Alles wat je wil weten over de Penélope Cruz’s Chanel Haute Couture jurk voor Venetië
Zeg je Penélope Cruz, dan zeg je Chanel. De keuze voor haar jurk voor het 78e Filmfestival van Venetië was dan ook niet moeilijk. De actrice, die in 1999 haar eerste Chanel-show bijwoonde, ging voor een jurk uit de herfst-wintercollectie 2021 van het huis, gemaakt van zwart mikado met een ecru zijden tule petticoat en versierd met bloemblaadjes. De hele look werd gesublimeerd door witgouden en diamanten juwelen uit de Chanel collecties van high jewelry: de "Jazz" armband uit de "Café Society" collectie, de "Curved Feather" ring uit de "Plume de Chanel" collectie, en de "Signature Ultime" oorbellen uit de "Signature de Chanel" collectie.
De jurk kostte zo'n 300 uur werk, maar het resultaat voor de rode-carpetpremière van haar film "Parallel Mothers" mocht er zijn. De film is geregisseerd door een andere oude bekende van haar, de Spaanse regisseur Pedro Almodóvar. "I consider him a genius", zei ze over hem.
Hoe voelde het om met deze film het filmfestival van Venetië te openen? Waarom is dit festival zo dierbaar voor jou?
Penélope Cruz: Het is iets groots voor ons, ik hou van deze film. Mijn relatie met Pedro gaat verder dan werk, ik noem hem familie. Ik beschouw hem als een genie en ik voel me erg gelukkig dat ik met hem mag werken, en dat hij me steeds weer vertrouwt. Hij heeft me het moeilijkste en mooiste personage uit mijn carrière gegeven. We hopen dat de film het hart van de mensen zal raken.
Waarom koos je deze jurk van CHANEL voor de openingsceremonie van Venetië en de vertoning van je film "Parallel Mothers" van Pedro Almodóvar? Kun je hem beschrijven, wat inspireert jou? Hoe is hij "voor jou gemaakt"?
Ik werd verliefd op die jurk toen ik hem op de catwalk zag. Ik hou van de hele Haute Couture collectie, het was briljant, maar dit was mijn favoriete look. Het is een eer om hem te dragen voor deze speciale première omdat het de eerste keer is dat we "Parallel Mothers" gaan zien met een publiek. En het speciaal omdat het de opening is van het filmfestival van Venetië. Dit is een zeer belangrijke film voor mij dus had ik daar een speciale jurk voor nodig. Dit is hem, en ik ben zeer vereerd dat ik hem mag dragen.
Waarom is Haute Couture zo fascinerend voor jou? Je bezocht de ateliers in januari, wat viel je het meest op?
Het is de combinatie van een ongelooflijke kunst, talent en de hoeveelheid hard werk die Virginie Viard en iedereen die bij deze collectie betrokken is, erin stopt. Ik ben in de loop der jaren vaak in de ateliers geweest om alle vrouwen te bezoeken die de jurken maken, en vaak heb ik ze de dag voor de show nog gezien. Ze maken de jurk totdat het hij 100 procent perfect is. Ze houden allemaal van wat ze doen, ze werken er al 30 tot 40 jaar, ze hebben een hechte band met Karl en Virginie. Je ziet deze prachtige familie werken om samen magie te creëren. Ik ben onder de indruk van wat ik zie, ik heb veel respect voor hun werk. Als ik ze zie naaien, al die kleine details, dat doet me denken aan een paar dingen die ik van mijn grootmoeder heb kunnen leren. Het duurde uren. Ik werkte vroeger met haar op die manier als een meditatie. Het was echt ontspannend. Haute Couture is een ambachtelijke manier van werken, daar heb ik zoveel bewondering voor.