Dit worden de grootste interieurtrends van het najaar...
Kun je ons vertellen wat jouw baan precies inhoudt?
‘Ik ben de Design Director bij MADE, wat betekent dat ik de bewaker ben van de producten en designs van MADE. Ik begeleid ook een in-house team dat producten ontwerpt en ik overzie de samenwerkingen met externe ontwerpers. Iedere dag is in principe anders, maar meestal begint mijn dag met een vergadering waarbij we de verschillende richtlijnen bespreken en een brainstorm over aankomende trends.’
Dus je doet ook aan trendwatching?
‘Absoluut! Trends vormen een groot deel van wat we doen, en vormen vaak het uitgangspunt van nieuwe projecten en collecties.’
Dit najaar introduceert MADE.com drie verschillende najaarscollecties, The Host, The Artist en Microliving. Vanwaar deze specifieke thema’s?
‘Bij The Artist hadden we een heel specifiek beeld in ons hoofd van een kunstenaar in een enorme industriële ruimte met grote meubels. Zelfexpressie staat hier centraal in combinatie met handgeschilderde, abstracte gezichten en lichamen. Ons textiel-team heeft hiervoor zelfs een schilderles gevolgd en zo ontstonden bepaalde patronen voor de collectie!’
En The Host?
‘Omdat The Host echt ons herfstverhaal symboliseert, wilden we ons focussen op gezelligheid. Warme materialen die uitnodigen om weer naar binnen te gaan en om mensen over de vloer te krijgen voor een gezellige avond of diner. Mooi servies, aardewerk en botanische elementen zie je hierin terug! Zo lieten we ons qua materiaalgebruik inspireren door natuurlijke mineralen en edelstenen en een combinatie van rijke en luxueuze elementen met Scandinavische folk-art.’
Hoe zie je hierin folk-art terug?
‘Nou, we moesten hierbij vooral denken aan duistere, fantastical beelden. Daarom zie je veel kristallen en glinsterende materialen terug zodat de producten extra waardevol en luxueus worden. We hebben samengewerkt met de Deense ontwerpster Charlotte Honcke om meer Scandinavische vormen te interpreteren in de collectie. Zij ontwierp voor MADE een prachtige bank - de Giselle - die we hebben bekleed met een rijke fluwelen stof.’
Jullie werken ook veel met textiel, heb je ooit overwogen om ook iets met fashion design te doen, of was jouw pad altijd gericht op interieur?
‘Eerlijk gezegd heb ik al een switch gemaakt! In eerste instantie begon ik bij architectuur, maar omdat deze opleiding zo lang duurde raakte ik een beetje gedemotiveerd… Goh, nu klink ik zo ongedisciplineerd, haha! Maar nee, ik realiseerde me ook dat architectuur heel erg technisch en bouwkundig was terwijl ik op zoek was naar iets met meer emotie en details zoals textiel. Ik houd ook heel erg van kleding, maar ik heb nooit overwogen om daar iets mee te gaan doen - al weet je natuurlijk nooit wat de toekomst brengt! Wat ik trouwens wel heel fascinerend vind is dat je de zelfuiting die komt kijken bij kleding ook steeds meer terugziet bij interieur….’
Hoe bedoel je dat precies?
‘Het ding is, met je kleding laat je al aan mensen zien wie je bent, maar tot voor kort was je interieur nog onbekend voor anderen. Maar dankzij social media laten mensen tegenwoordig ook hun huizen gemakkelijker zien en wordt je interieur ook een manier om te laten zien wie je bent.
Hoe kom je ieder seizoen weer op nieuwe interieurideeën?
‘Haha, in het begin van ieder traject krijg ik altijd een kleine paniekaanval! Maar we hebben nu een structurele methode gevonden die goed voor ons werkt. Aan de ene kant kijken we naar onze database - wat werkt goed en wat willen mensen meer zien? Aan de andere kant gaan we naar internationale beurzen en zoeken we inspiratie die we tijdens meetings op één berg gooien. Vervolgens gaan we linkjes leggen en zoeken wat bij elkaar past en waar mensen meer van willen zien. Dat is het startpunt voor het hele ontwerpproces. Zo zagen we voorafgaand aan de The Host-collectie veel kristallen en houtskool in de inspiratie-stapel - en dit hebben we doorvertaald naar deze collectie.’
Als je van iedere collectie één favoriet moet selecteren, welke zou je dan kiezen?
‘Oké… Ik ben echt heel erg blij met de Giselle-bank van Charlotte voor The Host, dus die zeker! Ook ben ik dol op het textiel ontworpen door STOF in The Artist, dus daarvan zou ik het vloerkleed zeggen… Mag ik nog een derde zeggen?’
Vooruit!
‘Ik ben dol op het aardewerk van The Host en de prachtige glazuurlaag die eroverheen zit. Het is wat aan de prijzige kant maar de kwaliteit is echt geweldig.’
Nu onze stedelijke huizen steeds kleiner en duurder worden, moet interieurdesign daar ook op inhaken volgens jou?
‘Ja het maakt er wel deel van uit. Meer dan 50% van de bevolking is nu citydwellers! Ook in onze Microliving-collectie werken we met kleinere ruimtes. Het meubilair wordt kleiner en moet meerdere functies hebben zodat er ruimte wordt bespaard. Bovendien zie je dat kamers verschillende rollen hebben. Het ene moment is het een slaapkamer, en het andere moment een woonkamer.’
Zou je zeggen dat kleine woonruimtes beperkend zijn?
‘Nee dat niet. Technologie zorgt er bovendien voor dat we niet noodgedwongen in steden hoeven te wonen. We kunnen steeds flexibeler werken vanuit verschillende locaties, zolang je maar WiFi en een laptop hebt!’
La collection Microliving
Welke interieurtrends zie jij nu ontstaan?
‘Naast de rijke stoffen en handbeschilderde elementen, voorspel ik ook dat natuurlijke elementen en kamerplanten heel groot worden. Mensen willen graag meer natuur in huis! Ook zie ik een opkomende interesse in individualiteit… Het wordt steeds belangrijker dat je interieur uniek is en een persoonlijke boodschap draagt. Huizen worden als het ware kleine collecties die de verhalen van de eigenaren vertellen.’