Alles over de gothic-mode in de horrorfilm Nosferatu
Nosferatu van Robert Eggers, die op 25 december 2024 werd uitgebracht, speelt zich af in Duitsland in de jaren 1830 en heeft een sterrencast met onder andere Lily Rose Depp, Nicholas Hoult (bekend van Skins) en de legendarische Willem Dafoe.
Dus, hoe heeft Linda Muir de kruising tussen klassieke tragedie en hedendaagse mode herdefinieerd?
Het is duidelijk dat Muir en haar team geen enkel detail hebben overgeslagen, van het zoeken naar de juiste stoffen door 19e-eeuwse Duitse stoffenboeken en unieke vintage stukken te raadplegen, tot het bedenken van een volledig nieuwe versie van hoe een vampierfilm eruit zou moeten zien. Muir lette op hoe de kostuums kaarslicht reflecteren en zich mengen met de duisternis, zodat wanneer we eindelijk graaf Orlok zien, gespeeld door Bill Skarsgård, hij nog echter lijkt.
"Alle verschillende culturen [die in de film worden afgebeeld] moesten bestudeerd worden, stoffen moesten worden gezocht, ontwerpen besproken met de kleermakers. Ik begon met schetsen en het zoeken naar stoffen, nadenkend over zaken zoals, zal het personage in vuurlicht, cameraverlichting of maanlicht worden gezien? Dan kies je stoffen met gouden of zilveren draad die het licht reflecteren. Daarna begonnen we met het maken van prototypes en het passen van de kostuums met de acteurs. Toen realiseerde ik me dat deze jas dikker moest zijn, die andere jas had voering nodig om het juiste gewicht te geven, de mouwen moesten langer zijn, enz." deelt Linda Muir.
De kostuums zijn werkelijk de hoofdrolspelers in de film, van jassen die doen denken aan de herfst/winter 2012 collectie van Prada, de iconische trenchcoat van Burberry, tot de zachte korsetten die de geest van Vivienne Westwood en John Galliano voor Dior oproepen, de nachtkleding met de puurheid van CHANEL en Chloé, en gedurfde prints zoals Hermès en Guo Pei.
Muir ontwierp verschillende outfits die de sociale klasse van die tijd weerspiegelen, inclusief rouwkleding, zoals de rouwoutfit van Lily Rose Depp met een zwarte jurk, passend bij de mode van die periode. Het gebruik van volumineuze en gelaagde mouwen voegde grandeur en dramatiek toe aan haar personage, wat de emotionele lading van het verhaal versterkte. De ingewikkelde patronen op de korsetten vertellen hun eigen verhaal, reflecteren de diepe thema’s in de scènes waarin ze verschijnen. De aandacht voor kleurtheorie en contrasten verhoogde de visuele ervaring, vooral in combinatie met het grijze licht dat de film doordringt, waardoor een sombere sfeer ontstond die de spanning in het verhaal benadrukte.
In een interview met Harpers Bazaar deelde Linda Muir:
"Robert houdt van zwart, wit en grijs, terwijl ik van kleuren hou. Dus we wisselen altijd uit om een balans te vinden. Ik probeer de kleuren die ik leuk vind te controleren en te gebruiken, en ze te combineren. Ik moet ook rekening houden met historische nauwkeurigheid, vooral de werkelijke stoffen uit de periode vóór 1838. Als je naar stoffen of monsters uit die tijd kijkt, zie je dat het een zeer interessante maar ook vreemde periode was qua patronen. Een stof kan strepen, paisley en ombré combineren op hetzelfde materiaal. Het is fascinerend, maar soms ook verwarrend voor het oog."
De film recreëert de kostuums van graaf Orlok door de nadruk te leggen op lange lijnen, rijke texturen en een monochrome kleurenpalet dat de gotische esthetiek oproept. Deze elementen echoën hedendaagse modetrends, waarbij ontwerpers zoals Rick Owens en Comme des Garçons experimenteerden met vormen en texturen, geïnspireerd door historische stijlen. De vreemde en onrustige elementen in Orloks kostuums weerspiegelen bredere thema’s van duisternis en identiteit, dingen die we terugvinden in moderne collecties, waar het vertellen van verhalen door design centraal staat en perfect illustreert hoe klassieke horror de huidige mode beïnvloedt. Heeft Nosferatu de gothic mode veranderd? Het is moeilijk te zeggen, aangezien dit een historische film is met regels die moeilijk toe te passen zijn op hedendaagse mode, maar het is duidelijk dat de haute couture en de dramatiek ervan wel degelijk beïnvloed zullen worden.