Mode

Elza Wandler over het grote succes van de Wandler culttassen

Het label van Elza Wandler (35), dat tijdens de laatste Amsterdam Fashion Week het 5-jarig bestaan vierde, heeft met haar hedendaagse vrouwelijke tassen wereldwijd een status als cultmerk verworven. We spraken de Nederlandse ontwerpster in Antwerpen over haar grote succes.

Elza Wandler
Elza Wandler © Dion Bal

Haar tassenmerk Wandler noemen? De oma van Elza Wandler, Mia, had vijf jaar geleden  de tranen van het lachen in haar ogen staan toen ze het aan de telefoon vertelde. Ook haar moeder barstte in lachen uit. “En dat terwijl even daarvoor een vriend tegen mij zei tijdens het brainstormen over de naam: 'Maar jouw achternaam is toch heel erg goed?' Ik snap het wel, als Wandler je achternaam is, dan associeer je dat niet direct met een merk. Maar het grappige is: ondertussen voelt Wandler niet meer als mijn achternaam, maar juist als een merk.”

En dat merk wordt inmiddels wereldwijd verkocht, ligt prominent bij de grootste warenhuizen en wist ondertussen een grote fashion fanbase aan zich weten te binden. De in Amsterdam gevestigde Nederlandse ontwerpster presenteert tijdens Paris Fashion Week de nieuwe collecties en vierde tijdens Amsterdam Fashion Week de Wandler birthday bash. Mét een appeltjesgroen thema, want net daarmee zag Wandler jaren geleden een gat in de markt. Ze debuteerde met de Hortensia-tas, een ronde tas met bovenhandvat in kalfsleer.

coat clothing suit formal wear blazer jacket long sleeve handbag overcoat fashion
(links) de Hortensia Medium Ivory en de Carly Mini en Gaia Sandals Black Dye (rechts)

Het was echt toeval dat het vijfjarig bestaan samenviel met Amsterdam Fashion Week. Normaal pak je misschien niet zo uit, maar het was die exacte datum in augustus dat Wandler is ontstaan. Er werd dan ook geen nieuw product voorgesteld, maar het event was juist bijzonder omdat de handtekening van Wandler, waar ik vijf jaar hard aan heb gewerkt, zo herkenbaar was. Middels de visual language, dus kleur, vormgeving en samenwerkingen, herkenden mensen dat ze op een Wandler feest waren.” De gasten, waar L’OFFICIEL België ook een van was, werden over een verlicht pad naar het Van Eesteren Paviljoen in Amsterdam geleid voor een rave in het gebouw omhuld in een groene puffer dankzij kunstenaar Elsemarijn Bruys. Binnen waren de lichten neongroen, de drankjes groen en blauw en de geliefde Hortensia-tas werd boven de DJ-booth geprojecteerd.

Hoewel de naam voor hilariteit heeft gezorgd, was het voor iedereen wel duidelijk dat Elza een eigen label zou starten. “Ik ben een geboren ondernemer. Als kind wist ik al: ik ga een eigen bedrijf starten. Dus daar keek niemand van op. Ik heb eerst een tijd fulltime bij Levi’s gewerkt als ontwerpster om te leren. Je moet er klaar voor zijn om onder je eigen naam te designen, dat doe je niet twee keer."

suit formal wear clothing coat blazer jacket handbag bag accessories glove
Elza Wandler met de Penelope

L'O: Nu kan je familie zeker niet anders dan trots zijn?

Elza Wandler: Absoluut. Mijn oma doet nu de boodschappen in haar dorp in Limburg met de Mia Tote, de tas die ik naar haar heb vernoemd. Dat is toch hilarisch?! Ze bewaart het knipsel van every single interview en laat het aan iédereen zien, inclusief mijn familie in Oostenrijk. Mijn tantes daar hebben ook Wandler tassen in hun garderobe, hun achternaam is natuurlijk ook Wandler.”

Ik kende de achternaam nog niet.

