Belgisch stylist Tom Eerebout vertelt over het resultaat van de samenwerking met Komono
Tom Eerebout is stylist, icoon, fervent verzamelaar en een creatief brein. Zijn werkgebied strekt van Lady Gaga tot Sylvie Kreusch. Maar wat voor werkterrein Eerebout ook kiest, hij doet het met een scherpzinnige en gedurfde visie. Zijn laatste samenwerkingsproject is een met het Antwerpse brillenmerk Komono. En nee, dit is geen déjà vu, het is namelijk de tweede samenwerking van de Belgische namen. Het eerste deel van de collectie kwam voor het eerst uit medio september 2021 met een montuur dat M heet. Het werd een echte klassieker, dagelijks gedragen door sterren als Lady Gaga. Voor de tweede launch wilde Eerebout opnieuw een bril creëren die door alle mensen in het spectrum gedragen kan worden. Een zonnebril die hij zelf graag wilde, maar niet tussen het bestaande aanbod kon vinden. Het resultaat is door de Mid-Century stijl geïnspireerd en heeft de naam O. De O komt in de zomerse kleurkeuzes cider, raven en cavée. Het is een duurzaam, universeel montuur dat opvalt door z'n sterke vierkante vorm die makkelijk te combineren is.
Eerebout zal schijnbaar nooit níet relevant zijn. We spraken hem over de Komono x Tom Eerebout samenwerking:
Welke rol speelt duurzaamheid in de samenwerking?
Tom Eerebout: Het is volledig duurzaam en compostable, van het montuur tot de packaging en de pouch die erbij wordt geleverd. Ondanks dat de kleurkeuzes hierdoor beperkt werden, vond ik het belangrijk om het fully sustainable te maken. Als veel merken die stappen zetten, zal dat andere merken en mensen ook beïnvloeden om betere keuzes te maken.
Je hebt al eerder samengewerkt met Komono voor een eerste lijn brillen. Hoe kwamen jullie op het idee om dat opnieuw te doen?
De samenwerking verliep heel organisch en vloeiend. Toen het prototype van de eerste launch af was, hadden we eigenlijk al besproken dat we voor een tweede samenwerking zouden gaan. Uiteindelijk was de O was eigenljik al af vóór de launch van de M.
Zijn er dingen die je uit de eerste samenwerking hebt geleerd, en nu anders hebt gedaan?
Ik kende het proces nu beter waardoor het allemaal wat sneller ging. Ook was ik zelfverzekerder in m’n keuzes. Binnen de O-lijn heb je de kleurkeuze cider. Qua montuur is die meer bold. Dat gevoel had ik wel na de eerste drop: er moest op z'n minst één fellere kleurkeuze tussen zitten. Ik heb die versie een beetje nineties gemaakt terwijl de rest eerder Mid-Century is. De kleuren maken dit keer een groot verschil voor het algemene uiterlijk.
Glamoureuze esthetiek leek bij de eerste drop de klok te slaan. Hoe zit dat met de nieuwe silhouetten?
De eerste keer ontwierp ik een universele cat eye bril. Ik zocht zelf al lange tijd naar een cat eye maar die waren voor mijn smaak meestal net iets te vrouwelijk. Door de samenwerking met Komono kreeg ik de optie om een te maken die door een breder publiek gedragen zou worden: een cat eye werkt namelijk op zowel man, vrouw en alle anderen in het spectrum. Het accentueert en lift het gezicht. Net zoals bij de eerste een bril heb ik voor de tweede ook een ontworp gemaakt die ik zelf wilde dragen maar nergens kon vinden in de precieze proporties zoals ik het wenste. Ken je trouwens de iconische foto van Buddy Holly en Waylon Jennings in een Photo Booth op het centraal station van NYC? Het is geïnspireerd op de bril die Jennings daarop droeg. Een soort hybride versie van de typische wayfare. Het tweede montuur is iets meer chunky en iets mannelijker waardoor het naar mijn idee iets toegankelijker is.
Welke is jouw favoriet?
Nu de O cider, de nieuwe. Met de gele lenzen. De meest outspoken one. Ik denk ook omdat ik m’n haar net heb afgeschoren dus dan heb ik een beetje een fightclub look.
Lady Gaga, van wie je de hoofdstylist bent, droeg regelmatig een montuur uit de eerste drop. Zal dat deze keer weer zo zijn?
Ik heb een groot netwerk en we gaan het sturen naar veel mensen, dus we zullen zien wie het gaat dragen. Trouwens, Gaga heeft de O al op gehad! Het is enkel niet gefotografeerd.
Kun je je mening geven over de zonnebrillen die je tegenwoordig in het straatbeeld ziet?
Als mensen me om een stijltip vragen, dan tip ik altijd het gebruik van accessoires om je look meer elevated te maken. Zonnebrillen lenen zich uitstekend om je outfit er meer expensive uit te doen laten zien. Ik denk ook dat als je een zonnebril draagt, je je automatisch zelfverzekerder voelt. En dat vond ik ook belangrijk bij het maken van deze bril: je moet het gevoel krijgen dat je echt iets op je neus zet, en niet een flimsy montuur. Zo voelt het echt als een onderdeel van je outfit.
De O en een restock van M zijn verkrijgbaar voor 139 € via komono.com, in de winkel en bij geselecteerde retailers.