Halston: de kostuumontwerpster van de Netflix-serie vertelt over de tijdloze ontwerpen
Halston veroorzaakte een revolutie in de mode aan in de jaren zeventig. Hij stond bekend om zijn met batik kaftans, zijn gebruik van Ultrasuede, zijn halterjurken en zijn bijna naadloze ontwerpen (hij naaide graag met zo weinig mogelijk naden). Kostuumontwerpster Jeriana San Juan kreeg de opdracht om een aantal van zijn sartoriale innovaties na te bootsen in Ryan Murphy's nieuwe serie Halston, die 14 mei op Netflix verscheen.
De vijfdelige serie, met Ewan McGregor in de hoofdrol als het wonderkind, richt zich op de reis van de Amerikaanse ontwerper. Hij is zowel hoedenmaakster bij Bergdorf Goodman, als kledingicoon die bekend staat om zijn feesten in Studio 54 en zijn omgang met actrice Liza Minelli (Krysta Rodriguez), juwelenontwerpster Elsa Peretti (Rebecca Dayan) en andere figuren uit het New Yorkse nachtleven van die tijd. Het leven van glamour en overdaad van de ontwerper werd uiteindelijk beperkt in de jaren tachtig, toen hij uit zijn bedrijf werd gezet, voordat hij op 57-jarige leeftijd voortijdig stierf aan aids. Van de jaren 1950 tot de jaren 1990 weerspiegelt Jeriana San Juan de evolutie van de ontwerper via de kostuums van de show - zowel Halstons persoonlijke stijl als de mode die hij creëerde.
This is a modal window.
"Toen ik Daniel Minahan, de regisseur, voor het eerst zag bij onze ontmoeting voor het project, heb ik ongeveer een uur aan een stuk over Halston zitten praten", vertelt Jeriana San Juan. Ze ging door foto's van Halstons werk uit de archieven van Vogue en Women's Wear Daily, en graafde naar zijn vroegste, soms ondergedocumenteerde werk. "Ik wilde hem echt als ontwerper bestuderen en zijn perspectief goed begrijpen", zegt ze.
Dit was essentieel voor scènes als de reimagining van Halstons tie-dye runway collectie uit de late jaren zestig. Jeriana San Juan was in staat twee originele kaftans uit die periode van Halstons werk te bemachtigen om in de show te gebruiken, maar het vinden ervan was geen geringe opgave. "De ongelukkige factor van zijn nalatenschap is dat al zijn archieven werden ontmanteld toen hij Halston verliet," legt de kostuumontwerper uit. Om de zeldzame stukken te verwerven, wendde zij zich tot privé-verzamelaars, handelaars in vintage kleding en voormalige Halstonettes, zoals Chris Royer, die kleding van de ontwerpster hadden gekregen. De rest hebben zij en haar team gemaakt. Dit omvat een jurk die het publiek Ewan McGregor in de serie ziet maken, waarmee Jeriana San Juan "alle magie en iconische elementen van zijn werk wilde laten zien." Ze koos voor een één-naad, gebatikte kaftan.
"Ik wilde iets maken dat je voor de camera zou kunnen zien draaien, om het publiek voor te lichten over wat vooroordelen zijn," legt de kostuumontwerpster uit. "En voor de echte modeliefhebbers, ik wilde dat ze de kaftan zagen en echt begrepen dat het een eerbetoon was aan deze zeer iconische vorm en silhouet."
Om Ewan McGregor te helpen de geest en de gebaren van de ontwerper te belichamen, leidde Jeriana San Juan hem door de constructie van het stuk en leerde hem wat bias is (dat is wanneer de stof diagonaal wordt gesneden, waardoor het meer elasticiteit krijgt en beter over het lichaam valt). "Het stuk met Ewan bestuderen was geweldig omdat hij zo snel leert," zegt ze. "Hij is geweldig."
Ze kleedde Ewan McGregor ook in een palet en stoffen die gedurende de serie evolueren, om de verschillende periodes van zijn carrière aan te duiden. We zien het personage bijvoorbeeld in grijs op de zachtere momenten, maar als er omwentelingen in zijn leven plaatsvinden, wordt rood een overheersende kleur. Deze kleur is ook verbonden met Halstons creaties in deze tijd, wat deze fase van zijn leven nog benadrukt.
Andere momenten die in de serie opnieuw aan bod komen, zijn de legendarische modeshow Battle of Versailles in 1973, de feestjes van de ontwerper in Studio 54 en nog meer ongedwongen scènes met Halstons hippe vrienden. "Er zat veel inventiviteit in die momenten," verzucht de kostuumontwerper over het laatste. "Ik heb geprobeerd een volledig gerealiseerd mens te laten zien en wat hij zou hebben gedragen op een persoonlijker moment dat niet was gefotografeerd. Halston kleedde zijn muzen en de vrouwen met wie hij zich omringde. Of het nu [Anjelica] Huston of Liza Minnelli was, ze droegen altijd Halston omdat ze ambassadeurs waren voor zijn merk. Dit was dus een geweldige kans voor mij om een eerbetoon te brengen aan enkele van zijn andere stukken die niet op de catwalk zijn gezien."
Jeriana San Juan wilde niet alleen de kleding van Halston namaken, maar ook de ontwerper eren door te laten zien hoe zijn werk zich onderscheidde van andere stijlen uit die tijd. "Mijn liefde voor mode gaat veel verder dan Halston, dus ik wilde het doek helemaal beschilderen met niet alleen hoe Halstons omgeving eruit zou zien, maar ook hoe hij eruit zou zien in contrast met de rest van de modewereld om hem heen," legt ze uit. "Op veel momenten bestudeerde ik echt de textielpatronen van elke specifieke periode die we doorliepen, aangezien Halston vaak werkte met heldere, gedurfde, effen kleuren. Ik wilde dat op een artistieke manier laten zien in relatie tot de vele patronen en vele andere kleuren die er waren, zodat zijn altijd opviel in zijn omgeving."