Nee wij zijn ook de enige Wandler familie in Nederland. Mijn opa komt uit Oostenrijk. Laatst zei een journalist tegen mij: hoe ben je aan de naam Wandler gekomen? Mensen denken vaak dat het een verzonnen woord is.

Wat zijn je plannen voor Paris Fashion Week?

Er zal een volledig gestylde showroom van Wandler zijn waar de elementen kunst, concept en decoratie samenvallen. Ik doe geen show in Parijs. Ik vind dat als je dat doet, je er echt klaar voor moet zijn. Daar moet je echt je moment voor pakken. En ik vind niet dat we daar al zijn.

Wordt er nog iets gelanceerd tijdens de modeweek?

Nee, de couture week is ons grootste verkoopseizoen… [Elza onderbreekt en kijkt naar mijn tas] Wist je dat je nooit je tas op de grond mag zetten?

Is dat zo? Ik zal ‘m op de tafel zetten.

Ja, dat brengt ongeluk. Ik zette mijn tas een keer in Italië op de grond toen er een oud vrouwtje naar me toe kwam en zei: "This will give you bad fortune!". Toen dacht ik: never again! [lacht]. Anyways, waar was ik?

Eventuele nieuwe lanceringen.

Inderdaad! Voor nu ben ik de tassencollectie verder aan het uitbreiden. Er komen nieuwe modellen aan en dat is echt de core van het merk. Ook al zal ik allerlei producten ernaast lanceren, dat blijft de kern. En de core blijft dat ik expertise heb in leer. Eind januari lanceren we wel leren jackets op de website voor de zomercollectie.

1 / 2
Leo Box Ivory
Penelope Flora Dye

Is dat de volgende stap?

Een van de stappen, eerder. Ik denk dat ik in vijf jaar tijd zoveel stappen heb genomen, dat ik nu de tassen even weer een focus wil geven. Máár, want er is altijd een maar, ben ik wel bezig met projecten ernaast. Van de leren jassen ga je nog veel online zien in 2023 en ik heb een kleine capsule knitwear wat over een paar maanden te koop gaat zijn. We gaan ook meer samenwerken met kunstenaars. As we speak zijn we natuurlijk in Antwerpen, en we zijn hier vanwege de samenwerking met Germans Ermičs. We hebben een traveling pop-up met hem gedaan die het afgelopen jaar op allerlei plekken in de wereld is geweest, en nu bij multibrand store Renaissance in Antwerpen staat. Hij is in principe product designer en creëert meubels, maar we hebben met hem een exclusieve capsule collectie van klassieke Wandler-ontwerpen (De Hortensia, Lin en Georgia) gemaakt in een blauwe gradiëntkleur. Deze werd oorspronkelijk door Ermičs in zijn eigen creaties gebruikt. Dit project, waarbij we voor een bepaalde tijd kunstenaars uitnodigen die hun eigen visie op de collectie geven, vertaald via hun gespecialiseerde medium, heet Artist in Residence (AIR). En daar zullen we dit jaar verder op inzetten met weer nieuwe kunstenaars.

Wat wil je graag met je merk bereiken? Als je je iets mag voorstellen waarbij niks je kan tegenhouden?

Ik denk sowieso niet dat iets mij tegenhoudt. Dan was ik hier nooit geweest. We zijn al wereldwijd te koop, maar ik zou graag in alle key city’s eigen winkels hebben en een goede business in Azië. Die is nu nog klein.

Eigen winkels heb je nog niet, toch?

Nee, dat is een serieuze investering en tot nu toe zijn we volledig self financed. Maar ik verwacht niet dat het langer dan 2 à 3 jaar gaat duren. Mijn doel is om een echt groot luxury modehuis te worden zoals Bottega Veneta en Jacquemus. Maar dan wel een accessoire modehuis. Voordat ik dat heb bereikt zijn we misschien wel wat jaren verder, maar tot die tijd ga ik voor een zo groot mogelijke bekendheid.

Tags

Recommended posts for you