekeningen van Marie.
In september zal het aanbod uitgebreid worden met een prêt-à-porter vrouwencollectie. De zussen noemen het zelf “affordable luxury: unieke prints en designs aan eerlijke prijzen.” Leuk om te weten: het merk is vernoemd naar een van hun belangrijkste inspiratiebronnen, hun jongere zusje Roos.
Verkrijgbaar op de website. Prijzen Rosie Apparel vanaf 55 €.
Charlotte Beaude
De jonge Brusselse ontwerpster Charlotte Beaude serveert luxueurze foulards voor een gedistingeerde hoogzomer. Na twee jaar hard werken brengt interieurontwerpster Charlotte Beaude haar debuutcollectie op de markt met tassen en sjaals met een hoog glamourgehalte. Beaudes belangrijkste inspiratiebronnen zijn de vrouwen uit haar familie, namelijk haar grootmoeders en overgrootmoeder. De drie tassen uit haar eerste collectie zijn dan ook op hen gëinspireerd.
De foulards gemaakt uit zijde en kasjmier uit Italië en geproduceerd in Frankrijk kunnen door het aanbod in verschillende afmetingen (138 cm x 200 cm, 85 cm x 85 cm en 30 cm x 30 cm) gedragen worden als jurkje, top, sluier of sieraccent om de hals of de pols. Hoe je ze ook beslist te dragen, een grand chic uitstraling is gegarandeerd.
Prijzen varieren van 54 € voor een 30 x 30 foulard tot 1820 € voor een handtas.
Lies Mertens x Shirley Villavicencio Pizango
Lies Mertens presenteert haar derde limited edition samenwerking. Na architect Camiel van Noten en kunstenares Sofie Marijnissen besloot Lies Mertens dit maal de handen in elkaar te slaan met veelbelovende kunstenares Shirley Villavicencio Pizango. Het resultaat is een limited edition tas die danst langs de grens tussen mode en kunst. De intieme portretten en het levendige kleurgebruik inspireerde Lies Mertens met als resultaat enkele unieke creaties.
Op 19 juni 2021 worden er in de flagship store van Lies Mertens in Antwerpen 10 exemplaren live beschilderd door Shirley Villavicencio Pizango. Daarnaast zal één uniek exemplaar verloot worden ten voordele van 11.11.11.
Bernadette Antwerp
Bernadette is een Antwerps modelabel van moeder-dochter-duo Bernadette en Charlotte de Geyter. Een gedeelde visie voor luxueuze mode is terug te vinden in zowel de prêt a porter collectie als de homeware collectie. De unieke botanische prints die Bernadette kenmerken werden gecreerd door Charlotte zelf die studeerde aan de Antwerpse mode academie.
Verkrijgbaar in geselecteerde winkels en op de website.
Morobé
Morobé is een Belgisch schoenenlabel opgericht door Virginie Morobe in 2015. Met haar schoenencollectie tracht Virginie vrouwen te motiveren om de beste versie van zichzelf naar buiten te brengen, en dat in een mooi schoentje. Ze gelooft dat een oufit gebaseerd moet worden op de keuze van schoenen en niet andersom.
Ga voor je een paar comfortable, maar toch chique instappers of toch een elegante schoen met hak, de collectie in verfrissende en stijlvolle kleuren is terug te vinden online of deze zomer in hun pop-up in Knokke.
Kaai bags
Inge en Helga, twee actieve vrouwen die voor hun job van de ene meeting naar de andere holden, besloten zelf een tas te ontwerpen die naast praktisch ook stijlvol is. Met een oog voor detail, combineerd KAAI functionaliteit en veelzijdigheid zonder in te boeten aan stijl. De luxueuze tassen helpen vrouwen hun drukke, on-the-go leven te organiseren op een stijlvolle manier.
Verkrijgbaar in flagshipstores in Antwerpen en Brussel of online op de website.
Clio Goldbrenner
Het merk bestaat al even, maar is wel sinds kort met een nieuw Belgisch project gestart. Clio Goldbrenner richtte in 2001 het gelijknamige merk op met lederen tassen. Voor haar tiende verjaardag brengt Clio haar meest iconische bestsellers opnieuw op de markt met nieuwe tinten om bij weg te dromen zoals glinsterend goud, vermiljoenrood en cyaanblauw. Verder lanceert Clio een nieuw project labo CLIO.GOLDBRENNER, dat zich engageert voor jonge ondernemers. Deze jonge, talentvolle desgners maken vanaf nu deel uit van de artistieke directie - met aan het hoofd onderneemster Marie Mys - en zullen zorgen voor nieuwe inspiratie in de huidige lijn.
Leuk om in het oog te houden deze zomer zijn pop-ups zoals ‘Le 249’ in Knokke en vanaf september lanceert Clio een reselling platform voor wie zijn pre-loved handtassen wil doorverkopen.
De 10 years Clio collectie is beschikbaar in de winkels vanaf eind juni.