Pharrell Williams' eerste collectie voor Louis Vuitton: 4 hoogtepunten
Fashion Week Paris is met een knal begonnen toen Pharrell Williams zijn debuut maakte als creatief directeur van Louis Vuitton. Iedereen heeft reikhalzend uitgekeken naar de show, en die heeft zonder twijfel hoge ogen gegooid. Op een avond waar er van alles aan de hand was, hebben we de hoogtepunten voor je op een rij gezet.
Met namen als Martine Rose, Grace Wales Bonner en Maximilian Davis oorspronkelijk genoemd als hete kanshebbers voor de rol, was het Pharrell Williams, de ondernemer, ontwerper, muzikant en zoveel meer, die gekozen is als creatief directeur voor Louis Vuitton. Veel fans konden niet wachten tot Pharrell het roer overnam, maar wat is het resultaat?
Het is niet de eerste keer dat Pharrell zich in de modewereld begeeft. Teruggaand naar de vroege jaren 2000 en zijn samenwerkingen met Nigo - eerst met Billionaire Boys Club en later met BAPE - heeft deze creatieve duizendpoot bijgedragen aan de huidige streetwear. Met samenwerkingen als Chanel, Comme des Garçons en ook al eerder met Louis Vuitton, leek hij geknipt voor deze nieuwe klus.
Tijdens de show waren er nieuwe nummers van Pharrell te horen waaronder 'Joy (Unspeakable)', uitgevoerd door het gospelkoor Voices of Fire uit Virginia. Ook werden live uitgevoerd 'Chains & Whips' van Clipse - (Pusha T en No Malice) - en een nummer getiteld 'Peace Be Still' met pianospel van Lang Lang. Het was één groot feest om al zijn successen te vieren, maar bovenal bracht de ontwerper ode aan “the giant before me".
Dit zijn 4 andere hoogtepunten waar je over wil weten:
Half Hollywood was er
De debuutshow van Pharrell Williams bij Louis Vuitton Men was een feest vol sterren. Maar er was dan ook geen twijfel dat het debuut van Pharrell veel sterren zou aantrekken. Beyoncé nam een korte pauze van haar 'Renaissance' wereldtournee om met haar man Jay-Z de show te bekijken, die later optrad tijdens de afterparty. Naomi Campbell en Anitta arriveerden van top tot teen in het monogram. De zwangere Rihanna - die schittert in de campagne van de collectie met haar babybuik in zicht - en A$AP Rocky waren matching gekleed in denim. En de pas benoemde ambassadeur van Louis Vuitton, Zendaya, droeg een pailletten set rechtstreeks van de cruise 2024 runway van het modehuis. Maar de niet-uitputtende lijst met beroemdheden gaat verder: Tyler, The Creator, Skepta, Megan Thee Stallion, Kim Kardashian, Jaden en Willow Smith, Jackson Wang, Coi Leray, Lewis Hamilton, Mia Khalifa, Clint en zoveel meer.
Damier is terug
Williams' eerste taak als artistiek directeur was om de klassieke Louis Vuitton motieven, zoals het monogram en de Damier-ruit, op zijn eigen manier te herinterpreteren. De Damier, het geruite patroon van het merk dat voor het eerst werd geïntroduceerd in 1889, is terug, waarbij Williams het patroon op radicale nieuwe manieren gebruikte. Over een catwalk van gele Damier was er de geliefde Speedy-tas van het modehuis, oorspronkelijk gemaakt van hoogwaardig canvas dat de structuur en vorm behoudt, opnieuw vormgegeven in boterzacht leer dat Williams omschrijft als "knijpbaar en inklapbaar." Voor zijn eerste collectie heeft hij geëxperimenteerd met pixelversies van het ontwerp en de digitale kunstenaar ET Artist ingeschakeld om een 8-bits Atari-motief te creëren. In diepe groene en neutrale tinten werd het patroon toepasselijk 'Damoflage' genoemd door Williams en was het te vinden op alles, van laarzen tot crossbodytassen. Voor zijn eigen laatste groet naar het publiek koos Williams zelf voor een volledig Damoflage-pak, gecombineerd met een nieuwe versie van zijn inmiddels kenmerkende Tiffany & Co. diamanten zonnebril.
Er is een nieuw LVERS-logo
Ook te zien: een nieuwe interpretatie van het klassieke Louis Vuitton-logo dat prijkte op leren bomberjacks en varsity-jassen en de klassieke 'LV' monogram combineerde met het woord 'lovers'. Geïnspireerd door de slogan van Williams' staat 'Virginia is for Lovers', is het logo bedoeld om "een gemoedstoestand vast te leggen: warmte, welzijn en gastvrijheid. Het vertegenwoordigt de cultuur van een wereldwijde gemeenschap verbonden door waardering voor de kernwaarden van het modehuis", zo staat te lezen in de showaantekeningen.
Er was veel emotie
In plaats van een traditionele laatste ronde, kwamen de modellen uit als een grote groep, gevolgd door himself gekleed in zijn eigen Damoflage-creatie en tranen van zijn gezicht vegend terwijl hij zijn familie begroette. Vervolgens kwam zijn team bij Louis Vuitton, die hun nieuwe creatief directeur omhelsden, applaudisseerden en meezongen met het koor. Williams boog in dankbaarheid naar zijn team terwijl het publiek hen allen een staande ovatie gaf. Over het algemeen bevestigde de finale een emotioneel en positief debuut van een schitterende culturele kracht.