Mode

De Head of Design van Coperni over ongekend populaire jurk uit de lente-zomer 2023 show

Het lijdt geen twijfel: als er maar één beeld over zou blijven van de Fashion Week lente-zomer 2023 in Parijs, dan is het wel die van Bella Hadid die wordt verdampt met een vloeibaar materiaal, dat als bij toverslag, bij contact met haar huid, verandert een fantastische witte jurk.

dance pose leisure activities stage person human dance

Het moment, dat miljoenen mensen op sociale netwerken boeide, vond plaats in het Museum of Arts and Crafts in de laatste negen minuten van de Coperni-parade van het duo Arnaud Vaillant en Sebastien Meyer, de twee jonge talenten die niet bang zijn om het verfijnde modepubliek te verbazen met vernieuwende ideeën.

Maar met die goocheltruc deden ze meer dan verrassen: ze schreven geschiedenis. De bevoorrechte aanwezigen (nog voordat ze wisten wat daar zou gebeuren, was de Coperni show al een van de meest gevraagde van de week), konden met eigen ogen de ongelooflijke metamorfose aanschouwen van een vloeistof naar een stof en van een stof naar een jurk, "een futuristische fusie van wetenschap en mode", zoals het duo het omschrijft. The feature is here.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0.00%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
Advertisement
De gespoten jurk van Bella Hadid op de catwalk van Coperni tijdens Paris Fashion Week

Maar toen de technici van het team onder leiding van de Spaanse wetenschapper Manel Torres, uitvinder van het materiaal, het lichaam van het model bedekten, was het de beurt aan Charlotte Raymond, de Head of Design van het merk, om de laatste - en essentiële - touch aan de jurk te geven. Ze transformeert het van een curiositeit naar een Coperni-creatie, voor de ogen van een gefascineerd publiek.

Zelfs te midden van de wervelwind van de media die niet stopt, konden we even met haar in gesprek zodat ze haar ongekende ervaring met L'Officiel kon delen.

person human clothing apparel arm
person human dance dance pose leisure activities
person human clothing apparel
person human clothing apparel
Charlotte Raymond, Design Director bij Coperni.

Hoe voelde je je precies op dat moment, werkend met alle ogen op jou gericht?

Charlotte RaymondHet was eigenlijk heel vreemd. Ik was op een missie, erg gefocust op wat het Torres-team aan het doen was en op de jurk die werd gemaakt. Het was koud. Het materiaal is erg koud op het moment van aanbrengen en bovendien veroorzaakt de verdamping een windeffect. Het heeft ook een vrij intense geur, daarom hebben we het beluchtingssysteem op maximaal gezet, om het publiek niet te storen. Van mijn kant was ik super gefocust en liet mijn bezorgdheid me niet onderdompelen. Ik werd gewoon meegesleept door emotie toen het allemaal voorbij was.

Was het de bedoeling dat je die meesterlijke snit zou doen, de snit die je in de jurk maakte en de aanraking in de riem?

Ja, dat hadden we al gepland. We hadden ons vier maanden op dat moment voorbereid toen we naar Londen gingen om Torres te zoeken en hij liet ons zien wat hij aan het doen was. We vonden het fantastisch. Daarna gingen we terug om de test te doen met een model en daarna repeteerden we nog twee keer in Parijs, de laatste de dag voor de show. Een paar weken eerder hadden de jongens me zelfs gevraagd om het podium op te gaan, omdat ze het een beetje pretentieus vonden dat Sebastien het deed en ze liever iemand waren die de studio vertegenwoordigde, en ik deed het natuurlijk met veel plezier. Het was een unieke ervaring.

Was je zenuwachtig voor de show?

Een beetje, namelijk de risico van het 'live'. We wisten niet of de stoommachine zou werken, of de jurk goed bedacht zou zijn. Het is behoorlijk solide spul, maar hey, als je live bent, weet je het nooit. Er had van alles kunnen gebeuren.

Wat is dat voor magisch spul?

Opgemerkt moet worden dat het materiaal naast mode ook andere toepassingen heeft. Torres werkt voor de farmaceutische industrie, voor beschermende kleding, voor verband, pleisters... Eerst lijkt het alsof het spinnenwebben zijn, dan stollen de lagen en worden een weefsel dat zacht aanvoelt maar elastisch en poreus is, eigenlijk een katoenen trui. Heel fijn. De formule is geheim, maar ik weet dat het hypoallergeen, wasbaar is, kan worden opgelost en oneindig kan worden hergebruikt, door het terug te plaatsen in de fles van de oorspronkelijke oplossing om het te regenereren.

Maar ik kan me voorstellen dat dat laatste niet het geval is voor deze jurk.

Nee! Het blijft in ons archief of in onze showroom. Het was een geweldige ervaring. En dan zullen we blijven werken met het wetenschappelijke team aan andere projecten... Arnaud en Sebastien zijn gepassioneerd door nieuwe technologieën.

Er werd vernomen dat Bella, later backstage, zei dat dit een hoogtepunt in haar carrière was geweest. Heeft ze je iets gezegd terwijl je aan haar werkte?

Vanwege haar schema hadden we niet met haar kunnen repeteren, dus ze was een beetje nerveus, maar dat was helemaal niet te zien. Van tijd tot tijd hief ze haar armen op een zeer sierlijke manier boven haar hoofd. Soms zei ze kleine troostende woorden tegen me, soms glimlachte ze naar me en wierp me bemoedigende blikken toe. En vergeet tegelijkertijd niet dat ze het erg koud had. Maar het was erg leuk, een intiem moment. Daarom hebben we dit jaar besloten om de show in een kleine ruimte te doen, omdat we het belangrijk vonden dat Bella zich op haar gemak voelde, omdat het niet gemakkelijk is om praktisch naakt voor een publiek te verschijnen. Tot slot waren we blij dat er veel minder mensen waren dan voorgaande jaren.

Ook jij was gekleed in een bodysuit van technologisch geavanceerd materiaal.

Ja, het is de C+ jersey, een materiaal dat we hadden ontwikkeld voor de zomercollectie van 2021, kreukvrij en antibacterieel, verkregen met een speciaal proces dat bacteriën blokkeert en het een waterdichte consistentie geeft waarvan we dachten dat het zeer aangepast was aan de moment.

Hoe hebben jullie het daarna gevierd?

We hebben backstage wat gedronken met alle modellen die de voorstelling hadden gezien. En daarna gevierd met het hele team. En na een korte nachtrust werden we wakker en zagen de enorme impact die het had gehad. Coperni's Instagram-account werd geblokkeerd omdat er zoveel bezoeken waren dat het een bug werd en het in San Francisco moest worden opgelost.

En alsof dat allemaal niet genoeg was om mensen over Coperni te laten praten, was er de gouden tas...

Ja, het is een nieuwe editie van de Swipe, de iconische tas van het merk, geïnspireerd op de Mode Avion van de iPhone. Voor dit seizoen had Sebastien het idee om het in 18k goud te maken. We werken samen met het Italiaanse bedrijf Semar, die het met de hand heeft gemaakt. Net als de jurk kan het goud in de tas ook worden hergebruikt omdat het kan worden omgesmolten. We weten niet of we het gaan verkopen (het kost 150.000 euro) of het omsmelten om iets anders te doen.

Het lijkt mij dat het probleem van Coperni is dat ze nu de lat heel hoog hebben gelegd voor de volgende show...

Precies. We gaan een creativiteitstest doen!

Tags

Recommended posts for you